Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-01-02 11:04
A  A  A

Efekt jo-jo

Efekt jo-jo

Efekt jojo lub jo-jo (jak kto woli) to naprzemiennie występujący okres redukcji i wzrostu masy ciała. Jest on najczęściej wywołany stosowaniem głodówek lub drastycznych diet odchudzających.

Możemy zatem powiedzieć iż efekt jojo polega na gwałtownym powrocie do wagi sprzed diety, a bardzo często do wagi wyższej niż tą z którą zaczynaliśmy odchudzanie.

Jest to bardzo niekorzystne zjawisko dla efektów zarówno odchudzania jak i zdrowia.

 

Kiedy występuje efekt jojo

Efekt jojo występuje zwykle po zbyt szybkim odchudzaniu. Gdy zbyt szybko tracimy kilogramy nasz organizm wyczuwa gw3ałtowną zmianę w sposobie odżywiania, co traktuje jako swoistego rodzaju atak i za wszelką cenę dąży do przywrócenia statusu równowagi. W czasie zbyt niskokalorycznej diety mała ilość pożywienia powoduje, że organizm przewidując kolejne niedobory kalorii (ataki) i zabezpieczy się przed tym, odkładając każde zdobyte kalorie w tłuszcz (stąd właśnie ta nadwyżka wagi)

Istnieje jeszcze drugi sposób występowania efektu jojo

Może on występować, nawet gdy prawidłowo przeprowadzimy naszą redukcję (ale wykonujemy ją bez ćwiczeń aerobowych lub siłowych), jednakże zaraz po zakończeniu kuracji odchudzającej zaczynamy wprowadzać poprzednie nawyki żywieniowe.

Z racji osłabionego metabolizmu, szybko wtedy wracamy do wagi z przed odchudzania, a czasami nawet ważymy więcej...

 

Jak uniknąć efektu jo-jo?

  • Okres odchudzania musimy przede wszystkim odpowiednio zaplanować.
  • Stosowana dieta musi być odpowiednio zbilansowana (żadne diety ubogo-energetyczne, jednoskładnikowe i niedoborowe, nie wspominając już o głodówkach)
  • Tygodniowa utrata wagi powinna oscylować w granicach 1kg (w przypadku osób z dużą otyłością, może to być -1,5kg tygodniowo).
  • Powinniśmy starać się podnosić poziom metabolizmu (np. poprzez trening lub zwiększoną podaż białka w diecie)
  • Pamiętaj o wprowadzeniu regularnego ruchu (trening aerobowy lub oporowy)
  • Kończąc dietę, należy stopniowo zwiększać kaloryczność posiłków, aż dojdziemy do równowagi bilansowej (tzw. zerowy bilans kaloryczny)

 

Po efekcie jo-jo

Zbyt drastyczne obniżenie spożywanych kalorii, powoduje spalenie nie tylko utratę tkanki tłuszczowej, ale również mięśniowej, co skutkuje spowolnionym metabolizmem.

Tracąc mięśnie, zmniejszamy swoje potrzeby energetyczne, a zatem po zakończeniu odchudzania możemy zacząć szybciej tyć. Poza tym w okresach niedoboru pożywienia organizm się przestraja, automatycznie nastawia na oszczędzanie energii, uczy się zadowalać mniejszą liczbą kalorii, spowalnia działanie wszystkich układów i... magazynuje zapasową tkankę tłuszczową.

Ponadto po nie udanej redukcji, nasze komórki tłuszczowe zaczynają się mnożyć (efekt obronny przed następnym atakiem) przez co jest ich średnio 3 razy więcej (z każdej pierwotnej komórki tłuszczowej tworzą się 2 następne)

Należy tutaj zwrócić uwagę na to iż raz powstałe komórki tłuszczowe zostają na całe życie.
Mogą być większe lub mniejsze, lecz nie możemy się już ich pozbyć (ilościowo) a jedynie "opróżnić", czyli zmniejszyć objętość adipocytów.

Dlatego każda następna kuracja odchudzająca ma mniejsze szanse powodzenia ze względu na niski poziom przemiany materii oraz większą ilość tłuszczu do spalenia.

 

Podsumowanie:

Należy pamiętać, że czym wolniejsze odchudzanie tym trwalszy uzyskujemy efekt.

Jeśli chcemy uniknąć efektu jo-jo to nasze odchudzanie musi być przemyślane i odpowiednio zbilansowane oraz nie powinniśmy zapominać o odpowiedniej dawce aktywności fizycznej.

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

www.profi-dieta.pl

Białko...ach to białko jaki rodzaj wybrać dla siebie? jak je stosować?

Każdy z Nas pewnie zadaje sobie pytanie jakie białko będzie najlepsze serwatka?wołowe? a może sojowe czy pszeniczne na te i inne pytania postaramy się ...czytaj dalej »
Białko...ach to białko jaki rodzaj wybrać dla siebie? jak je stosować?
2016-01-15

Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Jeśli chcesz zrzucać kilogramy przez bieganie, nie daj się nabierać na legendy i plotki! Poniżej rozprawimy się z mitami na temat odżywania i odchudza ...czytaj dalej »
Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!
2014-11-11

Spalanie tłuszczu – metody treningu. Część I. Cardio

Chcąc wybrać najlepszy trening redukujący tkankę tłuszczową, powinniśmy zadać sobie następujące pytania: Co należy zrobić? Kiedy? Jak długo to robić? ...czytaj dalej »
Spalanie tłuszczu – metody treningu. Część I. Cardio
2014-04-12
Powiązane artykuły
Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Osoby z tendencją do tycia muszą na bieżąco spalać kalorie, a najlepiej jest robić to poprzez aktywność fizyczną.
2013-11-05 20:25
Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-29 07:19
Odchudzanie z największym bublem - BMI, może zdołować!

Odchudzanie z największym bublem - BMI, może zdołować!

Wskaźnik BMI - Body Mass Index, jest powszechnie wykorzystywany w odchudzaniu. Czy słusznie?
2013-04-22 21:57
Johimbina – sposób na oporny tłuszcz?

Johimbina – sposób na oporny tłuszcz?

Johimbina znana jest powszechnie jako afrodyzjak, czyli środek mający wpływać na popęd płciowy i potencję.
2012-12-28 10:31
Czerwona herbata - Pu Erh

Czerwona herbata - Pu Erh

Poznaj zasady parzenie czerwonej herbaty, jej właściwości oraz działanie.
2012-12-17 21:19
Papryka Cayenne

Papryka Cayenne

Papryka Cayenne czyli wszystko o królowej wśród przypraw
2012-12-09 10:30
Woda a odchudzanie

Woda a odchudzanie

Woda a odchudzanie to temat, który nie wymaga zbyt zawiłych wyjaśnień. Najprościej rzecz ujmując, woda jest niezbędna w procesach przemiany
2012-09-10 17:37
Dieta Kopenhaska

Dieta Kopenhaska

Czym jest dieta Kopenhaska? jakie są jej skutki uboczne?
2012-09-07 11:07
Dieta kapuściana

Dieta kapuściana

Dieta kapuściana powstała ponad 20 lat temu. Została opracowana przez norweskich lekarzy i miała stanowić główne menu dla osób ze schorzenia
2012-09-07 09:06
Jak uniknąć błędów żywieniowych?

Jak uniknąć błędów żywieniowych?

Przeciętny człowiek je trzy główne posiłki dziennie: śniadanie, obiad i kolację, z czego ten drugi jest najbardziej obfity. Nie jest to praw
2012-09-01 15:17
Poskromić wilczy apetyt

Poskromić wilczy apetyt

Nadmierny pobór kalorii i otyłość bardzo często związane są z zaburzonymi mechanizmami kontroli łaknienia na poziomie centralnego układu ne
2012-08-23 12:35
Odchudzanie uwalnia trucizny zgromadzone w tłuszczu

Odchudzanie uwalnia trucizny zgromadzone w tłuszczu

Szybka utrata tkanki tłuszczowej wiąże się z masywnym uwalnianiem toksyn rozpuszczalnych w tłuszczach, które przez lata zgromadziły się w tk
2012-08-23 12:33
Zwykłe marnotrawstwo jedzenia

Zwykłe marnotrawstwo jedzenia

Poza farmakologiczną ingerencją w ośrodek sytości i łaknienia inną istotną strategią na redukcję tłuszczu w organizmie jest zmniejszenie prz
2012-08-23 12:26
Mały WIELKI gruczoł, który odchudza

Mały WIELKI gruczoł, który odchudza

Jeszcze kilka lat temu skutecznym ale i jednocześnie bardzo niebezpiecznym sposobem na szybkie pozbycie się kilku zbędnych kilogramów tłuszc
2012-08-23 12:22
Chcesz się odchudzać? - Bądź wrażliwa

Chcesz się odchudzać? - Bądź wrażliwa

Kontrola poziomu glukozy i insuliny we krwi stanowi klucz do uzyskania i zachowania szczupłej sylwetki. Wysoki poziom insuliny ogranicza
2012-08-23 11:00
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499