Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Dieta Kopenhaska

Dieta Kopenhaska

CZYM JEST DIETA KOPENHASKA?

Dieta znana także jako dieta kopenhadzka lub dieta trzynastodniowa. Należy do diet nazywanych czasami ekstremalnymi i z pewnością nie jest to dieta zdrowa. Jest dosyć trudną i raczej restrykcyjną drogą do wymarzonej sylwetki, ale jej największą zaletą jest to, że trwa tylko trzynaście dni i już po tym czasie można oczekiwać znacznych spadków wagi. Nazywana jest też dietą ostatniej szansy, ze względu na dość szybkie rezultaty okupione jednak wysokim ryzykiem pogorszenia stanu zdrowia stosującego.

Wśród praktykujących tą dietę krążą opowieść o ludziach, którzy po jej ukończeniu pozbyli się ponad 15 kilogramów i chociaż teoretycznie jest to możliwe to jednak są to przypadki wyjątkowe. Przeciętny spadek wagi, zanotowany u większości stosujących, wynosi około 5 do 8 kg i jest uzależniony od wielu cech osobniczych. To ile zbędnych kilogramów można stracić to przede wszystkim sprawa motywacji i co za tym idzie „uczciwości” w stosowaniu diety. Ważne są również indywidualne uwarunkowania takie jak metabolizm, poziom tkanki tłuszczowej, styl życia itp.

NEGATYWNE SKUTKI DIETY KOPENHASKIEJ:

 Dieta kopenhaska jest bez wątpienie jedną z najbardziej restrykcyjnych i najtrudniejszych diet odchudzających. Ilość kalorii, jaką w czasie jej stosowania będziemy dostarczać do organizmu, z pewnością nie będzie w stanie zapewnić nam energii do normalnego funkcjonowania. To właśnie ten niedobór energetyczny jest przyczyną tak spektakularnych i szybkich efektów, jakie uzyskuje się stosując dietę kopenhadzką. Każdy kij ma jednak dwa końce, dlatego z tego samego powodu można oczekiwać także wielu „skutków niepożądanych”, które mogą wystąpić w trakcie trzynastodniowego okresu jak i po jego zakończeniu. W tej części postaram się omówić najczęściej spotykane skutki uboczne wraz ze sposobami, które mogą pomóc w ich przezwyciężeniu.

 1) Osłabienie, przemęczenie, ogólna utrata sił, osłabienie koncentracji:

Występuje u zdecydowanej większości osób stosujących dietę kopenhaską. Prawdopodobnie odczujecie je już w pierwszym dniu i ciągnąć się będzie aż do dnia trzynastego. Jest skutkiem nagłego obniżenia ilości dostarczanego pokarmu przy zachowaniu dotychczasowego wydatku energetycznego organizmu. W skrajnych przypadkach może nawet prowadzić do omdleń. Osłabienie to problem, który występuje przy okazji stosowania właściwe każdej diety odchudzającej i trudno wyeliminować je całkowicie. Można mu jednak przeciwdziałać stosując, w miarę możliwości, następujące sposoby:

Nie ćwicz, nie gimnastykuj się. W przypadku diety kopenhaskiej nie są zalecane żadne ćwiczenia fizyczne. Dieta dostarcza zbyt mało kalorii, żeby umożliwić Twojemu organizmowi prawidłową regenerację. Trening przełóż na czas „po diecie”. O ile to możliwe weź urlop od pracy zawodowej i ogranicz też wykonywanie cięższych prac domowych.

Zaopatrz się w preparat multiwitaminowy i przyjmuj go zgodnie z zaleceniem na ulotce także po skończeniu diety. Staraj się należycie wysypiać i nie odmawiaj sobie także drzemki w ciągu dnia.

2) Rozdrażnienie, podenerwowanie.

Kolejny, bardzo częsty problem osób odchudzających się na diecie kopenhaskiej. Wynika on z niższego, niż zazwyczaj, poziomu cukru we krwi, który utrzymuje się przez cały czas jej stosowania. Nie bez znaczenia jest też głód odczuwalny pomiędzy posiłkami. Problem ten jest o tyle istotny, że doskwiera zarówno osobie na diecie jak i jej otoczeniu, co może prowadzić do pogorszenia się relacji z bliskimi. Żeby minimalizować skutki drażliwości :

Uprzedź swoją rodzinę i znajomych, że jesteś na diecie i postaraj się wytłumaczyć im powód swojego przyszłego „złego humoru”. Zanim wybuchniesz – przemów sobie do rozsądku. Trzeba Ci wiedzieć, że większość rzeczy, które będą Cię irytować (kiedy będziesz na diecie), w normalnej sytuacji pozostałyby przez Ciebie niezauważone. Twoje rozdrażnienie wynika z niskiego poziomu cukru we krwi a reszta jest OK. Działa też liczenie w myślach do dwudziestu ;).

3) Problemy z cerą, paznokciami i włosami

Występują rzadziej, ale mogą się pojawić również u Ciebie. Nie martw się – wszystko ustąpi po zakończeniu diety. Dobrze też jest przyjmować preparat witaminowy (patrz problem nr 1) lub polepszający stan skóry, włosów i paznokci.

4)Szybkie przybieranie na wadze po zakończeniu diety czyli tzw. Efekt jojo.

Problem znany wszystkim, którzy chociaż raz się odchudzali. Występuje po zakończeniu diety i powrocie do „normalnego” stylu życia. Polega na gwałtownym przybieraniu na wadze, często nawet z nawiązką w porównaniu do stanu poprzedzającego odchudzanie. Można sobie z nim poradzić poprzez stopniowe zwiększanie ilości kalorii w ciągu dnia po ukończeniu diety lub stosowanie jeszcze przez jakiś czas diety low carb.

Dieta kopenhaska nie jest dietą zdrową. Należy do diet ekstremalnych tzw. diet ostatniej szansy. Można dzięki niej zrzucić szybko zbędne kilogramy, ale poza tym nie wpłynie ona pozytywnie na nasze zdrowie. Przed jej rozpoczęciem należy się zastanowić, czy aby na pewno nie lepiej wybrać innej, zdrowszej drogi do szczupłej sylwetki. PAMIĘTAJ. Jeżeli negatywne objawy nie ustąpią w kilka tygodni po zakończeniu diety lub będą się pogłębiać – KONIECZNIE UDAJ SIĘ DO LEKARZA.

 

 

Dodaj komentarz

Do góry