Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-08-29 22:41
A  A  A

Efekt jo-jo. Chudniesz i tyjesz.

Efekt jo-jo. Chudniesz i tyjesz.

Co to jest efekt „jo – jo”?

 Każdy otyły człowiek ma za sobą co najmniej kilka kuracji odchudzających. Często się jednak zdarza, że po schudnięciu kilku, czy kilkunastu kilogramów zaczyna się proces ponownego tycia. Po odejściu od podjętego programu chudnięcia, osoby z tendencjami do tycia najczęściej gwałtownie wracają do punktu wyjścia. Taką sytuację nazywa się efektem „jo – jo”. Mimo, że jest on bardzo niepożądany – dotyczy niestety większości osób walczących z nadwagą.

Psycholodzy tłumaczą to zjawisko w ten sposób, że kiedy zaczynamy tracić wagę albo osiągniemy już zamierzony skutek, wówczas dochodzimy do wniosku, że nie można jej ciągnąć w nieskończoność, bo przecież jest ona tylko tymczasowa. Porzucamy wybrany program i wkrótce obserwujemy ponowne tycie. Kiedy znowu przestajemy czuć się komfortowo, ponownie szukamy ratunku w diecie, która przecież się sprawdziła. Historia zaczyna się powtarzać, a my zataczamy koło.

 

Dlaczego efekt „jo – jo” jest tak niekorzystny?

 Cykliczne zmiany masy nie mogą być obojętne dla naszego zdrowia. Po pierwsze efekt „jo – jo” zwiększa ryzyko choroby wieńcowej serca. Badania wykazały, że duże wahania wagi ciała  mają wpływ na wzrost umieralności  oraz na zachorowalność. Po drugie, efekty „jo – jo” wywołują tendencję do coraz szybszych przyrostów masy. Wywołane jest to podstawowym błędem osób, które odchudziły się, a następnie zbagatelizowały okres zaraz po odchudzeniu. Skoro udało im się schudnąć poprzez szereg wyrzeczeń, chcą nijako wynagrodzić sobie te trudy i po skutecznym zakończeniu diety jedzą to, czego sobie przez cały okres diety odmawiały, czyli wracają do jadłospisu sprzed odchudzania. Organizm, będąc przez dłuższy czas na diecie z ograniczeniem kalorycznym, zmniejszył tempo przemian metabolicznych. Z tego względu przy dostarczeniu dużych ilości kalorii organizm zacznie gromadzić zapasy tłuszczu w obawie, że znowu znajdzie się na głodzie.

 Efekt „jo – jo” to bardzo niekorzystne dla efektów odchudzania  i zdrowia wahania masy ciała powodujące wielokrotne chudnięcie i tycie. Z tą uciążliwą przypadłością muszą się niestety zmagać osoby, które po zakończeniu kuracji odchudzającej wracają do poprzednich nawyków żywieniowych, zapominając, że skłonność do tycia pozostaje. W tym momencie najważniejszą rzeczą jest unikanie niekontrolowanego jedzenia oraz regularne uprawianie sportu. Kluczem do sukcesu jest więc pozbycie się negatywnych przyzwyczajeń i zmiana swojego stylu życia poprzez przyjęcie zdrowych i trwałych nawyków żywieniowych.

 

Kto jest najbardziej zagrożony efektem „jo – jo”?

 -         Osoby, u których w rodzinie występuje otyłość

-         Osoby stosujące niewłaściwe kuracje odchudzające, w tym głodówki i diety monoskładnikowe.

 

Jak uniknąć efektu „jo – jo”?

 -         Należy stosować wyłącznie racjonalne, zrównoważone diety

-         Nie powinno się chudnąć więcej jak 0,5 – 1 kilograma tygodniowo

-         Po schudnięciu należy ograniczyć spożycie o około 400 kcal w stosunku do zapotrzebowania energetycznego

-         Warto regularnie ćwiczyć, minimum 3 razy w tygodniu

-         Należy unikać wysokokalorycznych przekąsek

-         Nie należy lekceważyć regularnego się wypróżniania.

DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

„Tylne ładowanie węglowodanów ‘’ pod tą dziwnie brzmiącą po polsku nazwą kryje się bardzo ciekawy, coraz bardziej popularny system żywienia powszechni ...czytaj dalej »
DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE
2016-08-02

Metoda budowania suchej masy mięśniowej (Mini Cut)

Każdy bywalec siłowni który decyduje się rozpocząć etap budowania masy mięśniowej ma na celu zwiększenie swojej wagi, rozmiarów i muskulatury. ...czytaj dalej »
Metoda budowania suchej masy mięśniowej (Mini Cut)
2016-07-08

Przedstartowa dieta Phila Heath'a

Plan dietetyczny Phila Heatha podczas przygotowań do zawodów Mr. Olympia ...czytaj dalej »
Przedstartowa dieta Phila Heath'a
2015-12-01
Powiązane artykuły
Dieta Arnolda Schwarzenegger'a

Dieta Arnolda Schwarzenegger'a

Na początku kilka rad od Arnolda odnośnie diety :
2015-11-23 13:39
Regeneracja w sporcie cz. 2

Regeneracja w sporcie cz. 2

Chyba najczęściej wybieraną formą regeneracji w Polsce jest sauna. Spowodowane jest to głównie aspektem
2014-09-28 13:43
Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Poniższy tekst dotyczy odżywiania w okresie "redukcyjnym".
2014-05-06 19:59
Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Podstawą dobrze zaplanowanej diety jest świadomość swojego zapotrzebowania kalorycznego, dzięki czemu waga się nie zmienia.
2014-04-29 20:35
W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

Poniżej zestawiamy podobne z pozoru do siebie produkty. Prezentujemy lepsza lodówkę i lepszą spiżarnię w mieszkaniu biegacza. Jedz zdrowo i
2014-03-12 07:00
Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Poniższy tekst jest pierwszą częścią cyklu artykułów o rzeźbieniu sylwetki czyli o tzw. redukcji. Traktować będzie o odżywianiu w okresie tz
2013-11-06 19:57
Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Osoby z tendencją do tycia muszą na bieżąco spalać kalorie, a najlepiej jest robić to poprzez aktywność fizyczną.
2013-11-05 20:25
Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Część druga traktuje o odżywianiu w okresie budowania masy mięśniowej.
2013-11-03 21:04
Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-29 07:19
Sportowe diety. Część II. Rzeźbimy się!

Sportowe diety. Część II. Rzeźbimy się!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-27 16:00
Sportowe diety. Część I. Budujemy masę!

Sportowe diety. Część I. Budujemy masę!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-27 14:13
Jagoda Acai

Jagoda Acai

Owocom Acai przypisuje się bardzo wiele prozdrowotnych właściwości, natomiast tylko te wynikające z potencjału antyoksydacyjnego wydają się
2013-10-25 11:46
Do biegu, śniadanie, START!

Do biegu, śniadanie, START!

Śniadanie przed joggingiem powinno być lekkie, pożywne i łatwe do przygotowania!
2013-10-21 13:15
Jedzenie na czas czyli paliwo biegacza

Jedzenie na czas czyli paliwo biegacza

Chcesz biegać dalej i szybciej? Spoglądaj nie tylko na swój zegarek. Nakarm swój organizm przed biegiem ze szwajcarską precyzją, a dasz mu j
2013-10-15 07:12
Wróć do wagi lekkiej. Idealna waga biegowa.

Wróć do wagi lekkiej. Idealna waga biegowa.

Dowiedz się, jak połączyć podstawowe elementy treningowo – dietetycznej układanki, która złożona w całość tworzy biegacza doskonałego.
2013-10-08 22:00
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499