Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > Gluten

Gluten

          Skąd się wzięła moda na dietę bezglutenową? Czy słusznie twierdzi się, że jest on sprawcą wielu chorób? Czy faktycznie sportowiec może być w gorszej dyspozycji przez nadmiar glutenu? Czym jest gluten? Jaki ma wpływ i dlaczego warto zwrócić na to uwagę? Na te i inne pytania odpowiem w niniejszym artykule. Zapraszam do lektury!

 

          Witam wszystkich czytelników bodyinfo.pl i muscleinfo.pl! Dzisiaj jak już wspomniałem w prologu, poruszymy temat glutenu. Moda na dietę bezglutenową – zdecydowanie właśnie mamy z tym do czynienia. Co jest powodem? Powodem są ostatnie doniesienia ze środowiska naukowego, które jasno i głośno propaguje, że gluten wpływa na autoagresję naszego organizmu. Co to oznacza? Chodzi o nasz układ immunologiczny. A w zasadzie choroby autoimmunologiczne. Organizm w takim stanie wytwarza przeciwciała przeciwko własnym tkankom, co może prowadzić do trwałych uszkodzeń np. jelita grubego. Ale to nie jedyne zmartwienie. Następstwami mogą być zespół nieszczelnego jelita, zespół upośledzonego wchłaniania, owrzodzenie błony jelita, biegunki, niedożywienie organizmu, bóle brzucha, ogólne zmęczenie. Gluten może również uczulać, powodować zmiany skórne i alergie. 

          Ale zacznijmy od początku. Czym jest gluten? Gluten jest to mieszanka dwóch białek roślinnych. Gluteniny i gliadyny. Glutenina pełni rolę energetycznego materiału zapasowego u roślin, na podobnej zasadzie jak tłuszcz u człowieka. Jest to materiał zapasowy, z którego roślina korzysta w czasie wzmożonego zapotrzebowania, np. podczas gdy rośnie lub dojrzewa. Stanowi 35%-45% masy mąki. Pełni często rolę zagęszczacza i spulchniacza w pożywieniu. Gliadyna natomiast występuje w nieco mniejszej sekwencji. Jednak to ona jest w głównej mierze odpowiedzialna za zjawisko autoagresji naszego układu odpornościowego. To przeciwko gliadynie nasz organizm wytwarza przeciwciała IgA, które mają na celu zniszczyć domniemanego intruza.

Poniżej lista produktów, które gluten zawierają :

  • Pszenica
  • Orkisz
  • Jęczmień
  • Żyto
  • Owies
  • Kasza manna
  • Kasza kuskus
  • Makarony z mąki pszennej, żytniej

Poniżej lista produktów, które glutenu nie zawierają :

  • Ryż biały, brązowy, dziki, basmati, paraboliczny
  • Kasza gryczana
  • Gryka
  • Ziemniaki
  • Kukurydza
  • Proso
  • Amarantus
  • Tapiok

          Czy słusznie twierdzi się, że gluten to winowajca wielu schorzeń i chorób? Biorąc pod uwagę fakt, że gluten może mieć wpływ na przyswajanie składników odżywczych i powodować tym samym niedożywienie organizmu to z pewnością tak. Podkreśliłem słowo może, bo może ale nie musi. To zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od tego ile glutenu dziennie dostarczymy. Nie zmieni to złej funkcji glutenu, ale ma to ogromny wpływ na jego działanie. Biorąc pod uwagę fakt, że w naszych jelitach mamy około 10 mln. wypustków zwanych kosmkami jelitowymi niewielka ilość glutenu z pewnością nie wyrządzi krzywdy. Nie dajmy się zwariować, w odpowiednim stosunku pokarmów niewielka ilość glutenu nie wywoła katastrofy naszych jelit.

          Dlaczego ma zły wpływ i dlaczego warto zwrócić na to uwagę? Gluten ogranicza przyswajalność składników odżywczych i to jest fakt. Dzieje się tak poprzez sklejanie kosmków jelitowych – małych wypustków, które mają na celu absorpcję składników odżywczych. W każdym kosmku jelitowym znajdują się naczynia limfatyczne i krwionośne. Naczynia limfatyczne transportują kwasy tłuszczowe, natomiast naczynia krwionośne – aminokwasy i cukry. Osobiście mój własny koncept na tą tematykę jest wypośrodkowany. Uważam, że ludzie zdrowi nie powinni przesadnie się tym przejmować i kategorycznie odstawiać produkty mączne. Gdyby gluten był tak inwazyjny dla zdrowych osobników, nasi dziadkowie i babcie, którzy żywili się chlebem przez całe swoje życie, nie dożywali by tak sędziwego wieku. Podkreśliłem zdrowych i zaznaczam, że nie piszę o osobach chorych na celiakię czy innych glutenozależnych chorób czy alergii. Ci naturalnie nie tolerując glutenu – nie mogą go spożywać. Moi dziadkowie, jak pewnie większość polskich rodzin z mojego pokolenia, pochodzą z małej miejscowości, gdzie na polach uprawia się pszenicę, żyto i jęczmień. Całe życie to jedli i jedzą nadal, nadal żyją i mają się dobrze.

          Czy faktycznie sportowiec może być w gorszej formie przez nadmiar glutenu? Moja odpowiedź brzmi TAK. Zdecydowanie TAK. Nadmiar glutenu z pewnością na dłuższą metę pozbawiłby nas zdrowia. Pisałem wyżej o zdrowym rozsądku w spożywaniu glutenu i sam jako sportowiec postawiłem na węglowodany skrobiowe. Ziemniaki, ryż, makaron. Nadmiar glutenu bez wątpienia wpłynął by na pogorszenie pracy naszych jelit. Co za tym idzie trawienia pokarmu i przyswajania składników odżywczych. W efekcie nasz niedożywiony organizm zaczyna gorzej funkcjonować i zrobienie dobrej formy przestaje być realne. Mimo pozornego zdrowego odżywiania ważniejsze jest aby wszystkie wartościowe składniki trafiły do komórek i tkanek naszego ciała. To wtedy następuje regeneracja, odbudowa zniszczonych komórek, wzrost ich wytrzymałości, siły i masy. Przyswajalność składników odżywczych a w zasadzie poziom przyswajalności jest równie istotny co samo odżywianie. Co z tego, że jemy zdrowe produkty jeśli nasz układ trawienny kuleje. Ograniczmy gluten podejdźmy do tematu zdroworozsądkowo a życiowa forma będzie w zasięgu ręki.

Sebastian Korneluk.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry