Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Diety niskokaloryczne – czyli klucz do porażki

Diety niskokaloryczne – czyli klucz do porażki

Co się dzieje z naszym organizmem, gdy obniżymy mu drastycznie ilość przyjmowanych kalorii.

1.) Spada tkanka tłuszczowa

2.) Spada tkanka mięśniową (tzw. efekt niszczenia tkanki mięśniowej).
W zależności od tego jak bardzo obniżymy podaż kalorii w ciągu dnia narażamy się na ubytek tkanki mięśniowej w:
– 1 dniu o ok. 10%
– 1 tygodniu o ok. 30-35%

3.) Wzmożona ochrona rezerw tłuszczowych
Chowają się ß-receptory w głąb komórek tłuszczowych przez co w kolejnym odchudzaniu jest nam ciężej pozbyć się tkanki tłuszczowej.

Ponadto po nie udanej redukcji, nasze komórki tłuszczowe zaczynają się mnożyć (efekt obronny przed następnym atakiem) przez co jest ich 3 razy więcej (z każdej komórki tworzą się 2 następne)

Należy tutaj zwrócić uwagę na to iż raz powstałe komórki tłuszczowe zostają na całe życie.
Mogą być większe lub mniejsze, lecz nie możemy się już ich pozbyć (ilościowo) a jedynie „opróżnić”, czyli zmniejszyć objętość adipocytów.

4.) Wzrost magazynowania energii
W okresie naszego „ataku” organizm ukierunkowany jest na magazynowanie energii czyli maksymalne zwiększanie rezerw tłuszczowych, co odbywa się niestety kosztem tkanki mięśniowej.

Tkanka mięśniowa zostaje poświęcona dla celów energetycznych.
Dzieje się tak, dlatego, iż tkanka mięśniowa w spoczynku zużywa 25% zapotrzebowania energetycznego całego organizmu, natomiast tkanka tłuszczowa zużywa minimalne ilości energii. Dlatego organizm „pozbywa się” mięśni, które pobierają więcej energii, a magazynuje tkankę tłuszczową.

5.) Obniżenie tempa przemiany materii
W czasie naszej „diety cud”, kiedy do mózgu docierają informacje o znacznym deficycie energetycznym uruchamiają się odpowiednie mechanizmy, których celem jest przede wszystkim:
– obniżenie tempa przemiany materii w celu oszczędności energii
– maksymalne oszczędzanie rezerw tłuszczowych organizmu
– wykorzystanie ketokwasów
– wykorzystanie białka pochodzącego z tkanki mięśniowej w celach energetycznych

5.) Możliwe dolegliwości:
– osłabienie energii psychicznej,
– odczucie zmęczenia i osłabienia
– pogorszenie samopoczucia,
– wzrost podatności na depresje

Innymi słowy mówiąc ciąg w/w procesów jest reakcją naszego organizmu na daną sytuację, a w tym wypadku niedostarczenie potrzebnych ilości kalorii oraz wszystkich mikro i makro składników.

 

Wniosek:

Szybkie odchudzanie może jedynie wyrządzić wiele szkód w naszym organizmie i wprawdzie spowoduje spadek wagi, natomiast za jakiś czas będziemy świadkami efektu jo-jo, czyli ponownego przybrania na masie. Szybkie odchudzanie jest kuszące, szczególnie dla osób, które wstydzą się swojego wyglądu, jednakże nie wolno z niczym przesadzać i dokładnie zaplanować cały harmonogram zdrowego odchudzania.

 

Pamiętajmy – redukcja wagi nie powinna być przeprowadzona kosztem naszego zdrowia.

Diecie cud, 1000kalori, dukana, kopenhaskiej itp. mówimy kategoryczne NIE

 

 Każde odchudzanie powinno być przeprowadzone z rozwagą a najlepiej pod kontrolą profesjonalnego dietetyka. 

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry