Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-08-22 18:47
A  A  A

CrossFit. To się staje popularne

CrossFit. To się staje popularne

CROSSFIT trenowany jest przez strażaków, policjantów i komandosów. Stosowała go amerykańska armia, jednostki specjalne Navy Seals i aktorzy grający w filmie: „300”. Od 1995 roku CrossFit stosowany jest przez jednostki specjalne na całym świecie dla polepszenia kondycji i wytrzymałości elitarnych żołnierzy. Teraz popularność zyskuje także w Polsce.

CrossFit narodził się w USA i przybył do Europy dokładnie tą samą drogą jaką przywędrowały deskorolki i rowery górskie. Na obecną chwilę CrossFit to kilka tysięcy „garażowych” siłowni w Ameryce, kilkaset „garażowych” siłowni w Europie i kilkanaście osób uprawiających ten zbiór dyscyplin w Polsce.

Fenomen CrossFit polega na tym, że pochodzi on z Ameryki, gdzie eleganckie i ekskluzywne kluby fitness pojawiły się już kilkadziesiąt lat temu. Aktualnie jest ich całe tysiące. Znajdują się zarówno w metropoliach, jak i w małych miasteczkach. Oferują wyrafinowana elektronikę, bieżnie mechaniczne z nawiewem klimatyzacji, orbitreki z dużą plazmą, z kilkunastoma programami treningowymi i kilkudziesięcioma kanałami muzycznymi. Na tego typu siłowniach dostępne są darmowe, świeże ręczniki, darmowe zimne, napoje i darmowe, fachowe doradztwo instruktora. To wszystko musiało się Amerykanom znudzić, musiało im zbrzydnąć. I nastąpiła mała rewolucja! Wbrew logice i zdrowemu rozsądkowi coraz więcej Amerykanów wybiera CrossFit, który wyszedł z „garażów” i skreślił kulturę współczesnych fitness klubów.

System Crossfit opracowany został w połowie lat ’90 w Kalifornii przez Grega Glassmana. Szybki, krótki, ale niezwykle intensywny trening, który wykonywał w swoim garażu zyskał popularność i zwolenników. Na fali popularności Glassman został zatrudniony do szkolenia funkcjonariuszy z departamentu policji w Santa Cruz. Następnie założył  sieć siłowni, których liczba wzrosła z 13 w 2005 roku do blisko 3,4 tysiąca w 2012 roku. Ciężkie opony zastąpione zostały przez hantle i sztangi, zwykły drążek w profesjonalny sprzęt do podciągania, drewniane skrzynie na kozły. Nie zmieniła się jedna specyfika ćwiczeń.

 W założeniach treningu CrossFit nie ma konkretnych planów, czy systematyki ćwiczeń. Liczy się własna pomysłowość i skrajny wysiłek. Amerykańska metoda polega na różnorodności i wszechstronnym rozwoju ciała. Sięga więc zarówno po trening siłowy, ćwiczenia aerobowe, jak i po sztuki walki.  Kombinacja ćwiczeń CrossFit to trening dla osób, które są znudzone rutyną codziennych ćwiczeń na siłowniach. Intensywność treningu pozytywnie wpływa na układ krążenia i układ oddechowy, wytrzymałość, siłę, elastyczność, szybkość, koordynację ruchową, zwinność, równowagę.

 Przykładowy trening CrossFit zaczyna się od dwóch kilometrów biegu, kilku minut wymachów dla rozgrzewki, a potem przechodzi się do sedna sprawy. Ćwiczenia wykonywane są seriami. Mogą zawierać na przykład: wskoki na skrzynię, pompki, podnoszenie na drążku, przewalanie opon traktorowych, noszenie worków z piaskiem, skoki na skakance, ciągnięcie liny, rzuty piłką lekarską, przysiady, bieganie slalomem wokół pachołków… i tak dalej. Tego typu ćwiczeń sprawnościowych może być tysiące. Fani CrossFitu twierdzą, że trenując trzy razy w tygodniu tym systemem, na przestrzeni całego roku, można nie powtórzyć identycznego treningu ani razu. Na tym polega ten system. Jest bardzo szeroki, właściwie nieograniczony, maksymalnie otwarty i niesamowicie uniwersalny.

 Krzysztof Dołęgowski, autor artykułu: „Podziemny krąg CrossFit” tak oto opisuje w nim trening w jakim brał udział: I cały czas z zegarkiem w ręku. Ile kto da radę. Łączymy się w teamy (…) i zaczynamy wyścigi. Każda grupa dostaje porcję „mebli” - pudeł, opon, worków, piłek i mamy je „obsługiwać” przez 12 minut. Mamy zliczać wszystkie powtórzenia i zapisywać je kredą na chodniku. Suma wszystkich indywidualnych wyników będzie rezultatem całego teamu. Niziołek (instruktor. M.K) niczym sierżant z amerykańskiego filmu pokrzykuje, a my pompujemy. Raz, dwa, trzy.... trzydzieści trzy... czterdzieści... Dwanaście minut kręcimy się jak pszczoły w płonącym ulu. Kończę podskoki na pudło, z eksplodującymi mięśniami, robię może 3 sekundy przerwy i walę się na ziemię do pompek. Potem znów podskoki (…) Z piłką lekarską sobie nie radzę. Łapy jakoś nie dają rady ciskać 5 kilogramów o ścianę, podnosić raz po raz i ciskać. Łapię za wory z piachem i ćwiczę z nimi przysiady, potem jakieś wściekłe „padnij-powstań”. Coraz krzywiej mażę kredą swoje wyniki i wracam po raz kolejny do podskoków. 12 minut mija, a ja leżę na asfalcie jak przejechany. Nic tylko wziąć kredę i obrysować moje ciało. A na asfalcie mokra plama w miejscu moich pleców”.

CrossFit ma wiele odmian, które korespondują z różnymi sportami – z boksem, z zapasami, czy wschodnimi sztukami walk, z gimnastyką, z wyścigami na torach przeszkód pokonywanych przez komandosów w ramach treningu sprawnościowego, a także ze sportami wytrzymałościowymi. Tak naprawdę CrossFit czerpie z tych wszystkich dyscyplin garściami.

 Na ogół czas treningu nie przekracza 20 - 30 minut. Polega na szybkim wykonywaniu maksymalnej ilości powtórzeń danego ćwiczenia w określonym czasie. Mogą być to pompki, przysiady z obciążeniem, naskoki na skrzynię, podciągania na drążku, sprint, szybka jazda na rowerze. Wszystkie ćwiczenia trzeba wykonać szybko i energicznie. CrossFit to podstawowy program ćwiczeń nastawiony na rozwój siły i kształtowanie formy. 

CrossFit. W jakich butach trenować?

Nazwa "CrossFit" to firmowa nazwa i określenie zastrzeżone przez markę Reebok. ...czytaj dalej »
CrossFit. W jakich butach trenować?
2014-10-12

Trening funkcjonalny jako ideologia i styl życia

Trening funkcjonalny, głównie CrossFit, to nie tylko rodzaj sportu i forma aktywności fizycznej, ale również ideologia. ...czytaj dalej »
Trening funkcjonalny jako ideologia i styl życia
2014-09-17

CrossFit. Trening z kettlami

Żeliwny, zimny i groźny, zapomniany przez lata, wyparty na rzecz nowoczesnych maszyn siłowych powoli wraca do łask. A wszystko to dzięki tak popularne ...czytaj dalej »
CrossFit. Trening z kettlami
2014-04-27
Powiązane artykuły
CrossFit. W prostocie siła!

CrossFit. W prostocie siła!

CrossFit nie wymaga specjalistycznego sprzętu, ale za to ogromnego zaangażowania. Chcesz wiedzieć jak rozpocząć treningi CrossFit? Zapraszam
2013-04-27 18:46
Plany treningowe CrossFit. Część III

Plany treningowe CrossFit. Część III

W poniższym tekście po raz kolejny zamieszczamy kilka przykładowych planów treningowych. Każdy sportowiec znaleźć może tu coś w sam raz dl
2013-04-18 21:37
CrossFit. Wszystko o treningu dla sportów szybkościowo – wytrzymałościowych!!!

CrossFit. Wszystko o treningu dla sportów szybkościowo – wytrzymałościowych!!!

W poniższym tekście podpowiadamy jaki CrossFitowy trening wykonywać powinni miłośnicy sportów „nie siłowych”, czyli na przykład lekko atleci
2013-04-17 11:39
REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część II

REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część II

Nazwa "CrossFit" to firmowa nazwa i określenie zastrzeżone przez markę Reebok. W poniższym tekście prezentujemy buty i ubrania do CrossFitu
2013-04-14 20:20
REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część I

REEBOK.Odzież i obuwie do CrossFit.Część I

Nazwa "CrossFit" to firmowa nazwa i określenie zastrzeżone przez markę Reebok. W poniższym tekście prezentujemy buty i ubrania do CrossFitu
2013-04-14 19:33
Wszystko o treningu CrossFit dla osób trenujących sporty walki

Wszystko o treningu CrossFit dla osób trenujących sporty walki

W poniższym tekście udzielamy wielu informacji dla osób trenujących sztuki walk, które chciałyby przygotowywać formę systemem CrossFit!
2013-04-07 12:58
CrossFit. Informacje dla początkujących.

CrossFit. Informacje dla początkujących.

W poniższym tekście dotyczącym CrossFit, piszemy o trzech bardzo istotnych kwestiach - z punktu widzenia osoby początkującej.
2013-03-20 16:03
CrossFit. Nauka przysiadu

CrossFit. Nauka przysiadu

W poniższym tekście omawiamy jeden z podstawowych i kluczowych elementów treningu CrossFit - PRZYSIADU. Przysiady w CrossFit to bardzo wazne
2013-03-19 17:17
CrossFit !!! Jak zacząć?!

CrossFit !!! Jak zacząć?!

Crossfitowe początki do najłatwiejszych zdecydowanie nie należą, ale nie ma co się zniechęcać. Trzeba wyznaczyć sobie cele i patrzeć w przys
2013-03-17 16:15
CrossFit - trenuj to!

CrossFit - trenuj to!

Poniższe linki ilustrują, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia wchodzące w skład systemu CrossFit.
2013-03-17 15:45
CrossFit od podstaw!

CrossFit od podstaw!

Trenują go strażacy, policjanci i komandosi. Stosowała go amerykańska armia i jednostki specjalne Navy Seals. Teraz zyskuje popularność równ
2013-02-06 07:54
CrossFit. Metody treningowe

CrossFit. Metody treningowe

W poniższym artykule przedstawiamy najprostsze schematy treningu crossfit. Opisane ćwiczenia można wykonywać w formie obwodu lub wg metody s
2013-02-06 07:06
CrossFit. Sprawdzaj swoje postępy!

CrossFit. Sprawdzaj swoje postępy!

Gdzie jesteście dzisiaj i gdzie chcecie być jutro w treningach CrossFit??
2013-01-26 13:38
Plany treningowe CrossFit. Część II

Plany treningowe CrossFit. Część II

Staramy się Wam pomóc wkroczyć w ciężki, ale piękny świat CrossFit. W poniższym tekście przedstawiamy kilka planów treningowych CrossFit.
2013-01-24 16:30
CrossFit. O co tak naprawdę w tym chodzi?

CrossFit. O co tak naprawdę w tym chodzi?

Czym jest CrossFit najłatwiej wytłumaczyć w następujący sposób:
2013-01-24 14:42
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499