Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-09-07 11:07
A  A  A

Dieta Kopenhaska

Dieta Kopenhaska

CZYM JEST DIETA KOPENHASKA?

Dieta znana także jako dieta kopenhadzka lub dieta trzynastodniowa. Należy do diet nazywanych czasami ekstremalnymi i z pewnością nie jest to dieta zdrowa. Jest dosyć trudną i raczej restrykcyjną drogą do wymarzonej sylwetki, ale jej największą zaletą jest to, że trwa tylko trzynaście dni i już po tym czasie można oczekiwać znacznych spadków wagi. Nazywana jest też dietą ostatniej szansy, ze względu na dość szybkie rezultaty okupione jednak wysokim ryzykiem pogorszenia stanu zdrowia stosującego.

Wśród praktykujących tą dietę krążą opowieść o ludziach, którzy po jej ukończeniu pozbyli się ponad 15 kilogramów i chociaż teoretycznie jest to możliwe to jednak są to przypadki wyjątkowe. Przeciętny spadek wagi, zanotowany u większości stosujących, wynosi około 5 do 8 kg i jest uzależniony od wielu cech osobniczych. To ile zbędnych kilogramów można stracić to przede wszystkim sprawa motywacji i co za tym idzie "uczciwości" w stosowaniu diety. Ważne są również indywidualne uwarunkowania takie jak metabolizm, poziom tkanki tłuszczowej, styl życia itp.

NEGATYWNE SKUTKI DIETY KOPENHASKIEJ:

 Dieta kopenhaska jest bez wątpienie jedną z najbardziej restrykcyjnych i najtrudniejszych diet odchudzających. Ilość kalorii, jaką w czasie jej stosowania będziemy dostarczać do organizmu, z pewnością nie będzie w stanie zapewnić nam energii do normalnego funkcjonowania. To właśnie ten niedobór energetyczny jest przyczyną tak spektakularnych i szybkich efektów, jakie uzyskuje się stosując dietę kopenhadzką. Każdy kij ma jednak dwa końce, dlatego z tego samego powodu można oczekiwać także wielu "skutków niepożądanych", które mogą wystąpić w trakcie trzynastodniowego okresu jak i po jego zakończeniu. W tej części postaram się omówić najczęściej spotykane skutki uboczne wraz ze sposobami, które mogą pomóc w ich przezwyciężeniu.

 1) Osłabienie, przemęczenie, ogólna utrata sił, osłabienie koncentracji:

Występuje u zdecydowanej większości osób stosujących dietę kopenhaską. Prawdopodobnie odczujecie je już w pierwszym dniu i ciągnąć się będzie aż do dnia trzynastego. Jest skutkiem nagłego obniżenia ilości dostarczanego pokarmu przy zachowaniu dotychczasowego wydatku energetycznego organizmu. W skrajnych przypadkach może nawet prowadzić do omdleń. Osłabienie to problem, który występuje przy okazji stosowania właściwe każdej diety odchudzającej i trudno wyeliminować je całkowicie. Można mu jednak przeciwdziałać stosując, w miarę możliwości, następujące sposoby:

Nie ćwicz, nie gimnastykuj się. W przypadku diety kopenhaskiej nie są zalecane żadne ćwiczenia fizyczne. Dieta dostarcza zbyt mało kalorii, żeby umożliwić Twojemu organizmowi prawidłową regenerację. Trening przełóż na czas "po diecie". O ile to możliwe weź urlop od pracy zawodowej i ogranicz też wykonywanie cięższych prac domowych.

Zaopatrz się w preparat multiwitaminowy i przyjmuj go zgodnie z zaleceniem na ulotce także po skończeniu diety. Staraj się należycie wysypiać i nie odmawiaj sobie także drzemki w ciągu dnia.

2) Rozdrażnienie, podenerwowanie.

Kolejny, bardzo częsty problem osób odchudzających się na diecie kopenhaskiej. Wynika on z niższego, niż zazwyczaj, poziomu cukru we krwi, który utrzymuje się przez cały czas jej stosowania. Nie bez znaczenia jest też głód odczuwalny pomiędzy posiłkami. Problem ten jest o tyle istotny, że doskwiera zarówno osobie na diecie jak i jej otoczeniu, co może prowadzić do pogorszenia się relacji z bliskimi. Żeby minimalizować skutki drażliwości :

Uprzedź swoją rodzinę i znajomych, że jesteś na diecie i postaraj się wytłumaczyć im powód swojego przyszłego "złego humoru". Zanim wybuchniesz – przemów sobie do rozsądku. Trzeba Ci wiedzieć, że większość rzeczy, które będą Cię irytować (kiedy będziesz na diecie), w normalnej sytuacji pozostałyby przez Ciebie niezauważone. Twoje rozdrażnienie wynika z niskiego poziomu cukru we krwi a reszta jest OK. Działa też liczenie w myślach do dwudziestu ;).

3) Problemy z cerą, paznokciami i włosami

Występują rzadziej, ale mogą się pojawić również u Ciebie. Nie martw się – wszystko ustąpi po zakończeniu diety. Dobrze też jest przyjmować preparat witaminowy (patrz problem nr 1) lub polepszający stan skóry, włosów i paznokci.

4)Szybkie przybieranie na wadze po zakończeniu diety czyli tzw. Efekt jojo.

Problem znany wszystkim, którzy chociaż raz się odchudzali. Występuje po zakończeniu diety i powrocie do "normalnego" stylu życia. Polega na gwałtownym przybieraniu na wadze, często nawet z nawiązką w porównaniu do stanu poprzedzającego odchudzanie. Można sobie z nim poradzić poprzez stopniowe zwiększanie ilości kalorii w ciągu dnia po ukończeniu diety lub stosowanie jeszcze przez jakiś czas diety low carb.

Dieta kopenhaska nie jest dietą zdrową. Należy do diet ekstremalnych tzw. diet ostatniej szansy. Można dzięki niej zrzucić szybko zbędne kilogramy, ale poza tym nie wpłynie ona pozytywnie na nasze zdrowie. Przed jej rozpoczęciem należy się zastanowić, czy aby na pewno nie lepiej wybrać innej, zdrowszej drogi do szczupłej sylwetki. PAMIĘTAJ. Jeżeli negatywne objawy nie ustąpią w kilka tygodni po zakończeniu diety lub będą się pogłębiać – KONIECZNIE UDAJ SIĘ DO LEKARZA.

 

 

DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

„Tylne ładowanie węglowodanów ‘’ pod tą dziwnie brzmiącą po polsku nazwą kryje się bardzo ciekawy, coraz bardziej popularny system żywienia powszechni ...czytaj dalej »
DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE
2016-08-02

Metoda budowania suchej masy mięśniowej (Mini Cut)

Każdy bywalec siłowni który decyduje się rozpocząć etap budowania masy mięśniowej ma na celu zwiększenie swojej wagi, rozmiarów i muskulatury. ...czytaj dalej »
Metoda budowania suchej masy mięśniowej (Mini Cut)
2016-07-08

Białko...ach to białko jaki rodzaj wybrać dla siebie? jak je stosować?

Każdy z Nas pewnie zadaje sobie pytanie jakie białko będzie najlepsze serwatka?wołowe? a może sojowe czy pszeniczne na te i inne pytania postaramy się ...czytaj dalej »
Białko...ach to białko jaki rodzaj wybrać dla siebie? jak je stosować?
2016-01-15
Powiązane artykuły
Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)

Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)

Piłka ręczna to gra zespołowa, w której zawodnicy muszą bardzo dużo i szybko poruszać się po boisku. Wykonują pracę beztlenowo – siłową i je
2015-12-29 17:33
NIE WIESZ CO STOSOWAĆ PRZED I PO CIĘŻKIM TRENINGU Z NAMI  ZARAZ SIĘ TO ZMIENI :)

NIE WIESZ CO STOSOWAĆ PRZED I PO CIĘŻKIM TRENINGU Z NAMI ZARAZ SIĘ TO ZMIENI :)

Co jeść przed i po treningu...każdy pewnie zadaje sobie to pytanie a ja napiszę krótko po prostu posiłek - siłownia - posiłek. bo jest to j
2015-12-24 11:39
Przedstartowa dieta Phila Heath'a

Przedstartowa dieta Phila Heath'a

Plan dietetyczny Phila Heatha podczas przygotowań do zawodów Mr. Olympia
2015-12-01 11:48
Dieta Arnolda Schwarzenegger'a

Dieta Arnolda Schwarzenegger'a

Na początku kilka rad od Arnolda odnośnie diety :
2015-11-23 13:39
Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Jeśli chcesz zrzucać kilogramy przez bieganie, nie daj się nabierać na legendy i plotki! Poniżej rozprawimy się z mitami na temat odżywania
2014-11-11 13:45
Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Podstawowym źródłem energii w przypadku startów na dystansach od 5 km do maratonu są węglowodany.
2014-10-06 19:53
Regeneracja w sporcie cz. 2

Regeneracja w sporcie cz. 2

Chyba najczęściej wybieraną formą regeneracji w Polsce jest sauna. Spowodowane jest to głównie aspektem
2014-09-28 13:43
Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Poniższy tekst dotyczy odżywiania w okresie "redukcyjnym".
2014-05-06 19:59
Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Podstawą dobrze zaplanowanej diety jest świadomość swojego zapotrzebowania kalorycznego, dzięki czemu waga się nie zmienia.
2014-04-29 20:35
Spalanie tłuszczu – metody treningu. Część I. Cardio

Spalanie tłuszczu – metody treningu. Część I. Cardio

Chcąc wybrać najlepszy trening redukujący tkankę tłuszczową, powinniśmy zadać sobie następujące pytania: Co należy zrobić? Kiedy? Jak długo
2014-04-12 20:00
W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

Poniżej zestawiamy podobne z pozoru do siebie produkty. Prezentujemy lepsza lodówkę i lepszą spiżarnię w mieszkaniu biegacza. Jedz zdrowo i
2014-03-12 07:00
Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Poniższy tekst jest pierwszą częścią cyklu artykułów o rzeźbieniu sylwetki czyli o tzw. redukcji. Traktować będzie o odżywianiu w okresie tz
2013-11-06 19:57
Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Osoby z tendencją do tycia muszą na bieżąco spalać kalorie, a najlepiej jest robić to poprzez aktywność fizyczną.
2013-11-05 20:25
Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Część druga traktuje o odżywianiu w okresie budowania masy mięśniowej.
2013-11-03 21:04
Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-29 07:19
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499