Jesteś tutaj
Dom > Fitness > Aerobik. Najpopularniejsza wśród pań forma aktywności

Aerobik. Najpopularniejsza wśród pań forma aktywności

Definicja AEROBÓW

Aerobik (ang. aerobics z gr. aér, aéros – powietrze + bíos – życie), to system treningu opartego na intensywnej wymianie tlenowej.

Opracowany przez Kennetha Coopera, konsultanta programu sprawnościowego amerykańskich kosmonautów. Wszystkie formy ruchu podczas których zwiększa się wymiana tlenowa w organizmie nazywamy aerobowymi.

Najpopularniejsze formy wysiłku aerobowego to:

–          bieganie (jogging)

–          marsz

–          ćwiczenia na maszynach takich jak: orbitrek, steper, rowerek stacjonarny, bieżnia stacjonarna

–          pływanie

–          biegi narciarskie

–          jazda na rowerze

 

Na czym polega aerobik?

Aerobikiem nazywamy  zajęcia, najczęściej grupowe, polegające na wykonywaniu intensywnych ćwiczeń fizycznych w rytm muzyki. Aerobik jest prowadzony przez instruktorkę (instruktora), która przygotowuje, a następnie demonstruje choreografie lub zestaw ćwiczeń, które to wykonuje się do muzyki. Uczestniczący w zajęciach naśladując prowadzącą, intensywnie ćwiczą przy głośnej, dynamicznej muzyce. Niektóre formy aerobiku opierają się na pojedynczych ćwiczeniach, głównie aerobowych, ale czasem też siłowo-modelujących. Inne formy aerobiku przypominają bardziej układ taneczny, którego uczestnicy uczą się na pamięć. Aerobik, bez wątpienia jest aerobową formą wysiłku, stąd prawdopodobnie zaczerpnięto nazwę tego typu aktywności fizycznej.

Najpopularniejsze formy zajęć aerobiku to:

  • Fat burning – ćwiczenia „spalające tłuszcz“. Ich sekret tkwi w utrzymywaniu tętna na poziomie 120 – 130 uderzeń na minutę. W takt niezbyt szybkiej muzyki wykonuje się bardzo proste, niezbyt męczące ćwiczenia, tworzące nieskomplikowany układ choreograficzny. Trening o umiarkowanej intensywności (bez skoków, wymachów, czy energicznych ruchów).
  • Low impact aerobik – ćwiczenia, w których bierze udział duża grupa mięśni i w których przynajmniej jedna noga ma cały czas kontakt z podłogą. Są to ćwiczenia o stosunkowo małej intensywności. Tego rodzaju ćwiczenia powstały ze względu na mniejsze ryzyko kontuzji w porównaniu z metodą Hi impact. Ćwiczenia są raczej proste, dostosowane do osób początkujących. Opierają się na tak zwanej pozycji bazowej ciała, czyli lekko ugiętych kolanach i ramionach, wysuniętej do przodu miednicy oraz napiętych mięśniach pośladków i brzucha. Zapobiega to nadmiernemu obciążeniu stawów. Low impact to ćwiczenia idealne dla osób starszych, ociężałych czy nawet kobiet w ciąży.
  • Step-Step – jest odmianą aerobiku uprawianą z taką samą popularnością przez kobiety i mężczyzn. Jako innowację dla podniesienia intensywności zajęć można wprowadzić lekkie hantle.
  • TBC (Total Body Condition) – jedna z odmian aerobiku polegająca na rzeźbieniu mięśni całego ciała. Pozwala w stosunkowo krótkim czasie ukształtować sylwetkę, przyspiesza metabolizm i spalanie tłuszczu.
  • Aerobic-dance – grupa ćwiczeń gimnastycznych, wykonywanych do muzyki, powstał jako dyscyplina rekreacyjna, stając się z czasem również dyscypliną sportową, w której odbywają się regularnie mistrzostwa świata.

W dzisiejszych czasach aerobik jest bardzo popularnym typem aktywności fizycznej i uprawiany jest przez wiele kobiet (rzadziej mężczyzn). Obecnie w Polsce istnieją już tysiące klubów fitness, w których odbywają się zajęcia z różnych form aerobiku. Kobieta chcąca zacząć uprawiać ten rodzaj rekreacji nie powinna mieć żadnego problemu ze znalezieniem w swojej okolicy miejsca, gdzie prowadzony jest aerobik. Zachęcamy do ćwiczenia!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry