Jesteś tutaj
Dom > Fitness > DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

„Tylne ładowanie węglowodanów ‘’ pod tą dziwnie brzmiącą po polsku nazwą kryje się bardzo ciekawy, coraz bardziej popularny system żywienia powszechnie znany jako CARB BACK LOADING!

Czym jest dieta CARB BACK LOADING?

CARB BACK LOADING to dieta której ojcem jest John Kiefer. Głównym założeniem tego planu żywienia jest manipulacja najbardziej anabolicznym hormonem w ludzkim organizmie, którym jest insulina. W tej diecie kluczem do panowania nad insuliną jest pora spożywania węglowodanów. Ten model żywienia opiera się na posiłkach białkowo-tłuszczowych i dostarczeniu węglowodanów tylko i wyłącznie w dni treningowe po treningu i przed snem.

Kto powinien ją stosować ?

Na pewno nie jest to model żywienia polecany dla osób początkujących, powinny go stosować co najmniej osoby średniozaawansowane, które w jakimś stopniu zdołały poznać swój organizm. Bardzo ważnym czynnikiem, który pozwoli na skuteczność diety jest pora treningu, CBL został stworzony przede wszystkim dla osób mogących trenować w godzinach późno po południowych bądź wieczornych. Doskonale sprawdzi się w okresie redukcji tkanki tłuszczowej jak i w budowaniu suchej masy mięśniowej.

Jak to wygląda w praktyce?

Jeśli już zdecydowaliśmy, że chcemy spróbować takiego odżywiania, godziny treningów również są ustalone, pozostało nam ułożyć sobie indywidualny bilans kaloryczny, który pozwoli nam redukować bądź budować. W przypadku klasycznej zbilansowanej diety możliwe jest uzyskiwanie dobrych rezultatów mimo małych odstępstw. Warto zaznaczyć że CBL to dieta, której musimy przestrzegać na 100% bo można osiągnąć efekt odwrotny od założonego.

Zaczynamy od podziału planu na dni treningowe i nie treningowe:

W dzień treningowy ćwiczymy w przedziale od godziny 15-20, do momentu treningu spożywamy posiłki bogate w białko i tłuszcze z ewentualnym lekkim dodatkiem warzyw. Bardzo istotne jest tutaj by źródłem tłuszczu były produkty pochodzenia zwierzęcego, na przykład takie jak wołowina, karkówka czy schab wieprzowy. By pobudzić się dobrze przed jednostką treningową warto wypić popularną „kuloodporną kawę” (czarna kawa z dodatkiem oleju kokosowego bądź oleju MCT), bądź jakiś dobry preparat przed treningowy nie zawierający węglowodanów. Po zakończonym treningu zaczynamy nasze „ładowanie” i tu warto zadbać o źródła węglowodanów prostych jak i złożonych z dodatkiem szybko strawnego białka. Warto zaznaczyć by ostatni posiłek który spożyjemy w ciągu dnia odbył się maksymalnie do 6 godzin po treningu gdy nasz metabolizm jest jeszcze nakręcony po ciężkim wysiłku.

Dzień nie treningowy jest mniej skomplikowany bo tu spożywamy już tylko posiłki białkowo-tłuszczowe, ilość węglowodanów w te dni powinna mieścić się w przedziale 30-50g. Ilość posiłków w obu tych dniach nie ma znaczenia możemy jeść 3 razy bądź 6 w zależności jak jest nam wygodnie. Trzeba również pamiętać by nie zaniedbać gospodarki wodno-elektrolitowej dlatego jak w przypadku każdej zdrowej diety ważne by pić dużą ilość wody.

Jak to działa?

Mimo iż jako główne źródło energii wykorzystywane są tłuszcze nie jest to typowa dieta tłuszczowa ponieważ wykorzystuje ona sporą ilość węglowodanów lecz tylko w momentach kiedy nasz organizm tak naprawdę ich potrzebuje. Spożywając węglowodany przez cały dzień zwiększamy poziom glukozy we krwi co w efekcie stymuluje trzustkę do ciągłych wyrzutów insuliny. Insulina powoduje że w wątrobie następuje proces glikogenezy (proces tworzenia glikogenu który magazynuje się w naszych mięśniach). Jeśli powtarzamy ten proces kilka razy w ciągu dnia nadmiar zmagazynowanego glikogenu odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej. I właśnie dzięki diecie CARB BACK LOADING można temu zapobiec.

Drugim hormonem który zdołamy maksymalnie wykorzystać jest hormon wzrostu. Odpowiada on m.in. za zwiększanie masy mięśniowej, wzmacnianie układu kostnego czy wychwytywanie aminokwasów i białek. Jak wiemy największe stężenie hormonu wzrostu następuje w fazie snu. Insulina hamuje działanie HGH. Dzięki temu, że nasze śniadanie nie będzie zawierało węglowodanów przedłużymy fazę działania tego hormonu, aż do momentu gdy po treningu załadujemy węglowodany. Wtedy główną rolę przejmie znowu insulina która pozwoli na odbudowę glikogenu utraconego podczas treningu, dodatkowo pobudzimy działanie tryptofanu przez co zrobimy się senni co pozwoli nam zmaksymalizować jakość snu.

Podsumowując CARB BACK LOADING to dieta, która jest w stanie zmaksymalizować naszą wrażliwość na najbardziej anaboliczne hormony, pozwala zwalczyć insulinoodporność, odkładanie się nadmiernej tkanki tłuszczowej i zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzyce typu II. Jeśli szukasz czegoś co pozwoli Ci zwalczyć stagnacje, uważam że CBL sprawdzi się doskonale.

Maciej Chojnacki.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry