Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2016-05-20 13:50
A  A  A

Energetyczna klasyfikacja ćwiczeń

Energetyczna klasyfikacja ćwiczeń

Jeśli wciąż zastanawiacie się jakie tętno ćwiczeń będzie dla Was najbardziej efektywne to jesteście we właściwym miejscu. Ten artykuł rozwieje Wasze wszelakie wątpliwości. A więc do rzeczy!
Energetyczna klasyfikacja ćwiczeń:


1. ćwiczenia tlenowe (aerobowe):
- zakres tętna: 120-165 uderzeń/min.
- intensywność: mała, średnia, umiarkowana i duża


Ćwiczenia aerobowe to ćwiczenia tlenowe o objętości pracy dużej i bardzo dużej, głównie takie jak marsz czy bieg, trwające od 15 do nawet 180 minut. Przeważają w nich tlenowe przemiany cukrów i tłuszczy a produktem ubczonym jest woda i dwutlenek węgla. W ćwiczeniach aerobowych możemy wyodrębnić w zależności od tętna:


1a. ćwiczenia tlenowe regeneracyjne (120-135 uderzeń/min.) - wskazane u osób początkujących a także zalecane po treningu siłowym w skali czasu od 20 do 30 minut w celu odprowadzenia szkodliwych produktów przemiany materii. Podczas ćwiczeń tlenowych regenerujących przeważa metabolizm kwasów tłuszczowych, jednak tempo ich przemian jest wolne ze względu na ich małą intensywność.


1b. ćwiczenia tlenowe podtrzymujące (140-150 uderzeń/min.) - podtrzymują wypracowe już wyniki jednocześnie poprawiając wydolność tlenową. Podczas tych ćwiczeń przeważa metabolizm kwasów tłuszczowych nad węglowodanowymi.


1c. ćwiczenia tlenowe kształtujące (155-165 uderzeń/min.) - ćwiczenia te poprawiają wydolność krążeniowo-oddechową. Energia czerpana jest z glikogenu. Jako ciekawsotkę można dodać, że osoby z predyspozycjami genetycznymi są w stanie spalać tłuszcze (proces lipolizy) podczas ćw. tlenowych kształtujących.

2. ćwiczenia tlenowo-beztlenowe (interwałowe):
- zakres tętna: 170-175 uderzeń/min.
- głównie: biegi średniodystansowe, crossfit, zapasy, wioślarstwo, trening obwodowo-oporowy.


Ćwiczenia tlenowo-beztlenowe wykorzystują, jak sama nazwa wskazuje, tlenowe i beztlenowe przemiany glikogenu. Ćwiczenia te powodują zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej. Przykładem treningu interwałowego może być naprzemienny marsz z truchtem.

3. ćwiczenia beztlenowe kwasomlekowe (anaerobowe laktalne):
- zakres tętna: 180> uderzeń/min.
- głównie: lekkoatletyka, sprinty, pływanie, kolarstwo torowe, ćw. siłowo-kulturystyczne


Ćwiczenia anaerobowe laktalne wykorzystują beztlenowe przemiany glikogenu przy czym proces ten jest mało wydajny. Ćwiczenia te zakwaszają mięśnie jak i krew przez co zmniejsza się ph mięśni, co upośledza procesy regeneracyjne, trawienne i inne.

4. ćwiczenia beztlenowe niekwasomlekowe (anaerobowe nielaktalne):
Są to ćwiczenia o maksymalnej intensywności trwające nie więcej niż kilka sekund. Tętno w ćwiczeniach anaerobowych nielaktalnych nie osiąga wysokich wartości a same ćwiczenia wpływają anabolicznie na organizm.


Pamiętajmy, że do pomiarów tętna najlepiej używać monitorów pracy serca - pulsometrów. Pomiary z którymi nie rzadko możemy spotkać się na bieżniach czy orbitrekach opiewają w spory margines błędu. Dbając o swoje zdrowie i stały progres dostosujmy również swój trening pod indywidualne możliwości. Trenujmy nie tylko systematycznie ale i mądrze.

Trener personalny: Sebastian Strokosz

Fit sernik na zimno - przepis

Przepis na nisko-węglowodanowy sernik, który sprawdzi się idealnie w okresie redukcji wagi ciała. ...czytaj dalej »
Fit sernik na zimno - przepis
2016-12-13

TAD 600 - złoty antyoksydant

Ostatnio dość często można uslyszeć o złotym środku antyoksydacyjny - TAD 600 ...czytaj dalej »
TAD 600 - złoty antyoksydant
2016-12-10

Wyniki "Olympia Amateur" San Marino

W dniach 2-5.12.2016 odbyła się kolejna edycja "Olympia Amateur" w San Marino. Kolejne ważne medale trafiają w ręce Polaków. ...czytaj dalej »
Wyniki  "Olympia Amateur" San Marino
2016-12-07
Powiązane artykuły
Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe mają za zadanie przede wszystkim poprawić jakość i siłę uchwytu przy ćwiczeniach z podnoszeniem głównie wolnych ciężarów, a
2016-11-29 11:40
Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Nie od dziś wiadomo, że stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie. Ale dlaczego tak się dzieje?
2016-11-24 12:20
Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - sztuczne podnoszenie wydolności fizycznej i psychicznej zawodnika metodami wykraczającymi poza normalne. Za doping uważa się metody
2016-11-22 12:57
Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Najistotniejszym elementem treningu warunkującego wzrost formy sportowej a tym samym określonych funkcji motorycznych jest SUPERKOMPENSACJA.
2016-11-16 14:33
Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

W dniach 04-07.11.2016r w Benidorm w Hiszpanii odbyły się Mistrzostwa Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej. Wsród pol
2016-11-08 11:42
Wyniki "GP PEPA"

Wyniki "GP PEPA"

W ubiegły weekend odbyła się kolejna - 38 już edycja zawodów Grand Prix PEPA - Opava w Czechach
2016-11-04 12:36
Gymnema sylvestre - sposób na leczenie cukrzycy, uwrażliwienie organizmu na insulinę i nie tylko ...

Gymnema sylvestre - sposób na leczenie cukrzycy, uwrażliwienie organizmu na insulinę i nie tylko ...

Gymnema sylvestre to naturalnie występujące zioło w Indiach, gdzie stosowane jest w leczeniu cukrzycy oraz przy odchudzaniu.
2016-11-02 14:03
Kilka słów o minerałach

Kilka słów o minerałach

Minerały to związki nieorganiczne, które spełniają wiele niezbędnych funkcji w ludzkim organizmie, są budulcem.
2016-10-27 10:55
Zawody siłowe

Zawody siłowe

W najbliższą sobotę (22.10.2016r.) w dopiero co nowo otwartym sklepie SUPLESHOP'a, w Tychach przy ulicy Uczniowskiej 7, odbędą się zawody si
2016-10-20 15:00
Puchar Polski - wyniki

Puchar Polski - wyniki

W dniach 15-16.10.2016 roku w Mińsku Mazowieckim odbył się Puchar Polski w Kulturystyce i Fitness. Są to jedne z najbardziej prestiżowych za
2016-10-18 11:04
Czy częściej znaczy lepiej?

Czy częściej znaczy lepiej?

Niestety jednym z podstawowych błędów osób ćwiczących jest wypruwanie sobie żył każdego dnia. Trening jest tylko bodźcem do wzrostu. Można n
2016-10-14 14:04
Wyniki Mistrzostw Polski Juniorów i Weteranów w Kulturystyce i Fitness

Wyniki Mistrzostw Polski Juniorów i Weteranów w Kulturystyce i Fitness

W ubiegły weekend tj. 08-09.10.2016 podczas targów FIWE odbyły się Mistrzostwa Polski Juniorów i Weteranów w Kulturystyce i Fitness.
2016-10-11 12:14
Cukier - biała śmierć

Cukier - biała śmierć

Wiele współczesnych badań wskazuje jasno, że rafinowany cukier może uzależniać jak nie jeden narkotyk. Cukier śmiało można nazwać biała śmie
2016-10-05 10:43
Psychika w sporcie

Psychika w sporcie

Rekordy sportowe są ustalane od początku istnienia każdej z dyscyplin. Dla każdej z dyscyplin rekordy te były pobijane wielokrotnie. W dzisi
2016-09-16 12:47
Under Armour

Under Armour

Under Armour producent obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych. Obecnie jedna wśród największych przedsiębiorstw odzieżowych na świecie obok
2016-09-14 13:41
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy Junaków 46
[email protected]
NIP: 6462632499