Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Efekt jo-jo

Efekt jo-jo

Efekt jojo lub jo-jo (jak kto woli) to naprzemiennie występujący okres redukcji i wzrostu masy ciała. Jest on najczęściej wywołany stosowaniem głodówek lub drastycznych diet odchudzających.

Możemy zatem powiedzieć iż efekt jojo polega na gwałtownym powrocie do wagi sprzed diety, a bardzo często do wagi wyższej niż tą z którą zaczynaliśmy odchudzanie.

Jest to bardzo niekorzystne zjawisko dla efektów zarówno odchudzania jak i zdrowia.

 

Kiedy występuje efekt jojo

Efekt jojo występuje zwykle po zbyt szybkim odchudzaniu. Gdy zbyt szybko tracimy kilogramy nasz organizm wyczuwa gw3ałtowną zmianę w sposobie odżywiania, co traktuje jako swoistego rodzaju atak i za wszelką cenę dąży do przywrócenia statusu równowagi. W czasie zbyt niskokalorycznej diety mała ilość pożywienia powoduje, że organizm przewidując kolejne niedobory kalorii (ataki) i zabezpieczy się przed tym, odkładając każde zdobyte kalorie w tłuszcz (stąd właśnie ta nadwyżka wagi)

Istnieje jeszcze drugi sposób występowania efektu jojo

Może on występować, nawet gdy prawidłowo przeprowadzimy naszą redukcję (ale wykonujemy ją bez ćwiczeń aerobowych lub siłowych), jednakże zaraz po zakończeniu kuracji odchudzającej zaczynamy wprowadzać poprzednie nawyki żywieniowe.

Z racji osłabionego metabolizmu, szybko wtedy wracamy do wagi z przed odchudzania, a czasami nawet ważymy więcej…

 

Jak uniknąć efektu jo-jo?

  • Okres odchudzania musimy przede wszystkim odpowiednio zaplanować.
  • Stosowana dieta musi być odpowiednio zbilansowana (żadne diety ubogo-energetyczne, jednoskładnikowe i niedoborowe, nie wspominając już o głodówkach)
  • Tygodniowa utrata wagi powinna oscylować w granicach 1kg (w przypadku osób z dużą otyłością, może to być -1,5kg tygodniowo).
  • Powinniśmy starać się podnosić poziom metabolizmu (np. poprzez trening lub zwiększoną podaż białka w diecie)
  • Pamiętaj o wprowadzeniu regularnego ruchu (trening aerobowy lub oporowy)
  • Kończąc dietę, należy stopniowo zwiększać kaloryczność posiłków, aż dojdziemy do równowagi bilansowej (tzw. zerowy bilans kaloryczny)

 

Po efekcie jo-jo

Zbyt drastyczne obniżenie spożywanych kalorii, powoduje spalenie nie tylko utratę tkanki tłuszczowej, ale również mięśniowej, co skutkuje spowolnionym metabolizmem.

Tracąc mięśnie, zmniejszamy swoje potrzeby energetyczne, a zatem po zakończeniu odchudzania możemy zacząć szybciej tyć. Poza tym w okresach niedoboru pożywienia organizm się przestraja, automatycznie nastawia na oszczędzanie energii, uczy się zadowalać mniejszą liczbą kalorii, spowalnia działanie wszystkich układów i… magazynuje zapasową tkankę tłuszczową.

Ponadto po nie udanej redukcji, nasze komórki tłuszczowe zaczynają się mnożyć (efekt obronny przed następnym atakiem) przez co jest ich średnio 3 razy więcej (z każdej pierwotnej komórki tłuszczowej tworzą się 2 następne)

Należy tutaj zwrócić uwagę na to iż raz powstałe komórki tłuszczowe zostają na całe życie.
Mogą być większe lub mniejsze, lecz nie możemy się już ich pozbyć (ilościowo) a jedynie „opróżnić”, czyli zmniejszyć objętość adipocytów.

Dlatego każda następna kuracja odchudzająca ma mniejsze szanse powodzenia ze względu na niski poziom przemiany materii oraz większą ilość tłuszczu do spalenia.

 

Podsumowanie:

Należy pamiętać, że czym wolniejsze odchudzanie tym trwalszy uzyskujemy efekt.

Jeśli chcemy uniknąć efektu jo-jo to nasze odchudzanie musi być przemyślane i odpowiednio zbilansowane oraz nie powinniśmy zapominać o odpowiedniej dawce aktywności fizycznej.

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry