Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Dobry Cholesterol HDL

Dobry Cholesterol HDL

Słowem wstępu

Cholesterol jest chemicznym związkiem tłuszczowym, który jest niezbędny do naszego funkcjonowania. Należy on do steroli, które pełnią bardzo ważne funkcje w organizmie.

Cholesterol znajduje się w każdej komórce naszego ciała, i to właśnie z niego powstają min. hormony płciowe, hormony kory nadnerczy czy kwasy żółciowe.

 

 HDL

 W osoczu znajdziemy lipoproteiny, które charakteryzują się różną gęstością, dlatego też dzielimy je następująco:

– lipoproteiny o bardzo niskiej gęstości (VLDL)

– lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL)

– lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL)

 

Skrót HDL pochodzi od angielskiego rozwinięcia High Density Lipoprotein i w polskim tłumaczeniu oznacza „dobry cholesterol”.

 Cholesterol HDL (jak i również LDL) jest główną lipoproteiny, która transportuje cholesterol w naszej krwi. Jego działanie obniżające poziom cholesterolu we krwi polega przede wszystkim na usuwaniu jego nadmiaru z komórek, a następnie transportuje go do wątroby, gdzie jest metabolizowany.

„Dobry cholesterol” jest ważną substancją tłuszczową obecną we krwi, ponieważ przeciwdziała miażdżycy, a także powoduje że, komórki tłuszczu są wypłukiwane z naczyń krwionośnych.

 

 Prawidłowe stężenie cholesterolu HDL we krwi:

 Poziom cholesterolu HDL we krwi powinien być wysoki – powyżej 40 miligramów do ok. 60 miligramów. Najpełniej chroni on nasze serce, jeśli jego ilość przekracza 60 miligramów.

 wskazane: powyżej 45 mg/dl

 poziom graniczny: 41-45 mg/dl

 niewskazane: poniżej 40  mg/dl

 

Jeżeli poziom naszego „dobrego cholesteroli” wynosi poniżej 35 mg/dl  to jest on czynnikiem ryzyka wystąpienia choroby wieńcowej.

 

Jak podwyższyć poziom dobrego cholesterolu

 Aby podwyższyć poziom cholesterolu HDL należy:

  • spożywać zdrowe tłuszcze (np. olej lniany, oliwa z oliwek, orzechy włoskie)
  • utrzymywać prawidłową masę ciała
  • rzucić palenie tytoniu
  • być aktywnym fizycznie – wskazane tutaj są ćwiczenia aerobowe
  • uwzględnić w naszej diecie polifenole, które możemy spotkać np. w zielonej herbacie

  

W jaki sposób kwasy omega-3 wpływają na poziom cholesterolu?

Jak dowodzi wiele badań, przyjmowanie nawet małych dawek kwasów omega-3 wykazuje korzystny wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego.

Dodatkowa podaż kwasów omega-3 w naszej diecie wpływa również na obniżenie poziomu trójglicerydów oraz podwyższenie korzystnego cholesterolu HDL i zmniejszenie krzepliwości krwi, co wpływa ochronnie na pracę serca i układu krążenia.

 

HDL pomocnikiem w walce z miażdżycą

 Warto podkreślić, iż osoby o zwiększonej frakcji HDL (dobrego cholesterolu) rzadziej chorują na miażdżycę.

Badania empiryczne wykazały tutaj, że aktywność fizyczna (dosłownie wszelaka, ale powyżej 30 minut), powoduje wzrost stężenia HDL, natomiast siedzący tryb życia oraz palenie tytoniu znacznie zmniejsza poziom tej frakcji.

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry