Jesteś tutaj
Dom > Zdrowie > Cała prawda o kofeinie

Cała prawda o kofeinie

Prawda o kofeinie

Kofeina jest odpowiednia dla ciebie, Czekaj kofeina jest nie odpowiednia dla ciebie. Skreśl ostatnie kofeina jest dobra dla ciebie!!

Czy kiedykolwiek czułeś się przepełniony informacjami od  ekspertów i naukowców na temat kofeiny ? Wygląda na to że co drugi dzień pojawia się nagłówek w wiadomościach na temat zdorwotnych właściwośći kofeiny takich jak pomoc w utracie wagi, zmniejszenie ryzyka zachorowania na chorobę Parkinsona, oraz pomoc w kontrolowaniu astmy. I właśnie wtedy gdy jesteś podekscytowany działaniem kofeiny słychać doniesienia że kawa może zablokować twoje tętnice, wywołać kołatanie serca, oraz zwiększyć apetyt na słodkie który nie jest pomocny w odchudzaniu.

Więc jaka jest prawda?

Przeglądając współczesną literaturę natkniesz się na 19tyś badani analizujących wady i zalety stosowania kofeiny. Według badań kawy w Uniwersytecie Vanderbit kawa wygląda korzystnie. Generalnie niektóre osoby np kobiety w ciąży lub z problemami serca nie powinny stosować kofeiny. Innymi słowy nie musisz unikać kofeiny zwłaszcza jeżeli chcesz schudnąć.

Kofeina pomoże ci schudnąć?

Pewnie zauważyłeś, że kofeina jest podstawowym składnikiem wielu popularnych tabletek odchudzających , jak i domowych suplementów wspomagajacych utratę wagi. Zapewne słyszałeś rady ekspertów któzy zalecają picie kawy lub innych preparatów zawierających kofeinę, które pomogą ci schudnąć.

Więc tu nasuwa się pytanie czy kofeina pomoże schudnąć?. Tak, na dwa sposoby:

  • Przyśpiesza metabolizm(spożycie kofeiny rozpoczyna proces lipolizy, jest to porces w którym organizm uwalnia wolne kwasy tłuszcozwe do krwiobiegu , dzieje się to wtedy gdy twój organizm sięga po swoje zpasy tkanki tłuszczowej w celach energetycznych.) Innymi słowy kofeina przyśpiesza metabolizm i pomaga schudnąć.
  • Daje nam zastrzyk energi(każdy z nas wie że kofeina jest środkiem pobudzającym.Jednak nie ogranicza się tylko do umysłowych zadań. Obejmuje to też fizyczne zadania, bieganie lub podnoszenie ciężarów. Oznacza to że mała dawka kofeiny  może dać nam energię na wykonanie w pełni wydajnego treningu)

Teraz już wiemy że kofeina pomaga schudnąć ale prowadzi nas do następnego pytania…

Ile kofeiny potrzebujesz?

Ciężko jest odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każdy człowiek inaczej reaguje na kofeinę. Niektórzy ludzie wypiją filiżankę kawy i są pełni energii na cały dzień inni zaś odczuwają dużo słabsze działanie. Jeżeli jesteś osobą która spożywa duże dawki kofeiny zaleca się przerwanie stosowania kofeiny aby organizm mógł odpocząć, po takim czasie będziesz mógł się cieszyć pozytywnym działaniem kofeiny nawet po małej jej dawce.

Jeśli nie spożywasz regularnie kofeiny, wtedy kilkaset miligramów kofeiny będzie powodować oczekiwane efekty, zaleca się rozpocząć dawkowanie kofeiny od 100mg  do 200mg na początek jeżeli taka dawka jest nieodczuwalna zaleca się zwiększenie jej o kolejne 50mg.

 Kofeinę można kupić w różnych formach:

  • pigułki
  • napoje energetyczne
  • kawa
  • inne jedzenie

Tutaj jest porblem.

Jeśli przyjmujesz  kofeinę w formie tabletek lub w standardowym płynem, trudno powiedzieć, jak dużo kofeiny rzeczywiście dostarczamy. Kawa ma znacznie więcej kofeiny niż herbaty lub czekolady. Jednakże, różne marki  kawy, a nawet różne pieczenie mają różne poziomy kofeiny, więc trudno powiedzieć na pewno, ile kofeiny jest w każdym kubku. Dobrą zasadą jest jednak to, aby zrozumieć, że każda filiżanka kawy ma około 80 do 125 miligramów kofeiny.

Spożywanie nadmiaru kofeiny:

Zbyt dużo kofeiny jest niezdrowe , może wywoływać nadciśnienie , uczucie zdenerwowania lub nudności. Zaleca się sprawdzenie od minimalnych dawek kofeiny jak twój organizm reaguje na tą substancję.

Uzależnienei od kofeiny.

Kofeina uzależnia, jest stymulantem także nie zaleca się gwałtownego przerywania stosowania kofeiny ponieważ mogą wystąpić efekty uboczne np takie jak bóle głowy.

Cieńka linia.

Jeśli nie pijesz kawy lub nie dostarczas kofeiny w inny sposób, nie musisz jej stosować. Możesz cieszyć się dobrą utratą wagi i samopoczuciem bez tego.

Jeżeli spożywasz już kawę lub dostarczas kofeinę w inny sposób,  nie musisz z niej rezygnować. Ponieważ stosowanie kofeiny wydaje się być bardziej korzystne niż szkodliwe. Tylko musisz pamiętać o tym  aby się nie uzależnić.

Dodaj komentarz

Do góry