Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-04-09 20:43
A  A  A

Jak utrzymać motywację do systematycznego joggingu?

Jak utrzymać motywację do systematycznego joggingu?

Jaki jest najlepszy sposób na utrzymanie motywacji do biegania? Cieszyć się każdym biegiem. Nawet tym najcięższym.

 

                                         

 

Każdy kto biega, ma ku temu jakiś swój powód. Jedni biegają by wrócić do formy, drudzy biegają by zrzucić kilka kilogramów, inni biegają żeby się odstresować, jeszcze inni biegają z potrzeby rywalizacji i z sympatii do wyzwań. Jednak, jak wykazują badania, najsilniejsza motywacja nie są wcale cele. Najwytrwalszymi biegaczami są ludzie, którzy biegają bo… po prostu to lubią, bo bieganie sprawia im przyjemność. Sztuka polega na tym, żeby nie traktować wysiłku instrumentalnie, jako środka do upragnionego celu, tylko nauczyć się czerpać frajdę z samego wysiłku.

 

 

Oto wskazówki jak osiągnąć taki stan:

 

  1. ZASTANÓW SIĘ! Dlaczego biegasz? Naukowcy z Wielkiej Brytanii i Grecji odkryli, że ci, którzy ćwiczyli bo sprawia im to przyjemność, uczestniczyli w kolejnych treningach chętniej niż ci, którzy pocili się bo chcieli coś osiągnąć, np. zrzucić wagę lub zaimponować znajomym. Chodzi o to, żeby nie koncentrować się na mecie, a na procesie docierania do niej.

Więcej szczęścia – Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z bieganiem, czy też jesteś już starym wygą, następne kilka treningów poświęć na odzyskanie radości z biegania. Skup się nad tym, jak wspaniale jest pod gołym niebem i jak dobrze, że możesz się przemieszczać tak szybko.

 

 

  1. NIE IDŹ NA ŁATWIZNĘ! Wysiłek nie tylko czyni Cię sprawniejszym. On czyni Cię także szczęśliwszym. Potwierdza to jeden z eksperymentów. Rekreacyjnych biegaczy poproszono, by ocenili swoje samopoczucie po 50 minutach lekkiej przebieżki oraz po zdecydowanie bardziej wymagającym treningu interwałowym. Okazało się, że zdecydowanie bardziej zadowoleni byli po ukończeniu interwałów. Wniosek z tego taki, że im bardziej się zmęczysz, tym większą odczuwasz satysfakcję.

Więcej szczęścia – Zastąp jeden ze zwykłych, lekkich treningów czymś, co zapewni Ci dodatkowe doznania. To nie musi być nic wielkiego, wystarczy np. co parę minut gwałtownie przyśpieszyć, albo pobiec szybciej drugą część dystansu. Gdy każdy Twój trening wygląda tak samo, łatwo wpaść w rutynę, nudę i w końcu zniechęcenie. Sposób na nudę: dzielenie interwałów, np. o długości 1600 m, 1200 m, 800 m, 400 m i na końcu 4x200 m. Miedzy każdymi odcinkami rób minutową lub dwuminutową przerwę. Zacznij w tempie na 5 km i stopniowo przyśpieszaj.

 

 

  1. RÓB TO CO LUBISZ! Zastanów się, jaki trening sprawia Ci najwięcej przyjemności: godzinna przebieżka ze znajomymi po parku, czy może godzina na mechanicznej bieżni w klubie fitness? Pamiętaj, że o ile niektóre treningi powinny być dostosowane do zamierzonych celów, dobrze jest przeplatać je sesjami, które po prostu lubisz.

Więcej szczęścia – Wyznaczone cele treningowe można osiągnąć różnymi środkami, np. jeśli nie przepadasz za treningami szybkościowymi, zawsze możesz spróbować szwedzkiej metody zwanej FARTLEK. Innym sposobem na walkę z nudą leniwych przebieżek jest zaproszenie znajomych. To sprawi, że następnym razem będzie Ci się chciało biegać.

 

 

  1. MYŚL POZYTYWNIE! Dobre nastawienie to połowa sukcesu. To rzecz oczywista! Badania psychofizjologów przeprowadzone na 235 olimpijczykach z Kanady wykazały, że ci z nich, którzy przed startem wizualizowali sobie wysiłek jako przyjemne doświadczenie, mieli lepsze wyniki niż ci, którzy nie przechodzili takiego mentalnego treningu. Dlaczego zatem nie wszyscy tak robią? To proste. Pozytywnego myślenia trzeba się nauczyć, a rezultaty nie przychodzą od razu.

Więcej szczęścia – Raz w tygodniu (przed zawodami częściej) zarezerwuj sobie czas na mentalny trening. Wyobraź sobie wtedy siebie biegnącego w pożądanym tempie, przekraczającego linię mety bez zmęczenia, w dobrej kondycji, z dobrym czasem. Zobaczysz, że po kilku takich seansach poczujesz się lepiej podczas biegu, a wyniki się poprawią.

 

 

            

 

Bieg z przeszkodami.

Porażki i załamania to nieodłączny element biegania. Jeśli będziesz się ich spodziewał, łatwiej sobie z nimi poradzisz. Oto sprawdzone strategie:

-         Doceń wysiłek – Dopiero kiedy uda Ci się zaakceptować najtrudniejszy element treningu, będziesz w stanie osiągnąć upragniony cel.

-         Wypatruj nagrody – Wyobraź sobie, jakbyś się czuł, gdybyś zrezygnował. Pamiętaj: trening bywa ciężki, ale jeszcze ciężej jest walczyć z wyrzutami sumienia.

-         Pokonuj trudności – Gdyby bieganie było proste i nie wymagało żadnego wysiłku, nie dawałoby też satysfakcji z pokonywania samego siebie.

 

                                              

 

 

Zastosuj prostą taktykę zamiany słów. Zamiast powtarzać: „Powinienem iść pobiegać!”, powiedz: „Mam ochotę iść pobiegać!”. Od razu zmieni się Twoje nastawienie.

BIEGANIE. Przygotuj sie do zawodów!

W poniższym tekście doradzamy wszystkim miłośnikom biegania, jak przygotować się do zawodów biegowych na dystansach średnich: 5, 6 i 10 km. ...czytaj dalej »
BIEGANIE. Przygotuj sie do zawodów!
2015-05-04

Biegaj szybciej: KADENCJA, RYTMY i INTERWAŁY!

Wrzuć na wyższe obroty. Trening zawodowców dla każdego. Rytmy, interwały i lepsza kadencja – sztuka użytkowania. ...czytaj dalej »
Biegaj szybciej: KADENCJA, RYTMY i INTERWAŁY!
2015-05-02

Wiosenny motywator biegacza!

Poniżej zamieszczamy MOTYWATOR BIEGACZA! Jest to zestaw porad i sugestii jak zmobilizować się do biegania i jak zmotywować się do podjęcia sportowych ...czytaj dalej »
Wiosenny motywator biegacza!
2015-05-02
Powiązane artykuły
JOGGING. Biegać na czas czy na dystans?

JOGGING. Biegać na czas czy na dystans?

W przypadku czasu bez patrzenia na zegarek lub liczenia sekund trudno oszacować, ile udało się już przebiec.
2015-02-22 15:40
BIEGANIE. Znajdź czas i motywację

BIEGANIE. Znajdź czas i motywację

Poniższy artykuł jest motywatorem i przewodnikiem każdego biegacza. Co zrobić by robić postępy w bieganiu? Jak radzić sobie ze słabościami?
2015-02-07 19:10
Biganie poza sezonem. Urozmaicaj swój trening.

Biganie poza sezonem. Urozmaicaj swój trening.

To co w okresie zimowych jest dla półprofesjonalnych biegaczy najważniejsze to dwie sprawy - regeneracja fizyczna oraz odbudowa psychiczna.
2015-01-25 15:05
Jak biegać w zimne dni? Zimowy poradnik biegacza

Jak biegać w zimne dni? Zimowy poradnik biegacza

Poniższy artykuł jest poradnikiem dla najambitniejszych sportowców. Jak biegać zimą? Jak radzić sobie z chłodem i wiatrem? Jak pokonać mrozy
2015-01-25 13:50
BIEGANIE zimową porą. Jak się za to zabrać?

BIEGANIE zimową porą. Jak się za to zabrać?

Poniższy artykuł jest „zimowym” poradnikiem dla wszystkich joggerów i podpowiada jak biegać w mroźne dni. Zapoznajcie się z tym tekstem i po
2014-12-31 17:50
Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Redukcja tkanki tłuszczowej poprzez bieganie. Czyli jedz, biegaj, chudnij!

Jeśli chcesz zrzucać kilogramy przez bieganie, nie daj się nabierać na legendy i plotki! Poniżej rozprawimy się z mitami na temat odżywania
2014-11-11 13:45
Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Maraton. Precyzyjne tankowanie energii

Podstawowym źródłem energii w przypadku startów na dystansach od 5 km do maratonu są węglowodany.
2014-10-06 19:53
Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część II

Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część II

W pierwszej części artykułu mowa była o ostatnich przygotowaniach do maratonu. Drugą cześć tekstu poświęcimy omówieniu samego startu
2014-09-16 21:58
Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część I

Stań się perfekcyjnym maratończykiem! Część I

Zrób to sam! Zbuduj z siebie maratończyka.. Masz do tego wszystkie elementy. Ale uwaga! Ta konstrukcja wymaga precyzji.
2014-09-16 08:44
Ściana w czasie zawodów. Jak ją pokonać?

Ściana w czasie zawodów. Jak ją pokonać?

Poniżej przedstawiamy sprawdzone strategie, które niczym egzorcyzmy zdejmują zły urok z dystansu, który chcesz pokonać.
2014-09-13 22:28
BIEGANIE. Trening regeneracyjny przed zawodami!

BIEGANIE. Trening regeneracyjny przed zawodami!

W czasie ładowania baterii przed zawodami nie odłączaj dostaw mocy!
2014-09-13 15:14
Pierwszy w życiu półmaraton? Poradnik jak się przygotować

Pierwszy w życiu półmaraton? Poradnik jak się przygotować

Poniższy tekst stanowi krótki poradnik traktujący o tym, jak przygotować się do półmaratonu. Zapoznaj się z nim i bądź gotów na 21 km.
2014-09-06 23:29
Dwa maratony w miesiąc! Jak tego dokonać?

Dwa maratony w miesiąc! Jak tego dokonać?

Maraton to dla Ciebie święto? Możesz zacząć świętować we wrześniu, a skończyć w październiku! Nie ograniczaj się do jednego jesiennego marat
2014-09-06 21:44
JOGGING. Postaw sobie cel!

JOGGING. Postaw sobie cel!

Na końcu wyścigu nie musi być meta, ale na przykład utrata 10 kg wagi. Powodów dla których warto biegać jest wiele. Wybierz idealny cel dla
2014-09-04 19:45
W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

W kuchni biegacza. Jakie produkty żywnościowe wybierać.

Poniżej zestawiamy podobne z pozoru do siebie produkty. Prezentujemy lepsza lodówkę i lepszą spiżarnię w mieszkaniu biegacza. Jedz zdrowo i
2014-03-12 07:00
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy Junaków 46
[email protected]
NIP: 6462632499