Jesteś tutaj
Dom > Crossfit > CrossFit. Sprawdzaj swoje postępy!

CrossFit. Sprawdzaj swoje postępy!

Gdzie jesteście dzisiaj i gdzie chcecie być jutro w treningach CrossFit??

O efektywności jakiegokolwiek systemu treningowego możemy mówić dopiero kiedy jego efekty są łatwo mierzalne. Uprawiając CrossFit chcemy mieć wyniki we wszystkich dziesięciu komponentach fitness (wydolność tlenowa, siła, wytrzymałość, giętkość, koordynacja, zwinność, balans, dokładność, szybkość).

Dzięki zróżnicowaniu CrossFitu, jego bazowaniu na ruchach funkcjonalnych, przy odpowiedniej intensywności, jesteście w stanie stale poprawiać się w każdym z tych obszarów.

Warto przygotować sobie samemu jakiś ciekawy test, dzięki któremu sami będziecie oceniać swoje wyniki sportowe i postępy jakie co miesiąc robicie. Owy test powinien stanowić swoiste zestawienie rozmaitych komponentów wchodzących w skład CrossFit, a głównie:

– wytrzymałości (a więc kondycji)

– szybkości (oraz towarzyszącej jej zwinności)

– siły kończyn dolnych (oraz ich sprawności ruchowej)

– siły kończyn górnych (oraz ich sprawności ruchowej)

– siły mięsni brzucha (oraz towarzyszącej jej sprawności i zwinności tułowia)

– gibkości (a więc poziomu „wygimnastykowania” i towarzyszącej temu sprawności fizycznej)

– giętkości ( a więc elastyczności)…, itd.

 

Zestawienie może być narzędziem do ustalania celów i odnajdywania Waszych mocnych i słabych stron, pomoże Wam rzetelnie odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie w tej chwili się znajdujecie w zakresie własnej sprawności.

Co, na przykład, może się w takim teście znaleźć?

–         Bieg sprint na 100 m (zmierz swój czas)

–         Bieg długodystansowy na 10 km (zmierz swój czas)

–         Policz ile pompek jesteś w stanie zrobić pod rząd (przy każdym teście ilość ta powinna rosnąć).

–         Zmierz ile tradycyjnych, pełnych „brzuszków” jesteś w stanie zrobić w ciągu 1 minuty (skłony robimy na czas)

–         Policz ile razy jesteś w stanie podnieść się na drążku (przy każdym teście ilość ta powinna rosnąć).

–         Policz ile wymachów kettlami (danym ciężarem) jesteś w stanie zrobić w ciągu 3 minut (ćwiczenie więc robi się na czas)

–         Bieg z workiem (wypełniony, piaskiem) na czas (zmierz swój czas na 200 m – bieg z np. 30 kg workiem na ramieniu).

–         Policz ile pompek na poręczach jesteś w stanie zrobić pod rząd (przy każdym teście ilość ta powinna rosnąć).

–         Zmierz ile wyrzutów sztangi z mostka nad głowę z przysiadem jesteś w stanie zrobić w ciągu  1 minuty

–         Zmierz ile skoków przez skakankę (podwójnych – a więc jeden skok, dwa obroty skakanką) jesteś w stanie zrobić w 2 minuty.

–         Czołganie sprintem (zmierz swój czas na 50 m – pokonane poprzez żołnierskie czołganie się po ziemi).

–         Sprint slalomem (zmierz swój czas na 30 m – pokonane z omijaniem pachołków)

Takich ćwiczeń sprawdzających sprawność, wchodzących w skład Twojego testu może być naprawdę dużo. Sam ułóż swój test sprawdzający i systematycznie go wykonuj (np.: raz w miesiącu) by monitorować swoje postępy.

Aby móc samemu sobie wystawić ocenę z takiego testu (aczkolwiek, możecie to robić w dwójkę z partnerem lub nawet z większą grupką znajomych) musisz wymyślić sposób na scharakteryzowanie poziomów sportowych.

 

Poniżej podajemy przykład, jak można scharakteryzować poziomy sportowe w powyższym zestawieniu ćwiczeń kontrolnych.

Solidny początkujący – Zdrowe osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z CrossFit zwykle osiągną ten poziom po 3-12 miesiącach regularnych treningów. Osiągnięcie tego poziomu świadczy o uzyskaniu minimalnej giętkości, wytrzymałości i siły osoby początkującej oraz o opanowaniu podstawowych zasad prawidłowych ruchów.

Średniozaawansowany – Poziom równoznaczny z byciem naprawdę sprawnym, byciem “fit”. Osoby regularnie trenujące osiągną ten poziom po 6-24 miesiącach uprawiania CrossFit. Osoby na tym poziomie posiadają giętkość, wydolność, szybkość oraz siłę na dobrym, zdrowym poziomie, dobrze rozumieją i znają wszystkie podstawowe ruchy i ćwiczenia.

Zaawansowany – Osoby na tym poziomie prezentują poziom sprawności, który posiada niewiele osób (choć większość zdrowych osób może go osiągnąć). Osiągnięcie tego poziomu oznacza, że zawodnik może pewnie podjąć się jakiegokolwiek wyzwania związanego z ruchem, oznacza też, że osiągnął wysoki poziom wytrenowania we wszystkich dziesięciu komponentach fitness.

Elite – Po prostu elita najlepiej wytrenowanych i kompletnych zawodników. Osiągnięcie tego poziomy wymaga ogromnej motywacji i poświęcenia porównywalnego z uczestnikami CrossFit Games.

                       

Prezentujemy ten przewodnik by pomóc osobom trenującym „zmierzyć” swój poziom sprawności oraz zainspirować wszystkich do ustalania sobie przemyślanych, inteligentnych celów. Ważne by nie robić sobie wyrzutów, jeśli nie osiągnęło się jeszcze poziomu, na którym chciałoby się być i traktować tabelę wyłącznie jako narzędzie do doskonalenia się. Każdy zaczyna CrossFit z innego poziomu; obok siebie trenują osoby z wieloletnim stażem sportowym oraz osoby które całe życie były ze sportem na bakier i dopiero jakiś czas temu zdecydowały się to zmienić, osoby które mają kilkanaście, 20 i 40, 60 lat i więcej. Silna motywacja, odpowiednia dieta i regularne solidne treningi z pewnością każdego poprowadzą tam, gdzie chciałby się znaleźć. Planujcie już dziś!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry