Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 5

Jak pokonać sezon jesienno-zimowy \\ Cześć 5

Poprzednio omawialiśmy składniki, które wspomagają odporność zimą, natomiast musimy pamiętać iż osoby aktywne fizycznie potrzebują zdecydowanie więcej witamin i składników mineralnych niż osoby nie ćwiczące.

Wysokie zapotrzebowanie na te składniki obserwuje się w okresie wzmożonego wysiłku fizycznego, kiedy to w organizmie zachodzą wzmożone procesy syntezy białek ustrojowych i glikogenu, czyli krótko mówiąc – u każdego sportowca. Niestety niedobór określonych witamin i minerałów może pociągnąć za sobą wydłużony czas odnowy rezerw energetycznych w mięśniach, spowalniając tym samym odbudowę białkowych składników naszych tkanek.

Przyjmując, że nasz sportowiec ma odpowiednią wagę i prawidłowo skomponowaną dietę, możemy przypuszczać iż większość składników mineralnych i witamin będzie dostarczona na odpowiednim poziomie. Niestety poważne problemy zaczynają się tworzyć w momencie gdy nasz sportowiec nie ma prawidłowo dobranej diety, spożywa produkty wysokoprzetworzone lub gdy próbuje zmniejszyć swoją wagę. Niskoenergetyczna dieta (poniżej 1400-1600kca/dobę) jest na ogół niedoborowa w bardzo wiele składników odżywczych i pokrycie prawidłowego zapotrzebowania na witaminy oraz minerały jest praktycznie niemożliwe. W takich przypadkach zaleca się dodatkowe przyjmowanie preparatów witaminowo-mineralnych, które pomagają korygować wartości odżywcze diety i zapobiegają nasz organizm przed ich niedoborami.

 

STOSOWANIE WITAMIN I MINERAŁÓW

Wcześniej ustaliliśmy, iż by pokryć wzmożone u sportowców zapotrzebowanie na składniki odżywcze, konieczne jest przyjmowanie dodatkowej suplementacji, więc możemy teraz przejść do kwestii wyboru konkretnych produktów.  Preparaty dla osób ćwiczących powinny zawierać  przede wszystkim odpowiednią dawkę antyutleniaczy,witamin z grupy B oraz najlepiej by w ich skład wchodziło przynajmniej 22 witaminy i minerały.

Uwzględniając porę roku jaką jest zima, szczególnie korzystne będzie przyjmowanie zwiększonej dawki witamin z grupy B oraz witaminy C. Odpowiednia ich suplementacja wzmacnia system immunologiczny, zmniejsza ryzyko wystąpienia infekcji bakteryjnych i wirusowych a także reguluje osłabiony już system nerwowy i hormonalny.

Musimy również pamiętać, iż skuteczność danego preparatu uzależniona jest od tego jak go dawkujemy. Witaminy i minerały należy zawsze przyjmować po posiłku, gdyż są one substancjami organicznymi i przyjmowanie ich z pożywieniem stwarza lepsze warunki do ich wchłaniania.

 

Seria ‘Jak Pokonać sezon zimowy’:

  1. Wstęp
  2. Trening
  3. Dieta
  4. Wspomaganie odporności
  5. Suplementacja
  6. Apetyt

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry