Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Cudny wynalazek – SAUNA! Jak z niej korzystać?

Cudny wynalazek – SAUNA! Jak z niej korzystać?

Sauna lekarstwem na wszystko? W XXI wieku sauna stała się już tak popularna, że chodzi na nią większość aktywnych ludzi i znaleźć ją można w niemal każdym klubie fitness, hotelu i salonie piękności. Korzystanie z niej niesie za sobą masę korzyści. Dlaczego jest tak skutecznym lekarstwem i znakomitym antidotum na niemal wszystko? Jak z niej korzystać by cieszyć się jej walorami i czerpać z tego przyjemność? Przeczytaj poniższy tekst, a dowiesz się wszystkiego!

                            

 

Sauna szczególnie dobrze wpływa na poprawę odporności, wygląd i kondycję skóry oraz ogólne samopoczucie. Kąpiele w saunie mogą być pomocne w zmniejszaniu dolegliwości związanymi z przewlekłymi chorobami, takimi jak: napięcie mięśni grzbietu i przewlekłe reumatoidealne zapalenie stawów.

 

W saunie organizm poddany jest działaniu suchego, gorącego powietrza, które w krótkich okresach czasu ma podwyższoną wilgotność oraz działaniu niskich temperatur podczas schłodzenia ciała zimną wodą i powietrzem. Najbardziej skuteczne dla poprawy samopoczucia i w procesie uodparniania organizmu jest korzystanie z sauny trzy razy w tygodniu. Przebywamy tam na przemian w wysokiej i niskiej temperaturze, powtarzając cykl 2-4 razy. Po każdym wyjściu z sauny należy wziąć prysznic naprzemienny letnią i gorącą wodą, kończąc opłukiwanie ciała wodą zimną. Następnie należy odpocząć około 15 minut uzupełniając płyny (herbata ziołowa lub zielona albo woda w temperaturze pokojowej).

 

                        

 

 

NIE po jedzeniu

Dla Finów sauna stała się rytualnym obrządkiem, towarzyszącym przez całe życie – od urodzenia aż do śmierci. Dla Polaków cały czas jest nowością i wiele osób nie wie dokładnie jak należy przygotować się do kąpieli w saunie i jak z niej korzystać. Dla Finów dwa miejsca są święte: kościół i sauna. Przygotowujemy się więc duchowo, a także fizycznie do kąpieli saunowej. Pamiętajmy, że w żadnym wypadku nie powinniśmy iść do sauny bezpośrednio po jedzeniu, lecz także nie głodni. Dobrze jest najeść się dwie godziny przed założoną kąpielą. Zasada mówi, że w saunie żołądek musi być pusty, ale w jelitach powinien być pokarm. Kilkanaście minut przed wejściem możemy napić się trochę herbaty lub soku owocowego, które mają właściwości przyśpieszające pocenie. W żadnym wypadku nie należy pić alkoholu.

 

Co zabrać?

Przed każdorazowym korzystaniem z nowego miejsca, gdzie znajduje się sauna, należy zapoznać się z instrukcją użytkowania  oraz upewnić się co do zasad bezpieczeństwa. Z sauny najlepiej korzystać nago, choć dopuszczalna jest bawełniana bielizna, która minimalnie zmniejsza eliminację toksyn z organizmu. Najlepiej jest nie siedzieć w saunie w stroju kąpielowym, bokserkach czy spodenkach. Ubrania te nie są dostosowane do temperatury, jaka serwowana jest w saunie i mogą wydzielać toksyny do powietrza, które wdychamy. Podobnie rzecz się ma z klapkami, które bezwzględnie zostawiamy na zewnątrz, chyba, że są to drewniane sandały. To samo dotyczy butelek z wodą, które nagrzewając się do wysokiej temperatury, zaczynają wydzielać szkodliwe dla zdrowia substancje. Do sauny zabieramy oczywiście ręcznik, na którym będziemy siedzieli lub leżeli. Najlepiej gdy jest on całkowicie biały bez aplikacji i barwień. Czasami do kolorowych motywów znajdujących się na ręczniku użyte są farby, które w wysokiej temperaturze mogą wydzielać toksyny.

 

        

 

Koedukacyjna?

Zdarza się, że w niektórych miejscach jest tylko jedna sauna – dla kobiet i mężczyzn. Zasady korzystania w tym momencie nie ulegają zmianie i najlepiej jest brać kąpiel całkowicie nago, nie przysłaniając się ręcznikiem. Jeśli takie rozwiązanie za bardzo nam nie odpowiada, powinniśmy wybrać sauny rozdzielnopłciowe. Czasami w regulaminie sauny koedukacyjnej przeczytać można  o przykrywaniu części intymnych – trzeba nauczyć się korzystać z sauny tak, aby zachować jak najwięcej nagości i swobody, ale nie gorszyć przy tym innych użytkowników. Jeżeli w kompleksie znajduje się sauna koedukacyjna oraz sauna dla kobiet, to panie powinny korzystać raczej z tej drugiej, pozostawiając swobodę panom. Sauna w Polsce jest ciągle nowym wynalazkiem (choć zmienia się to z roku na rok) dlatego roznegliżowana kobieta w saunie koedukacyjnej, jeśli jest obok dostępna sauna tylko dla pań, wywołać może różne komentarze. Niektórzy panowie dość często zmuszeni są opuścić pokój takiej sauny, gdy pojawi się kobieta. Raczej nie zdarza się aby w kompleksie wypoczynkowym była sauna koedukacyjna i osobna sauna tylko dla panów.

 

       NAJLEPIEJ NAGO      

 

Zrzucić balast całego dnia

Przed wejściem do sauny dobrze jest skorzystać z toalety, dla lepszego efektu pozbycia się toksyn z organizmu. Następnie musimy wziąć porządny prysznic. Używamy do niego płynu do kąpieli oraz peelingu do ciała. Oczywiście strumień wody powinien być ciepły. Po zakończeniu ablucji nasza skóra powinna być całkowicie pozbawiona brudu, tłuszczu, jakichkolwiek kosmetyków, w tym wspomnianego peelingu i płynu do kapieli. Następnie powinniśmy dobrze wytrzeć się ręcznikiem, aby nasz skóra była wolna od kropelek wody. Do sauny zabieramy suchy ręcznik, na którym będziemy siedzieć. Wchodzimy tam szybko, nie otwierając drzwi na oścież, gdyż niepotrzebnie ochłodzimy pomieszczenie. Nie wdrapujemy się od razu pod sufit. Chwilę spędzamy na dolnej ławie, najlepiej w pozycji leżącej. Pod ciało podkładamy niewielki ręcznik. Nie przykrywamy całej ławy, gdyż ta jest ażurowa. W ten sposób ułatwiamy cyrkulację powietrza. Co kilka minut przemieszczamy się na wyższe poziomy w kabinie. Jeśli zdarza się, że mamy kłopoty z wywołaniem wydzielin potu, najlepiej jest usiąść po turecku, położyć splecione ręce na głowie i zrobić z dziesięć głębokich oddechów. Wówczas spowodujemy, że na naszej skórze pojawią się kropelki.

 

 

Jak długo?

W saunie przebywamy do czasu, kiedy nastąpi silne pocenie się i uczucie ciepła. Jeśli jesteśmy już spoceni i korzystamy z sauny prywatnej, to możemy sobie lub współtowarzyszom kąpieli sprawić lekkie bicie miękkimi, brzozowymi miotełkami. Niestety, w saunach publicznie dostępnych ta niewątpliwa przyjemność jest zakazana ze względów higienicznych. Nie są w nich również dopuszczalne żadne skrobania, peelingowania i oklepywania. W saunie oddychać należy ustami, aby nadmiernie nie wysuszać śluzówki nosa. Czas pobytu zależy od naszego samopoczucia i nie powinien być dłuższy niż 8 – 12 minut. Nie warto na siłę wysiadywać w gorącym pomieszczeniu, np. 15 minut tylko dlatego, że gdzieś tak jest napisane. Najważniejsze jest nasze samopoczucie i zdrowie. Mamy się spocić, a nie cierpieć. 8 – 12 minut to oczywiście czas przybliżony. Długość przebywania w saunie zależy także od temperatury i wilgotności powietrza, a także od kondycji i wytrenowania użytkownika. Początkujący wytrzymują krócej od stałych bywalców. Bezpieczną ilość wejść do sauny, w czasie jednorazowego seansu, najlepiej ustalać, biorąc pod uwagę wiek i stan zdrowia użytkownika. Dla dzieci w wieku 3-12 lat najlepiej jedno wejście na dobę. Dorośli, zdrowi, wytrenowani mogą wchodzić do sauny 4 razy z zachowaniem 10 – minutowych przerw. Osoby w podeszłym wieku i dzieci do szóstego roku życia, przed decyzją o korzystaniu z sauny powinny być skonsultowane z lekarzem. Normalna temperatura w zwykłej saunie wynosi 70 – 120 stopni Celszjusza, a praktycznie najczęściej od 90 – 110 stopni Celsjusza. Najgoręcej oczywiście jest pod sufitem, na najwyższych ławach. Dlatego nowicjusze powinni zaczynać od najniższych ławek.

 

                            

 

 

Przeciwwskazania

Finowie mówią, że każdy, kto dojdzie o własnych siłach, może korzystać z sauny. Jest jednak wskazane, aby w wieku powyżej 60 lat uprzednio zasięgnąć opinii lekarza. Nie należy wchodzić do sauny podczas jakiejkolwiek choroby, a bezwzględnie niewskazana jest dla osób chorych na: niewydolność krążenia, nadciśnienie pochodzenia nerkowego, niewydolność nerek, przewlekłe zapalenie nerek, kamienicę nerkową, napady padaczki, nadczynność tarczycy oraz zaburzenia neurowegetatywne. Nie wolno korzystać z sauny podczas grypy, oraz w trakcie głębokiej depresji. Sauna nie jest zalecana osobom będącym pod wpływem głębokiego stresu lub przeciążonym pracą umysłową lub fizyczną. Wielu zwolenników sauny zaleca korzystanie z niej po długim dotleniającym joggingu lub treningu na siłowni. Dzieci mogą korzystać z sauny od najmłodszych lat, ale pobyt nie może być dłuższy niż 5 minut. Stwierdzono, że są wtedy bardziej odporne na infekcję, mają lepszy apetyt i lepiej śpią. Z kolei dla kobiet korzystanie z sauny jest zalecane także ze względów kosmetycznych – skóra jest po saunie delikatniejsza i gładsza.

 

W kabinie

Zazwyczaj po 8 –12 minutach wylewamy na rozgrzane kamienie pieca szklankę (w większych saunach dwie) wody. Do wody dobrze jest dodać parę kropli olejku aromatycznego, np. eukaliptusowego lub sosnowego, który dodatkowo inhaluje zatoki. Odczuwamy uderzenie gorącej fali powietrza. Na ogół jesteśmy w stanie wytrzymać w kabinie jeszcze kilka minut, dlatego zawsze, kiedy chcemy wylać wodę na kamienie, powinniśmy zapytać o zgodę współtowarzyszy. Kiedy już nie wytrzymujemy gorąca, wychodzimy z kabiny i szybko zamykamy za sobą drzwi.

 

Szybkie chłodzenie

Bardzo ważnym etapem kapieli jest chłodzenie ciała. Może się to odbyć w chłodnym pomieszczeniu. Zazwyczaj chłodzimy się pod zimnym prysznicem, który dostępny jest blisko sauny. Chłodzenie ciała możemy także śmiało przeprowadzić w basenie z zimna wodą, w rzece, jeziorze, a nawet tarzając się w śniegu. Różnica temperatur ciała i wody daje przyjemne uczucie, ochłodzenie nie powinno jednak trwać zbyt długo. Sygnałem do przerwania powinny być pierwsze oznaki zimna. Strumień wody z natrysku kierujemy najpierw na nogi – od stóp w górę. Potem na ręce – od dłoni do ramion. Później polewamy twarz, kark i tułów. Po schłodzeniu wodą lekko wycieramy ciało ręcznikiem i staramy się przebywać jakiś czas w chłodnym pomieszczeniu. Etap ten kończymy, gdy czujemy chłód w stopach i marzymy o rozgrzaniu naszego ciała. Ponownie udajemy się do kabiny i postępujemy jak poprzednio. Aby uniknąć przeziębienia, należy chodzić w drewnianych sandałach. Zaleca się trzykrotny cykl przegrzewania i oziębiania ciała. Podczas ostatniego schładzania możemy złuszczyć naskórek na całym ciele szczotką czy szorstką rękawica posmarowaną kremem do peelingu lub solą kuchenną. Pamiętajmy, że tego rodzaju zabiegi w miejscach publicznych możemy robić tylko pod strumieniem prysznica – nigdy w kabinie sauny. Nie używamy mydła, które ma odczyn zasadowy i wysusza skórę. Po ochłodzeniu nie należy zbyt szybko powracać do sauny. Ostatnie, skrupulatne wychłodzenie organizmu jest bardzo ważne. Niedostateczne obniżenie temperatury rozgrzanego ciała powodować może dalsze pocenie, ból głowy i uczucie osłabienia. Najgorszym rozwiązaniem będzie wyjście na zewnątrz bez ochłodzenia – przeziębienie murowane! Po ostatnim osuszeniu skóry warto wmasować w nią niewielką ilość emulsji odżywczej (balsamu po kąpieli) lub olejku z kiełków pszenicy, ze słodkich migdałów albo sezamowego. Preparat delikatnie wmasowujemy okrężnymi ruchami. Teraz niezbędny jest wypoczynek. Siadamy lub kładziemy się owinięci w prześcieradło lub koc. Mała drzemka jest pożądana, a najlepszym rozwiązaniem byłby mocny sen. Ubytki płynu i soli mineralnych uzupełniamy, popijając soki owocowe, kompoty lub kefir – w żadnym wypadku nie alkohol!

 

                                            

 

Zanim wejdziesz do sauny:

  1. Musisz zarezerwować sobie co najmniej 1,5 h
  2. Do sauny można w zasadzie wybrać się o dowolnej porze dnia, chociaż najlepsze będą godziny wieczorne. Nie należy iść na czczo, ani po obfitym posiłku.
  3. Idąc do sauny publicznej musimy zabrać z sobą: dwa ręczniki kąpielowe i klapki basenowe.
  4. Warto zabrać z sobą także plastikową torebkę na mokre ręczniki, kosmetyczkę i suszarkę do włosów.
  5. W szatni rozbieramy się do naga i zdejmujemy wszystkie ozdoby, jakie posiadamy (kolczyki, zegarki, bransoletki, okulary). Jeśli lokalne warunki lub nasze upodobania tego wymagają, możemy się osłaniać ręcznikiem, ale podczas przebywania w kabinie saunowej nie powinniśmy tego robić.
  6. Przed skorzystaniem z sauny musimy wziąć prysznic z użyciem mydła.
  7. Przed wejściem do kabiny sauny musimy dokładnie wytrzeć ciało. Zawsze zabieramy z sobą ręcznik na którym będziemy siedzieć lub leżeć.
  8. Kąpiel w saunie składa się z cykli: nagrzewanie – schładzanie – relaks, powtarzanych 2-4 razy.
  9. Pobyt w kabinie sauny trwa kilkanaście minut (zwykle pierwsze wejście jest najdłuższe). W zależności od przyzwyczajenia i tolerancji na gorąco zajmujemy na początku niższy lub wyższy poziom (im wyżej, tym cieplej, najczęściej w saunach mamy do dyspozycji 3 poziomy). Przebywamy w saunie tak długo, jak możemy wytrzymać, pamiętając o tym, że w przypadku złego samopoczucia powinniśmy natychmiast wyjść. Pod koniec pobytu w gorącym pokoju możemy wylać na kamienie szklankę wody. Po tym czujemy uderzenie gorącej fali powietrza i narastające uczucie gorąca. W chwili, kiedy czujemy, że już trudno jest wytrzymać, opuszczamy gorący pokój.
  10. Dokładne schłodzenie ciała jest bardzo ważne, dlatego po wyjściu bierzemy zimny prysznic.
  11. Po ochłodzeniu ciała przechodzimy do pokoju wypoczynkowego, gdzie wypoczywamy kilkanaście minut, uzupełniając w tym czasie utracone płyny.

 

                    

 

 

Pamiętaj!

Sauna jest dobroczynna dla każdego zdrowego człowieka. Jest jednak zabiegiem częściowo obciążającym organizm. Jeśli mamy poważne wątpliwości, czy zaszkodzi, zapytajmy lekarza!

Sauna jest miejscem spokoju, ciszy i relaksu, dlatego dozwolone są w niej tylko szepty. W żadnym wypadku nie rozmawiamy pełnym głosem, dręcząc współbiesiadników swoimi problemami czy co gorsza przemyśleniami nad polityką! Pamiętajmy – rozmowa na głos w saunie uważana jest za brak kultury!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry