Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > CZY JAJKA SĄ ZDROWE ? CO Z TYM CHOLESTEROLEM ?

CZY JAJKA SĄ ZDROWE ? CO Z TYM CHOLESTEROLEM ?

JAK TO JEST Z JAJKAMI ? CZY SĄ ZDROWE ?
Jajka są bardzo dobrym produktem spożywczym . Zawierają mnóstwo witamin z grupy B , minerałów np : selen , fosfor oraz cholinę .
Białko jaja uważane jest za wzorzec ,ponieważ posiada wysoką wartość biologiczną , co oznacza ilość białka przyswojona przez organizm w jednym momencie po jego spożyciu. Jajka posiadają mnóstwo zalet , ale o co chodzi z cholesterolem , który również sie w nich znajduję , czy osoby , ktore mają podwyższony cholesterol muszą zaprzestać jeść jajka ? Otóż nie ! Przez wiele lat prowadzono badania na ten temat , np : badanie przeprowadzone w 2005 roku w Michigan udowodniło , że spożywanie jajek przez osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu nie mają żadnego związku z jego podwyższaniem się.Ponadto okazało się, że osoby które jadły 4 lub więcej jajek tygodniowo miały istotnie niższe stężenie cholesterolu w osoczu krwi niż osoby, które jadły 1 lub mniej jajek w ciągu tygodnia.

A CO Z OSOBAMI ,KTÓRE JEDZĄ WIĘCEJ JAJEK NIŻ KILKA RAZY TYGODNIOWO ?
Otóż tak , 10 lat temu przeprowadzono badanie na kulturystach , którzy jedli do 80 jajek tygodniowo . Badanie udowodniło, że cholesterol znajdujący się w jajkach nie sprawił podwyższenia poziomu cholesterolu w organizmie. Czemu się tak dzieje ? Wspominania wyżej cholina , bierze udział w przemianach tłuszczy i cholesterolu.Pełniąc rolę emulgatora zapobiega osadzaniu się cholesterolu w ścianach tętnic, jak również wytrącaniu go w postaci złogów w pęcherzyku żółciowym. Więc jeśli jesteś osobą zdrową możesz spożywać jajka codziennie , nie ma konkretnej normy ile jaj można zjeść , ale warto pamiętać aby był umiar.

MOC ODŻYWCZA JAJEK
Jajka poprawiają pamięć ponieważ zawierają duże ilości luteiny i zeaksantyny. Te dwa przeciwutleniacze są związane z poprawą funkcji poznawczych. W toku badań przeprowadzonych przez uczonych z amerykańskiego UniwersytetuTufts, okazało się, że pamięć czy płynność werbalna u ludzi do pewnego stopnia zależy od poziomu zeaksantyny. Co więcej, na płynność słowną miał również wpływ poziom luteiny, który jest związany ze zdolnością do gromadzenia i powracania do wspomnień.
Jajka zmniejszą ryzyko cukrzycy typu 2.Badacze odkryli, że spożycie jajek było powiązane nie tylko z mniejszym ryzykiem cukrzycy typu 2, ale niższym poziomem cukru we krwi. Mężczyźni, którzy jedli cztery jajka tygodniowo, mieli o 37 proc. mniejszą szansę na zachorowanie na to schorzenie, niż panowie, którzy spożywali tylko jedno. Spożywanie większej liczby jajek nie przynosiło już większych korzyści z niższym poziomem cukrzycy typu 2.

CZY JAJKA POMAGAJĄ SCHUDNĄĆ ?
Jak już wspomniałam wyżej jajka mają świetną przyswajalność oraz wysoką zwartość białka.W 2008 roku naukowcy z Uniwersytetu w Saint Louis wykazali, że osoby otyłe, które na śniadanie jadły jajka, schudły i zmniejszyły obwód talii efektywniej od tych, którzy spożywali kanapki.Co ciekawe, śniadanie w obu grupach miało taką samo wartość kaloryczną. Dobrym rozwiązaniem jem zacząć dzień od jajecznicy, omletu lub jajka na miękko.Jajka są niskokaloryczne, nie tuczą i są wspaniałym budulcem dla mięśni a po ich zjedzeniu doświadcza się uczucia sytości, ponadto jajko podane na pierwszy posiłek sprzyja spalaniu tłuszczów, ponieważ do jego strawienia potrzeba więcej energii niż w przypadku węglowodanów.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry