Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 4

Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 4

Ponieważ w okresie zimowym jesteśmy bardziej narażeni na przeziębienia i infekcje, powinniśmy zadbać o odporność organizmuPoniżej przedstawiam składniki, które wzmacniają naszą odporność: 

 

  • Witamina C – jest jednym z najbardziej znanych składnik, który wzmacnia odporność.  Oczywiście można ją przyjmować z suplementów, natomiast ich przyswajalność jest gorsza niż ta z pożywienia.

    Witaminę C znajdziemy min. w: kapuście kwaszonej, świeżej papryce, brokułach, natce pietruszki, brukselkach, cebuli, owocach dzikiej róży, kiwi, owocach cytrusowych oraz w czosnku, który dodatkowo działa bakteriobójczo. Witamina C jest bardzo wrażliwa na ogrzewanie i jej straty mogą sięgać nawet 50%, stąd ważnym jest by przyjmować ją z produktów “na surowo” – bez obróbki cieplnej. 

 

  • Cynk jest elementem, który w znaczący sposób wpływa na poprawę lub obniżenie naszej odporności. Jeśli organizm jest już osłabiony, wówczas znacząco wzrasta jego zapotrzebowanie. Niedobory cynku powodują często uczucie zmęczenia, braku apetytu i często apatię. Cynk znajdziemy min. w: kaszy gryczanej, chudym mięsie, owocach morza, rybach, nasionach roślin strączkowych oraz w orzechach.

 

  • Żelazo  pierwiastek ten jest odpowiedzialny za procesy krwiotwórcze, które “odżywiają” nasz organizm. Przy niedoborach, komórki organizmu często są nie dotlenione i przez to odczuwamy zmęczenie czy senność.
    Żelazo znajdziemy min. w: mięsie (głównie czerwonym), podrobach, żółtkach jaj, szpinaku, papryce czy w burakach ćwikłowych. 

 

  • Omega-3 oraz Omega-6niedobór tych produktów powoduje zwiększoną podatność naszego organizmu na różnego rodzaju infekcje. Dodatkowo kwasy te są bardzo dobrym źródłem energii, które podczas zimy nasz organizm może zużyć na ogrzanie ciała.
    Omega-3 znajdziemy min. w: tłustych rybach morskich oraz w olejach: sojowym i rzepakowym.
    Omega-6 znajdziemy min. w: olejach: słonecznikowym, sojowym i z pestek winogron.

 

  • Przeciwutleniacze – są to substancje walczące z wolnymi rodnikami, które gromadzą toksyny w naszym organizmie.
    Do najważniejszych przeciwutleniaczy należą: Witamina C, Witamina E, Selen oraz Beta-karoten, który przekształcany jest w naszym organizmie w Witaminę A.

 

  • Miód –działa korzystnie na nasz układ immunologiczny oraz zawiera związki, które hamują rozwój drobnoustrojów wzmacniając odporność organizmu. Kupując miód należy zwracać przede wszystkim uwagę na różnego rodzaju mieszanki miodów pochodzących spoza Unii Europejskiej, ponieważ w większości przypadków zawierają one miód chiński, w którym stwierdzono zawartość szkodliwych dla zdrowia antybiotyków. Miód tak samo jak Witamina C jest bardzo wrażliwy na obróbkę cieplną i podgrzewanie miodu w temperaturze powyżej 50°C niszczy jego właściwości zdrowotne.

 

Seria ‘Jak Pokonać sezon zimowy’:

  1. Wstęp
  2. Trening
  3. Dieta
  4. Wspomaganie odporności
  5. Suplementacja
  6. Apetyt

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry