Jeste艣 tutaj
Dom > Zdrowie > 馃挏Aminokwasy

馃挏Aminokwasy

馃挏Aminokwasy s膮 to zwi膮zki,kt贸re s膮 materia艂em budulcowym wszystkich bia艂ek w organizmie.
Dzielimy je na endogenne I egzogenne

馃Egzogenne-s膮 nam niezb臋dne A organizm nie potrafi ich sam wytworzy膰 s膮 to:
馃憤histydyna
馃憤leucyna
馃憤izoleucyna
馃憤lizyna
馃憤metionina
馃憤fenyloalanina
馃憤treonina
馃憤tryptofan
馃憤walina

馃Endogenne-te偶 niezb臋dne,organizm sam je wytwarza
馃憤alanina
馃憤kwas asparaginowy
馃憤asparagina
馃憤kwas glutaminowy
馃憤seryna

Oraz warunkowo niezb臋dne-organizm wytwarza je sam ale tylko wtedy kiedy jest dost臋p odpowiedniej ilo艣ci aminokwas贸w tzw. ich prekursor贸w
馃憤arginina
馃憤cysteina
馃憤glutamina
馃憤glicyna
馃憤prolina
馃憤tyrozyna
My powiemy sobie o suplemencie jakim jest s艂ynne BCAA.
S膮 to aminokwasy dzi臋ki kt贸rym nasze mi臋艣nie chronione s膮 przed rozpadem r贸wnie偶,przyspieszaj膮 budow臋 tkanki mi臋艣niowej i dbaj膮 o dobry przebieg na szlakach energetycznych w organizmie.

馃挏馃Co to jest w og贸le to BCCA ??馃挏
Tak jak wy偶ej wspomnia艂am s膮 to zwi膮zki kt贸re s膮 materia艂em budulcowym wszystkich bia艂ek w organizmie.
W tym przypadku m贸wimy tutaj o stosunku leucyny do waliny I izoleucyny.
Suplement ten zalecany jest do os贸b uprawiaj膮cych sporty sylwetkowe jak I si艂owe czy wytrzyma艂o艣ciowe.
Stosujemy je przed treningiem by usprawni膰 procesy energetyczne,poprawia nasz膮 wydolno艣膰.
Teraz powiem wam po kr贸tce o ka偶dym z nich.

馃挭Leucyna jak ju偶 zauwa偶yli艣cie nale偶y do grupy aminokwas贸w egzogennych czyli tych,kt贸re musz膮 by膰 dostarczane z zewn膮trz poniewa偶 organizm sam jej nie wytworzy. Leucyna zwieksza te偶 dzia艂anie insuliny.
馃憣Zwi臋ksza ilo艣膰 ATP w mi臋sniach czyli wi臋cej energii to pracy
馃憣chroni przed katabolizmem
馃憣szybka regeneracja mi臋sni

馃挋Wyst臋puje ona naturalnie w :
馃憣nabiale(mleko馃,sery馃,jogurty 馃嵍)
馃憣mi臋so馃崡馃ォ
馃憣nasiona str膮czkowe
Jednak jej ilo艣膰 w po偶ywieniu jest zbyt ma艂a by wyra偶nie wp艂yn膮膰 na popraw臋 wynik贸w sportowych.Dlatego te偶 jest ona sk艂adnikiem wielu suplement贸w bia艂kowych,kt贸re przyjmowane mog膮 podnie艣膰 osi膮gi wysi艂ku I poprawi膰 przyrost masy mi臋sniowej.

馃挭Izoleucyna r贸wnie偶 niezb臋dna w sytezie bia艂ek i egzogenna.
馃憣pe艂ni funkcj臋 energetyczn膮,zabezpiecza mi臋艣nie przed rozpadem
馃憣bierze udzia艂 w regeneracji tkanek
Poza tym dodatkowo bierze udzia艂 mi臋dzyinnymi w:
馃憣 krzepni臋ciu krwi
馃憣bierze udzia艂 w regulacji cukru we krwi
馃憣niezb臋dny w syntezie
hemoglobiny

馃挋Znajdziemy j膮 w:
馃憣jajkach馃
馃憣rybach馃悷
馃憣mi臋sie馃崡
馃憣produktach mlecznych馃
馃憣migda艂y 馃尠
馃憣ziarna sezamu
馃憣soczewica
馃憣偶elatyna
馃憣dynia
馃憣mak
馃憣orzeszki ziemne馃尠

Walina jest to te偶 aminokwas egzogenny :
馃憣bierze udzia艂 w syntezie bia艂ek
馃憣r贸wnie偶 w procesie wytwarzania energii
Zu偶ywany jest on na potrzeby energetyczne organizmu np podczas du偶ego stresu podczas np aktywno艣ci fizycznej,kt贸re jest obci膮偶eniem dla naszego organizmu
Dzia艂a antymetaboliczne I przyspiesza procesy naprawcze .

馃挋Gdzie j膮 znajdziemy
馃憣nabia艂(ser parmezan馃mleko odt艂uszczone馃)
馃憣mi臋so(pier艣 z kurczaka馃崡,ciel臋cina)
馃憣ryby (sardynki,tu艅czyk,艂oso艣馃悷)
馃憣warzywa(dynia,fasola,soczewica)
馃憣sezam,orzechy pistacjowe)

馃挏馃槑Jak dzia艂a BCAA?馃挏
Maj膮 swoje zastosowanie we wszystkich dyscyplinach sportowych.Kr贸tko m贸wi膮c maj膮 dzia艂anie anaboliczne w syntezie bia艂ek i zapobiegaj膮 rozpadowi w czasie wysi艂ku fizycznego.
Wysoki poziom aminokwas贸w w naszym krwioobiegu daje sygna艂,偶e mamy wyczerpany glikogen mi臋艣niowy I w膮trobowy.
Jednocze艣nie daje sygna艂 do naszego o艣rodkowego uk艂adu nerwowego aby aktywowa膰 energi臋,kt贸ra jest zgromadzona w tkance t艂uszczowej.Podniesienie poziomu aminokwas贸w we krwi przed lub w trakcie wysilku b臋dzie nam obni偶a膰 ryzyko katabolizmu tkanki mi臋艣niowej.

馃挏馃Kiedy powinni艣my przyjmowa膰 I w jakiej ilo艣ci?馃挏
BCAA nale偶a艂oby przyjmowa膰 przed w trakcie oraz idealnie po zako艅czonym treningu si艂owym przed sesj膮 cardio bior膮c pod uwag臋 wszystkie fakty.
Zapotrzebowanie mie艣ci si臋 od 7-20 g wi臋c og贸lnie u艣redniaj膮c jakie艣 10 g.
Pami臋tajcie,偶e w popularnych od偶ywkach na 1g mamy ok 0.8 czystych aminokwas贸w.
Dodatkowa porcja przyda艂aby si臋 podczas redukcji tkanki t艂uszczowej,kiedy to jeste艣my na deficycie kalorycznym A wyst膮pienie katabolizmu jest spore.
馃弸锔忊嶁檧锔廗iedy pracujemy ju偶 nad nasz膮 definicj膮 mi臋艣niowa BCAA powinno si臋 spo偶ywa膰 znacznie cz臋艣ciej ni偶 podczas okresu masowego. Dlatego rozs膮dnie by艂o by przyj膮膰 z rana zaraz po przebudzeniu,przed treningiem i jego trakcie.
馃弸锔忊嶁檧锔廕e艣li robimy trening z rana to najpierw bcaa a potem od偶ywka wysokobia艂kowa.
BCAA najwi臋ksze korzy艣ci przynosi czyli mniejszy katabolizm,synteza bia艂ek mi臋艣niowych,szybsza regeneracja a wiadomo nie chcemy straci膰 du偶o tego co wypracowali艣my,
wylewaj膮c poty na treningu.
馃弸锔忊嶁檧锔忦煆冣嶁檧锔廧alecana w sportach si艂owych jak i wytrzyma艂o艣ciowych szczeg贸lnie kiedy jeste艣my na redukcji.

馃挏Od偶ywka kontra po偶ywienie馃挏
Jak to faktycznie jest 馃
Bior膮c pod uwag臋 te 3 aminokwasy-leucyna wydaje si臋 najwa偶niejsza bo wyzwala syntez臋 bia艂ek jak i jest substratem dla nowo syntezowanych.
Udowodniono,偶e spo偶ywanie bcaa przed I po treningu oporowym zmniejsza markery uszkodzenia mi臋艣ni oraz DOMS czyli to co popularnie du偶o os贸b nazywa zakwasami jednak to op贸藕niony b贸l mi臋艣niowy,to co nas boli to porostu naderwania mikrow艂贸kien mi臋艣niowych.
Niekt贸re z bada艅 pokazuj膮 pozytywne dzia艂anie tego suplementu jednak nie powinni艣my zapomina膰,偶e wiele produkt贸w spo偶ywczych jest bogatych w BCAA a szczeg贸lnie 藕r贸d艂a bia艂ka zwierz臋cego. Stanowi ono jakie艣 15% W produktach spo偶ywczych.
I tak bior膮c na przyk艂ad pier艣 z kurczaka na ka偶de 25 g bia艂ka pochodz膮cego niego uzyskujemy ok.4 g BCAA.
Inaczej je艣li chodzi o serwatk臋 w tym przypadku a偶 25% bia艂ka serwatki to BCAA. Tak wi臋c 25 g serwatki to ok 6 g BCAA.

馃挏PODSUMOWANIE馃挏
Reasumuj膮c-wiekszo艣膰 bada艅 bazuje na kr贸tkotrwa艂ych zmianach je艣li chodzi o syntez臋 bia艂ek A nie d艂ugoterminow膮.
Dla os贸b spo偶ywaj膮cych odpowiedni膮 ilo艣膰 bia艂ka nie ma znaczenia przyjmowanie BCAA w postaci suplementu,gdy偶 dostarczaj膮 go z po偶ywienia.
Pami臋tajmy BCAA jest potrzebne nie tylko dla os贸b kt贸re 膰wicz膮 na si艂owni ale tak偶e w sportach si艂owych I wytrzyma艂o艣ciowych,kiedy nasz organizm wystawiany jest na du偶y wysi艂ek I potrzebuje regeneracji.Jednak je艣li kto艣 trenuje amatorsko nie ma potrzeby brania tego suplementu bo je偶eli ma dobrze zbilansowany plan 偶ywieniowy to dostarcza wszystkiego co jest mu potrzebne.

馃槑Pami臋tajmy co jaki艣 czas robione s膮 nowe badania,to co teraz okazuje si臋 faktem za chwil臋 mo偶e okaza膰 si臋 mitem I odwrotnie 馃槈.

Dodaj komentarz

B膮d藕 pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do g贸ry