Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-11-24 14:38
A  A  A

Grypę trzymaj krótko! Czyli jak zapobiegać grypie i jak ją leczyć

Grypę trzymaj krótko! Czyli jak zapobiegać grypie i jak ją leczyć

Grypy nie da się wyleczyć. Ale można jej zapobiegać, a gdy już Cię dopadnie – skrócić męki.

Każdy z nas przeżył atak grypy lub przeziębienia. Właśnie tak – przeżył, więc nie wie z własnego doświadczenia, że nie są to choroby szczególnie niebezpieczne. Chociaż teoretycznie możliwe są powikłania , a u ludzi dorosłych i ogólnie zdrowych zdarzają się rzadko. Jeśli więc nie masz żadnych przewlekłych chorób, nie musisz się za bardzo przejmować. Z naciskiem na  określenie „za bardzo”. . W gruncie rzeczy, nie musisz też zastanawiać się, czy to, co Cię zaatakowało, to  grypa czy przeziębienie. Choć objawy nieco się różnią, to sposób leczenia już niespecjalnie. Bo obie choroby są infekcjami wirusowymi, a leków przeciwwirusowych używa się tylko w wyjątkowych przypadkach, by nie stało się z nimi to, co z antybiotykami. Powszechność użycia antybiotyków doprowadziła do tego, że pojawiły się szczepy odporne na działanie większości z nich. Dlatego w arsenale środków pozostają tylko leki, które nie tyle leczą, co łagodzą objawy. Jednak jak mówi stare i wyświechtane, ale nadal aktualne  powiedzenie, lepiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego przede wszystkim staraj się zwiększyć odporność, tak, żeby wirusy nie wytrzymały starcia z Twoim układem immunologicznym. Oto Twoja antygrypowa linia Maginota.

 

BIEGANIE

Umiarkowany wysiłek wzmacnia organizm.

Jeśli biegasz regularnie, Twój organizm jest silniejszy, bo zwiększa się w nim liczba leukocytów, których głównym zadaniem jest walka z patogenami, takimi jak wirusy, czy baterie. Dr Bruce Barret z University of Wisconsin sprawdził to eksperymentalnie I potwierdza: regularna codzienna aktywność fizyczna, np.: bieganie, pływanie lub jazda na rowerze, zmniejsza ryzyko zachorowania o 30-40%. Musisz jednak pamiętać o tym, że zasada ta obowiązuje tylko wtedy, gdy nie przeciążasz organizmu. Kiedy biegasz wyjątkowo intensywnie, zwłaszcza gdy startujesz w zawodach, np.: w maratonie, poziom hormonów stresu podnosi się tak wysoko, że przez około 72 godziny jesteś bardziej podatny na infekcje, w tym także dróg oddechowych. Wtedy musisz zachowywać szczególną ostrożność. Najlepiej jeśli będziesz unikał skupisk ludzkich i jak najwięcej odpoczywał.

 

 

WITAMINA C

Chroni tylko intensywnie trenujących.

Chociaż metaanaliza wielu badań naukowych, przeprowadzona przez uczonych z Cocrane Collaboration, nie potwierdziła powtarzanej przez lata zasady, jakoby witamina C chroniła przed grypą, to jest jeden wyjątek. Wszystko wskazuje na to, że ludzie wysportowani, intensywnie trenujący, którzy biorą witaminą C, chorują rzadziej niż równie ciężko trenujący, ale niezażywający tej witaminy. Uczeni zauważyli także, że przyjmowanie witaminy C podczas choroby w dawce  1000 mg nieznacznie skraca jej czas: u dorosłych średnio było to 8%, a u dzieci 18%.

 

 

IZOTONIKI

Uzupełnienie elektrolitów podnosi odporność.

Napoje izotoniczne nie tylko pozwalaja organizmowi szybko wrócić do formy po ciężkim treningu, ale mogą też ochronić Cię przed niektórymi szczepami grypy. Na łamach „International Journal of Sport Nutrion” przedstawiono wyniki badań, którym poddano triathlonisów. U tych zawodników, którzy podczas intensywnych treningów wypijali co kwadrans ok. 250 ml napojów izotonicznych, odporność wyraźnie się poprawiła. Przypuszcza się, że dodatkowa dawka węglowodanów zawartych w izotonikach może ograniczyć ilość wydzielającego się podczas wysiłku fizycznego kortyzolu – hormonu stresu, który osłabia działanie układu immunologicznego.

 

 

CZOSNEK

Czosnek jest naturalnym antybiotykiem.

Kiedy poczujesz w gardle charakterystyczne drapanie, zmiażdż ząbek czosnku, rozsmaruj na kromce chleba z masłem i zjedz. Możesz też wypić kubek mleka z czosnkiem. Czosnek ma fantastyczne właściwości antywirusowe i antybakteryjne. Chroni skutecznie przed infekcjami. Jeśli gardło jeszcze Cię boli, możesz także zastosować mniej drastyczną metodę. Już kilka ząbków wrzuconych do zupy, czy innych potraw wydatnie zwiększa Twoje szanse na odparcie ataku przeziębienia lub grypy. Główny składnik aktywny czosnku to allicyna – sulfotlenek nadający mu nieprzyjemny zapach. W czosnku znajdziesz też związki siarki wzmacniające reakcje immunologiczną. Jeśli martwi Cię niezbyt przyjemny zapach z ust, możesz go złagodzić, pijąc podczas posiłków sok pomidorowy – zawarte w nim kwasy poradzą sobie z tym problemem.

 

 

PAPRYKA I PIEPRZ

Ostre potrawy wzmacniają odporność.

Myszy, które otrzymały codzienną dawkę kapsaicyny – alkaloidu odpowiedzialnego za ostry smak papryki – miały po trzech tygodniach obserwacji 3 razy więcej limfocytów B niż myszy, które karmiono normalnie. Dodatkowa korzyść z jedzenia papryki jest taka, że oprócz kapsaicyny zawiera też ona sporo witaminy C, o których właściwościach ochronnych pisaliśmy wyżej.

 

 

SEN

Jeżeli musisz spać krócej, żeby zdążyć na trening, w sezonie grypowym lepiej go sobie odpuść.

Jak wynika z badań University of California, skrócenie snu o 40% osłabia układ odpornościowy aż o połowę. Jak to wyliczono? O tyle własnie spadła ilość komórek NK, odpowiedzialnych za walkę z wirusami. Idealna dawka snu to 7-8 godzin. Tyle właśnie musisz spać. Codziennie. Nie łudź się, że można wyspać się na zapas lub odespać tydzień zarwanych nocy niedzielnym wylegiwaniem się do południa. Nie można. A jeśli już zarwiesz noc, straconego snu szukaj, nie śpiąc dłużej, lecz wcześniej kładąc się spać. W przeciwnym razie rozregulujesz sobie zegar biologiczny i następnej nocy znowu będzie Ci trudno zasnąć.

 

 

SEKS

Seks dwa razy w tygodniu chroni przed grypą!

Uczeni z Uniwersytety Wilkes w Pensylwanii odkryli, że uprawianie seksu poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego o 30%, o tyle bowiem rośnie poziom immunoglobulin A – pierwszej linii obrony organizmu przed infekcjami wirusowymi. Naukowcy podejrzewają, że dzieje się tak, ponieważ osoby aktywne seksualnie są wystawione na działanie większej liczby zarazków – nie bój się, niekoniecznie tych groźnych, czy choćby dokuczliwych. Organizm reaguje na ich obecność zwiększoną produkcją odpowiednich antygentów, dzięki czemu, gdy u bram Twego organizmu (czyli na śluzówkach) pojawiają się te groźne, Twoje „wojska” są już weterenami, którzy nie traca głowy pod ostrzałem.

 

 

    TRZYMAJ GRYPĘ KRÓTKO!   

 

 

 

Zakręć cieknący nos!

Nie zawsze uda Ci się uniknąć infekcji, ale można poprawić sobie samopoczucie, walcząc z najbardziej uciążliwymi objawami.

 

 

KATAR

Gdy masz zapchany nos, sięgnij po krople lub spray z ksylometazolinem. Obkurczy on śluzówkę i zmniejszy ilość wydzieliny. Uwaga! Nie stosuj dłużej niż 3 dni, bo możesz się uzależnić. Jeśli nos nie jest zapchany, ale stale cieknie Ci z niego rzadki płyn, sięgnij po preparaty antyhistamionwe dla alergików – wysięk się zmniejszy. Tylko uwaga: możesz być senny.

 

KASZEL

Na suchy, drażniący kaszel sięgnij po któryś z leków zawierających dextrometorfan (np. acodin), który hamuje odruch kaszlu już w 15-30 minut od podania i działa nawet przez 6 godzin. Tylko pamiętaj, dextrometorfan w nadmiarze ma działanie narkotyczne.

 

GORĄCZKA

Gdy masz gorączkę, zrezygnuj z treningu. Nie bój się utraty formy. Badania wykazały, że dopiero po 10 dniach przerwy w treningu Twoja wydolność zauważalnie się obniża. Przy krótszej przerwie łatwiej Ci będzie wrócić do formy. Na pewno łatwiej niż wtedy, gdy przez zlekceważenie gorączki pogorszysz swój stan. Skoro już zostałeś w domu, pamiętaj, że nie każda podwyższona temperatura jest zła. Według zaleceń Mayo Clinic, jeśli gorączka nie przekracza 38,9 stopni Celsłusza, lepiej jej nie zbijaj. Organizm w ten sposób walczy z wirusami. Jednak jeśli masz 39 stopni i więcej, weź paracetamol lub ibuprofen. Jeśli po wzięciu leków temperatura nie spadnie albo utrzymuje się dłużej niż 3 dni, idź do lekarza.

 

BÓL GARDŁA

Najczęściej nie jest spowodowany bakteriami, więc nie ma sensu leczyć go antybiotykiem. Ból to ból, więc zamiast kupować specjalne środki na gardło, możesz sięgnąć po uniwersalne środki przeciwbólowe jak paracetamol lub ibuprofen. Ssij ewentualnie dodatkowo tabletki do ssania.

 

Wolne rodniki - „szkodniki” w ludzkim ciele

Wolne rodniki są to krótkotrwałe, wysoce reaktywne cząstki, które są w stanie zrobić krzywdę każdej materii oraz każdemu narządowi w organizmie człowi ...czytaj dalej »
Wolne rodniki - „szkodniki”  w ludzkim ciele
2014-09-22

Odporność zimą

Czyli jak zwiększyć swoją odporność zimą ...czytaj dalej »
Odporność zimą
2013-01-15

Gala OCTAGON NO MERCY 2 - Ostrów Wielkopolski

W minioną sobotę tj. 04.03.2017r. odbyła się druga edycja gali walk- Octagon No Mercy. ...czytaj dalej »
Gala OCTAGON NO MERCY 2 - Ostrów Wielkopolski
2017-03-07
Powiązane artykuły
III Puchar Polski oraz IV Otwarte Mistrzostwa Śląska w Trójboju Siłowym Klasycznym

III Puchar Polski oraz IV Otwarte Mistrzostwa Śląska w Trójboju Siłowym Klasycznym

W dniach 01-02.04.2017 w Hali Zapaśniczej w Rudzie Śląskiej przy ul. Bytomskiej 13 w dzielnicy Orzegów odbędą się: III Puchar Polski oraz IV
2017-02-27 13:56
Europe Sport Power 2017

Europe Sport Power 2017

Europe Sport Power to targi fitness i największe zawody kulturystyczne w Polsce.
2017-02-14 13:15
Fit sernik na zimno - przepis

Fit sernik na zimno - przepis

Przepis na nisko-węglowodanowy sernik, który sprawdzi się idealnie w okresie redukcji wagi ciała.
2016-12-13 10:47
TAD 600 - złoty antyoksydant

TAD 600 - złoty antyoksydant

Ostatnio dość często można uslyszeć o złotym środku antyoksydacyjny - TAD 600
2016-12-10 10:37
Wyniki  "Olympia Amateur" San Marino

Wyniki "Olympia Amateur" San Marino

W dniach 2-5.12.2016 odbyła się kolejna edycja "Olympia Amateur" w San Marino. Kolejne ważne medale trafiają w ręce Polaków.
2016-12-07 10:27
Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe do martwych ciągów – używać czy nie?

Paski treningowe mają za zadanie przede wszystkim poprawić jakość i siłę uchwytu przy ćwiczeniach z podnoszeniem głównie wolnych ciężarów, a
2016-11-29 11:40
Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie

Nie od dziś wiadomo, że stres może przyczyniać się do wzrostu tkanki tłuszczowej w organizmie. Ale dlaczego tak się dzieje?
2016-11-24 12:20
Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - rodzaj, cel, negatywne skutki

Doping - sztuczne podnoszenie wydolności fizycznej i psychicznej zawodnika metodami wykraczającymi poza normalne. Za doping uważa się metody
2016-11-22 12:57
Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Superkompensacja - droga do wzrostu formy

Najistotniejszym elementem treningu warunkującego wzrost formy sportowej a tym samym określonych funkcji motorycznych jest SUPERKOMPENSACJA.
2016-11-16 14:33
Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

Wyniki Mistrzostw Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej

W dniach 04-07.11.2016r w Benidorm w Hiszpanii odbyły się Mistrzostwa Świata mężczyzn w kulturystyce oraz kulturystyce klasycznej. Wsród pol
2016-11-08 11:42
Wyniki "GP PEPA"

Wyniki "GP PEPA"

W ubiegły weekend odbyła się kolejna - 38 już edycja zawodów Grand Prix PEPA - Opava w Czechach
2016-11-04 12:36
Gymnema sylvestre - sposób na leczenie cukrzycy, uwrażliwienie organizmu na insulinę i nie tylko ...

Gymnema sylvestre - sposób na leczenie cukrzycy, uwrażliwienie organizmu na insulinę i nie tylko ...

Gymnema sylvestre to naturalnie występujące zioło w Indiach, gdzie stosowane jest w leczeniu cukrzycy oraz przy odchudzaniu.
2016-11-02 14:03
Kilka słów o minerałach

Kilka słów o minerałach

Minerały to związki nieorganiczne, które spełniają wiele niezbędnych funkcji w ludzkim organizmie, są budulcem.
2016-10-27 10:55
Zawody siłowe

Zawody siłowe

W najbliższą sobotę (22.10.2016r.) w dopiero co nowo otwartym sklepie SUPLESHOP'a, w Tychach przy ulicy Uczniowskiej 7, odbędą się zawody si
2016-10-20 15:00
Puchar Polski - wyniki

Puchar Polski - wyniki

W dniach 15-16.10.2016 roku w Mińsku Mazowieckim odbył się Puchar Polski w Kulturystyce i Fitness. Są to jedne z najbardziej prestiżowych za
2016-10-18 11:04
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499