Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-08-17 14:50
A  A  A

Indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny

IG a sport

Efekt IG można wykorzystać w diecie sportowców, dzieci oraz w diecie redukcyjnej. To przede wszystkim sportowcy uprawiający sporty wytrzymałościowe, są przekonani, że ich wydolność będzie lepsza jeśli uda im się poprzez zwiększoną konsumpcję węglowodanów zwiększyć ilość glikogenu w mięśniach i wątrobie. Takie przeświadczenie wynika z faktu, że węglowodany są istotnym źródłem energii. Niestety nadmierna ilość przyjętej energii, włączając w to wolniej wchłanialne węglowodany nie może zostać wykorzystana do przepełnienia zasobów glikogenu i w konsekwencji maleje zdolność wykorzystania zasobów energetycznych podczas zawodów. Podstawowym źródłem energii przy wysiłku typu wytrzymałościowego nie jest cukier (glikogen) ale tłuszcz!

IG a otyłość

Indeks glikemiczny spełnia rolę zarówno w regulacji odżywiania ludzi zdrowych, jak i w przypadku nadwagi czy otyłości. Poprzez odpowiedni dobór asortymentu produktów spożywczych ich prawidłowe łączenie oraz efektywny sposób przyrządzania potraw może wyraźnie wpłynąć na intensywność przemiany węglowodanów w odkładający się tłuszcz. Jest to  przyczyną wykorzystanie IG w ośrodkach leczniczych wielu krajów.

Praktyczne wykorzystanie IG

Praktyczne wykorzystanie IG jest możliwe tylko wtedy, jeśli znamy jego wartości w produktach, które spożywamy. Dodatkowo powinniśmy umieć policzyć wartość IG w całej, składającej się z kilku produktów, potrawy. To jest jednak utopia. Mimo to w niektórych krajach producenci próbują już umieszczać na artykułach spożywczych nie tylko ich wartości energetyczne oraz dane o zawartości ale także wartość IG! O ile więc nie da się odczytać wartości IG z etykiety, o tyle można ją przynajmniej oszacować na podstawie pewnych zasad.

Zasady szacowania wartości IG

Jeśli naszym celem jest wyeliminowanie z diety wszystkich znaczących źródeł cukrów prostych, nie powinniśmy jeść dużych ilości owoców, mimo, że mają one względnie niski IG-  a to dzięki zawartości fruktozy jako głównego cukru, której IG wynosi tylko 60. Fruktoza jednak nie jest odpowiednim zastępczym słodzikiem nawet dla diabetyków, ponieważ u niektórych ludzi wywołuje nieprzyjemne efekty uboczne i ogólnie rzecz biorąc wspomaga produkcję tłuszczu w wątrobie.

Do podstawowego podziału używa się wartości standardowej, którą jest IG czystej glukozy- 100. Produkty z IG niższym niż 55 mają niski IG, produkty z IG 55-70 – średni, a te, których wartość IG wynosi ponad 70 mają IG wysoki.

Do określenia IG potrzebna jest znajomość następujących faktów:  

  1. Im wyższa zawartość cukrów prostych tym wyższe IG (np. lemoniady i syropy)
  2. Im wyższa zawartość skrobi tym niższa wartość IG
  3. Jeśli produkt zawiera skrobię, poddaną działaniu ciepła (np. pudding lub chleb) wartość IG znacznie wzrasta.
  4. Im wyższa zawartość błonnika tym niższa wartość IG

Wartość IG najlepiej oszacować po zapoznaniu się ze składem danego artykułu spożywczego oraz udziałem zawartych w nim substancji odżywczych. Istotny wpływ na wartość IG mają również: stopień w jakim konkretny rodzaj skrobi ulega strawieniu, fizykalna forma produktu oraz jego zakwaszenie.

Jak całościowo ocenić teorię IG?

Dla przeciętnego konsumenta dyskutowana teoria jest pod względem naukowym dość skomplikowana a niejednoznaczne informacje o jej prawidłowości wprowadzają dużo zamieszania. Przy czym nie należy szukać wielkiej nauki tam, gdzie wystarczą proste zalecenia, które brzmią:

-ograniczamy spożycie prostych węglowodanów

-zmniejszamy ilość produktów spożywanych podczas jednego posiłku

- rezygnujemy ze wszystkich lemoniad i słodzonych napojów

- najlepiej jeść gotowany ryż i ziemniaki na zimno

- ograniczamy spożycie pieczywa z białej mąki

DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE

„Tylne ładowanie węglowodanów ‘’ pod tą dziwnie brzmiącą po polsku nazwą kryje się bardzo ciekawy, coraz bardziej popularny system żywienia powszechni ...czytaj dalej »
DIETA CARB BACK LOADING W PIGUŁCE
2016-08-02

Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)

Piłka ręczna to gra zespołowa, w której zawodnicy muszą bardzo dużo i szybko poruszać się po boisku. Wykonują pracę beztlenowo – siłową i jednocześnie ...czytaj dalej »
Dieta w grach zespołowych (piłka ręczna)
2015-12-29

NIE WIESZ CO STOSOWAĆ PRZED I PO CIĘŻKIM TRENINGU Z NAMI ZARAZ SIĘ TO ZMIENI :)

Co jeść przed i po treningu...każdy pewnie zadaje sobie to pytanie a ja napiszę krótko po prostu posiłek - siłownia - posiłek. bo jest to jedyna słus ...czytaj dalej »
NIE WIESZ CO STOSOWAĆ PRZED I PO CIĘŻKIM TRENINGU Z NAMI  ZARAZ SIĘ TO ZMIENI :)
2015-12-24
Powiązane artykuły
Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Jeśli chcesz zrzucać kilogramy przez bieganie, nie daj się nabierać na legendy i plotki! Poniżej rozprawimy się z mitami na temat odżywania
2014-11-11 13:45
Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Podstawowym źródłem energii w przypadku startów na dystansach od 5 km do maratonu są węglowodany.
2014-10-06 19:53
Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Redukcja tkanki tłuszczowej. Jak skonstruować dietę?

Poniższy tekst dotyczy odżywiania w okresie "redukcyjnym".
2014-05-06 19:59
Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Odżywianie. Co jeść i jak obliczać kalorie?

Podstawą dobrze zaplanowanej diety jest świadomość swojego zapotrzebowania kalorycznego, dzięki czemu waga się nie zmienia.
2014-04-29 20:35
INDEKS GLIKEMICZNY. Krótkie przypomnienie

INDEKS GLIKEMICZNY. Krótkie przypomnienie

Poniższy tekst jest podsumowaniem wiadomości na temat Indeksu Glikemicznego i rozszerzeniem tego zagadnienia o nowe informacje
2014-04-24 07:16
Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Jak osiągnąć rzeźbę? Część I. DIETA

Poniższy tekst jest pierwszą częścią cyklu artykułów o rzeźbieniu sylwetki czyli o tzw. redukcji. Traktować będzie o odżywianiu w okresie tz
2013-11-06 19:57
Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Odchudzamy się, czyli jak skutecznie zrzucić nadmiar tkanki tłuszczowej?

Osoby z tendencją do tycia muszą na bieżąco spalać kalorie, a najlepiej jest robić to poprzez aktywność fizyczną.
2013-11-05 20:25
Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Jak zbudować masę mięśniową? Część II. Dieta

Część druga traktuje o odżywianiu w okresie budowania masy mięśniowej.
2013-11-03 21:04
Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Sportowe diety. Część III. Gubimy kilogramy!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-29 07:19
Sportowe diety. Część II. Rzeźbimy się!

Sportowe diety. Część II. Rzeźbimy się!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-27 16:00
Sportowe diety. Część I. Budujemy masę!

Sportowe diety. Część I. Budujemy masę!

Każdy cel wymaga innego rodzaju treningu. Każdy trening powinien być wzmocniony odpowiednią dietą. Przeczytaj ten tekst i nie pompuj bez sen
2013-10-27 14:13
Do biegu, śniadanie, START!

Do biegu, śniadanie, START!

Śniadanie przed joggingiem powinno być lekkie, pożywne i łatwe do przygotowania!
2013-10-21 13:15
Jedzenie na czas czyli paliwo biegacza

Jedzenie na czas czyli paliwo biegacza

Chcesz biegać dalej i szybciej? Spoglądaj nie tylko na swój zegarek. Nakarm swój organizm przed biegiem ze szwajcarską precyzją, a dasz mu j
2013-10-15 07:12
Wróć do wagi lekkiej. Idealna waga biegowa.

Wróć do wagi lekkiej. Idealna waga biegowa.

Dowiedz się, jak połączyć podstawowe elementy treningowo – dietetycznej układanki, która złożona w całość tworzy biegacza doskonałego.
2013-10-08 22:00
MARATON BEZ BALASTU – dieta biegacza!

MARATON BEZ BALASTU – dieta biegacza!

Sam trening nie zawsze pomoże Ci zrzucić kilogramy. Podsuwamy patenty na wagę w dół i zwyżkę formy.
2013-08-08 20:41
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
biuro@redmonster.pl
NIP: 6462632499