Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > BIEGANIE. Jak zmusić się do podjęcia wyzwań?

BIEGANIE. Jak zmusić się do podjęcia wyzwań?

Chciałbyś zmobilizować się do bardziej profesjonalnego biegania. Marzy Ci się większe zaangażowanie w joggingowy trening, ale brak Ci odwagi lub zapału? Chciałbyś zrobić kolejny krok na przód w przygodzie z bieganiem, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Odpowiedzią na te wszystkie wątpliwości, słabości i pytania jest jednak wskazówka – PRZESTAŃ SZUKAĆ WYMÓWEK I RUSZAJ NA START!

 

 

 

Początki są zwykle łatwe , przynajmniej jeśli chodzi o cel: więcej biegać, mniej maszerować. Stopniowo, kiedy forma idzie w górę, zaczynasz od siebie wymagać więcej i więcej. Bywa jednak tak, że niektórych przed wylaniem większej ilości potu coś wydaje się hamować. Ty jednak, nie daj się zatrzymać w blokach. Biegnij bez hamulca!

 

 

 

PIERWSZE KROKI. Rozwiązania dla początkujących:

Poniżej zamieszczamy listę najczęstszych hamulców naszego zapału, a także sposoby jak się z nimi uporać.

 

1. BOJĘ SIĘ, ŻE W ZAWODACH BĘDĘ OSTATNI.

Wbrew pozorom przekroczyć metę jako ostatni nie jest łatwo. Zawsze startuje sporo wieloletnich biegaczy, którzy ścigali się w czasach, gdy nasi rodzice byli dziećmi. A nawet jeśli Ci się to uda i przybiegniesz jako ostatni, dostaniesz brawa dużo głośniejsze niż ci ze środkowej stawki. Pamiętaj także, że samo pokonanie tego dystansu jest sukcesem dla osób całkiem początkujących. A dla tych z minimalnie większym doświadczeniem, sukcesem będzie pobicie własnego rekordu na tym dystansie. Przybiec ostatnim to wcale nie wstyd jeśli pokonasz w czasie biegu samego siebie.

 

 

2. NA BIEGU WSZYSCY WYDAJĄ SIĘ BYĆ SZYBSI.

Zawsze część zawodników będzie szybsza od Ciebie, ale pamiętaj, że tak długo, jak mieścisz się w limicie czasu, jesteś zawodnikiem, a osobą z którą naprawdę konkurujesz, jesteś Ty sam.

 

 

3. TRUDNO MI ZMUSIĆ SIĘ DO WIĘKSZEGO WYSIŁKU.

Musisz podkręcić trochę własny trening by ten okazał się efektywniejszy. Raz w tygodniu, po rozgrzewce, zrób interwały. Proponujemy następujący trening: Podkręć tempo biegu przez 1 minutę, a potem biegnij wolniej przez 2 minuty. Zacznij od 2-3 takich przyśpieszeń i dodawaj po jednym tygodniowo, aż dojdziesz do 8. Wtedy wydłuż czas szybszego biegu.

 

 

4. BOJĘ SIĘ, ŻE ZŁAPIE KONTUZJĘ, JAK PODKRĘCĘ TEMPO.

Jeśli robisz to stopniowo i będziesz pamiętać o dniach odpoczynku i regeneracji, to szanse na uraz znacznie się zmniejszą. Pamiętaj także o rozgrzewce przed treningiem, stretchingiem po treningu i o zażywaniu suplementów wspomagających regenerację stawów (muszą być one bogate w kolagen i glukozaminę).

 

 

5. NIE UMIEM ZLIKWIDOWAC PRZERW NA MARSZ.

Ciągły bieg wcale nie musi być Twoim celem. Zdarza się, i to wcale nie rzadko, że przerwy na marsz dają lepszy czas końcowy na mecie oraz więcej radości z samego startu. Jeśli jednak faktycznie zależy Ci na ich zlikwidowaniu, zacznij robić to stopniowo. Przy każdym treningu skracaj czas marszu o 15 sekund. Ani się obejrzysz jak w ogóle nie będziesz potrzebować przerw na marsz.

 

 

 

 

Czy wiesz, że…?

Dobrzy biegacze miewają gorsze dni?

Wraz z poprawą wyników pojawiają się także gorsze dni. Często po prostu ambicja wyprzedza możliwości organizmu – planujesz osiągi, zupełnie zapominając, że Twoje mięśnie potrzebują czasu, by zaadoptować się do coraz wyższych wymagać biegacza. Ci, którzy nauczą się bez paniki wyciągać z takich dni odpowiednie wnioski, szybciej poprawią życiówki.

 

Co to jest stagnacja formy?

Stagnacja formy to frustrujące dni, a nawet tygodnie, kiedy nie widzisz postępów. Zwykle nadchodzą po miesiącach rosnącej formy. Ale organizm kiedyś musi się odbudować, zanim znowu wskoczy na wyższy poziom.

 

Jak najlepiej wznowić treningi po kilkunastodniowej przerwie?

Najważniejsze słowo to „spokojnie”. Spróbuj tego: zacznij od 20 sekund biegu i 40 sekund marszu. Z reguły bez problemu utrzymasz taki rytm przez 30 minut, a to już fundament, na którym możesz budować od nowa. Zobaczysz, że z treningu na trening naturalnie skrócisz marszowe przerwy i szybko biec pół godziny.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry