Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Efekt jo-jo. Chudniesz i tyjesz.

Efekt jo-jo. Chudniesz i tyjesz.

Co to jest efekt „jo – jo”?

 Każdy otyły człowiek ma za sobą co najmniej kilka kuracji odchudzających. Często się jednak zdarza, że po schudnięciu kilku, czy kilkunastu kilogramów zaczyna się proces ponownego tycia. Po odejściu od podjętego programu chudnięcia, osoby z tendencjami do tycia najczęściej gwałtownie wracają do punktu wyjścia. Taką sytuację nazywa się efektem „jo – jo”. Mimo, że jest on bardzo niepożądany – dotyczy niestety większości osób walczących z nadwagą.

Psycholodzy tłumaczą to zjawisko w ten sposób, że kiedy zaczynamy tracić wagę albo osiągniemy już zamierzony skutek, wówczas dochodzimy do wniosku, że nie można jej ciągnąć w nieskończoność, bo przecież jest ona tylko tymczasowa. Porzucamy wybrany program i wkrótce obserwujemy ponowne tycie. Kiedy znowu przestajemy czuć się komfortowo, ponownie szukamy ratunku w diecie, która przecież się sprawdziła. Historia zaczyna się powtarzać, a my zataczamy koło.

 

Dlaczego efekt „jo – jo” jest tak niekorzystny?

 Cykliczne zmiany masy nie mogą być obojętne dla naszego zdrowia. Po pierwsze efekt „jo – jo” zwiększa ryzyko choroby wieńcowej serca. Badania wykazały, że duże wahania wagi ciała  mają wpływ na wzrost umieralności  oraz na zachorowalność. Po drugie, efekty „jo – jo” wywołują tendencję do coraz szybszych przyrostów masy. Wywołane jest to podstawowym błędem osób, które odchudziły się, a następnie zbagatelizowały okres zaraz po odchudzeniu. Skoro udało im się schudnąć poprzez szereg wyrzeczeń, chcą nijako wynagrodzić sobie te trudy i po skutecznym zakończeniu diety jedzą to, czego sobie przez cały okres diety odmawiały, czyli wracają do jadłospisu sprzed odchudzania. Organizm, będąc przez dłuższy czas na diecie z ograniczeniem kalorycznym, zmniejszył tempo przemian metabolicznych. Z tego względu przy dostarczeniu dużych ilości kalorii organizm zacznie gromadzić zapasy tłuszczu w obawie, że znowu znajdzie się na głodzie.

 Efekt „jo – jo” to bardzo niekorzystne dla efektów odchudzania  i zdrowia wahania masy ciała powodujące wielokrotne chudnięcie i tycie. Z tą uciążliwą przypadłością muszą się niestety zmagać osoby, które po zakończeniu kuracji odchudzającej wracają do poprzednich nawyków żywieniowych, zapominając, że skłonność do tycia pozostaje. W tym momencie najważniejszą rzeczą jest unikanie niekontrolowanego jedzenia oraz regularne uprawianie sportu. Kluczem do sukcesu jest więc pozbycie się negatywnych przyzwyczajeń i zmiana swojego stylu życia poprzez przyjęcie zdrowych i trwałych nawyków żywieniowych.

 

Kto jest najbardziej zagrożony efektem „jo – jo”?

 –         Osoby, u których w rodzinie występuje otyłość

–         Osoby stosujące niewłaściwe kuracje odchudzające, w tym głodówki i diety monoskładnikowe.

 

Jak uniknąć efektu „jo – jo”?

 –         Należy stosować wyłącznie racjonalne, zrównoważone diety

–         Nie powinno się chudnąć więcej jak 0,5 – 1 kilograma tygodniowo

–         Po schudnięciu należy ograniczyć spożycie o około 400 kcal w stosunku do zapotrzebowania energetycznego

–         Warto regularnie ćwiczyć, minimum 3 razy w tygodniu

–         Należy unikać wysokokalorycznych przekąsek

–         Nie należy lekceważyć regularnego się wypróżniania.

Dodaj komentarz

Do góry