Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Elektrolity

Elektrolity

Elektrolity to substancje które po rozpuszczeniu w wodzie rozpadają się na swobodne jony, na skutek czego mogą przewodzić prąd elektryczny. W organizmie człowieka, utrzymanie odpowiedniego stężenia jonów (sodu, chloru, potasu) ma kluczowe znaczenie dla zachowania równowagi wodnej i kwasowo-zasadowej oraz prawidłowego przewodnictwa nerwowego.

 

Do elektrolitów należą:

  • sód
  • chlor
  • potas
  • wapń
  • magnez

Uwaga:

Nasz organizm wydala elektrolity w bardzo dużych ilościach z potem, stąd przyjmowanie ich w trakcie długiego treningu lub zaraz po jego zakończeniu jest ogromnie ważnym czynnikiem dla zachowania prawidłowego bilansu wodno-elektrolitowego.  

 

 Funkcje elektrolitów:

  • odgrywają rolę w transporcie wody przez błony komórkowe (kontrolują ruch wody przez błony komórkowe)
  • zapewniają prawidłową funkcję nerwów, mięśni oraz gospodarki energetycznej
  • pomagają regulować równowagę płynów w różnych partiach ciała oraz ilość płynów we krwi

  

Niedobór elektrolitów:

 Spora utrata elektrolitów może powodować:

  • zaburzenia nerwowo – mięśniowe
  • zaburzenia układowe
  • osłabienie
  • zaburzenia rytmu pracy serca
  • drżenie mięśni
  • objawy neurologiczne i wiele innych.

 

Dodatkowo jeśli nasz trening jest odpowiednio długi lub/i intensywny to może dojść do poważnego odwodnienia komórek, w efekcie czego część osocza przenika do przestrzeni wewnątrzkomórkowych, aby zrekompensować straty. W wyniku takiego zajścia dochodzi do zmniejszenia objętości osocza, wzrostu lepkości krwi oraz pogorszenia transportu tlenu i ciepła, co z kolei może stanowić znaczne obciążenie dla serca i całego układu krwionośnego

 

Niedobór elektrolitów powstaje głównie podczas:

– treningu

– odwodnienia

– biegunek

– wymiotów

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry