Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-01-27 11:23
A  A  A

Jakie korzyści przynosi pływanie?

Jakie korzyści przynosi pływanie?

Korzyści z pływania są ogromne. Każda aktywność fizyczna ma swoje zalety, ale pływanie ma ich chyba najwięcej: zdrowe ciało, znakomita kondycja, równomiernie rozwinięte mięśnie.

 Pływanie pozwala spalać wiele kalorii, a odbywa się to w przyjemny sposób. Ruch w wodzie przynosi korzyści nie tylko dla figury, ale i dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Lekarze zalecają pływanie na kręgosłup i na stres, jednak jego zalet jest znacznie więcej. Pływanie, przede wszystkim jest PASJĄ wielu aktywnych ludzi. Może stać się również Twoim hobby.

 

1. Pozytywny wpływ pływania na zdrowie

Pływanie pozwala zahartować organizm i zapobiec niektórym chorobom. Zajęcia na basenie pomagają również zwiększyć wydolność organizmu i na dłużej zachować młody wygląd. Aktywność fizyczna w wodzie jest zbawienna dla organizmu, co ma związek z działaniem wody na ciało, które w czasie pływania jest odciążone i ułożone w innej niż zwykle pozycji. Woda masuje je, a nowe bodźce działają na centralne ośrodki mózgowe. Dlatego też po wyjściu z wody czujemy się rozluźnieni i wypoczęci. Temperatura wody jest niższa niż ciała, dzięki czemu organizm hartuje się. Wykonywanie ruchów kończyn i ciała powoduje wzmocnienie naczyń krwionośnych skóry oraz zakończeń nerwowych. Poprawa krążenia przyczynia się do lepszego metabolizmu i do wzmocnienia układu nerwowego. Ponadto pływanie ma korzystny wpływ na układ oddechowy. Mięśnie oddechowe zostają wyraźnie wzmocnione, a pojemność życiowa płuc wzrasta.

 

2. Korekcyjno – kompensacyjna rola pływania

Taka funkcja pływania ma znaczenie głównie dla dzieci i młodzieży. Dzieci i młodzież o wątłej budowie lub otyłe, a także osoby o mniejszej sprawności fizycznej lub gorszej kondycji dzięki zajęciom na basenie mogą w znaczny sposób poprawić swoją formę fizyczną i wzmocnić ciało. O ile znane sposoby na odchudzanie, w postaci diety i ćwiczeń, mogą kojarzyć się dzieciom otyłym z nieprzyjemnymi wyrzeczeniami, pływanie ma pozytywne konotacje. Ruch w wodzie pozwala spalić wiele kalorii, przy czym nie jest odbierany jako męcząca forma aktywności fizycznej. Dlatego też pływanie na odchudzanie to bardzo dobry pomysł. Na czym jeszcze polega kompensacyjno-korekcyjna funkcja pływania?


    * Pływanie poprawia wytrzymałość, koordynację ruchową, zręczność oraz siłę.
    * W wodzie łatwiej jest wykonać różne ćwiczenia, które na lądzie mogą stanowić zbyt duże wyzwanie dla ćwiczącego.
    * Trening na basenie pozwala rozluźnić zbyt napięte mięśnie.
    * Pływanie mobilizuje do wysiłku całość aparatu ruchowego człowieka, przy czym ryzyko kontuzji jest minimalne, ponieważ opór wody spowalnia wykonywane ruchy.
    * Osoby mało sprawne ruchowo są w stanie nauczyć się lepszej koordynacji ruchów kończyn i poznać kolejne ćwiczenia dzięki spowolnionym ruchom ciała.
    * Obszerne ruchy w stawach powiększają zakres ruchów osób ćwiczących w wodzie.
    * Pływanie wzmacnia mięśnie, zwłaszcza podczas odpowiednio szybkiego treningu.

Wiele osób decyduje się na naukę pływania z powodu znanej wszystkim zależności "pływanie a kręgosłup". Rzeczywiście, zajęcia na basenie są wskazane dla osób, które mają problemy z plecami lub krzywym kręgosłupem. Dzięki systematycznemu pływaniu można wyraźnie poprawić jego stan.

 

3. Pływanie jako rekreacja

Umiejętność pływania jest ważna nie tylko dla zdrowia i dobrej kondycji fizycznej. Aktywny wypoczynek w wodzie spełnia także inne ważne funkcje. Zdolność do pływania zwiększa bezpieczeństwo podczas przebywania nad zbiornikami wodnymi. Osoby wypoczywające w lecie nad jeziorem lub nad morzem czują się pewniej korzystając z wody i sprzętu wodnego, jeśli potrafią dobrze pływać. Umiejętność radzenia sobie w środowisku wodnym stwarza ponadto wiele możliwości ciekawego spędzania wolnego czasu. Możliwe jest wówczas uprawianie sportów wodnych, takich jak żeglarstwo, jachting motorowy oraz kajakarstwo. Pływanie samo w sobie jest świetną rozrywką, a w połączeniu z grami i zabawami jest doskonałym pomysłem na aktywny wypoczynek dla całej rodziny. W czasie wakacji większość osób pozwala sobie na kaloryczne przekąski w postaci lodów i gofrów, a pływanie pomaga szybko spalić nadmiar kalorii i uzyskać zgrabną sylwetkę. Nie bez znaczenia jest także społeczny aspekt pływania. W wodzie można poznać wiele aktywnych osób. Poza tym pływanie relaksuje i pozwala oderwać się od problemów życia codziennego.

Znane i popularne sposoby na odchudzanie nie są w stanie przebić pływania. Jest to przyjemna i relaksująca forma wypoczynku oraz metoda na zrzucenie zbędnych kilogramów. Pływanie wpływa korzystnie na zdrowie i samopoczucie. Aktywność fizyczna wzmacnia mięśnie i poprawia kondycję, dlatego jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zapisz się na basen i zacznij pływać.

 

4. Pływanie jako pasja

Pływanie jest pasją ogromnej ilości ludzi kochających sportowy tryb życia. Na wielu pływalniach organizowane są ciekawe akcje pływackie, polegające - na przykład - na liczeniu własnego „kilometraża” pokonanego na przestrzeni roku. Pływacy – hobbyści liczą sobie ilość kilometrów przepłyniętych na danym treningu i zapisują do wspólnego zeszytu. Później te dystanse podsumowywane są w skali miesiąca, kwartału i roku, a najlepsi uczestnicy akcji otrzymują za swoje olbrzymie „kilometraże” nagrody zasponsorowane przez organizatorów. Tego rodzaju akcje mobilizują do systematycznego uczęszczania na pływalnię i motywują do wykonywania gigantycznego wysiłku, jakim jest 2-3 kilometrowy trening.

Poza tego typu akcjami, miejskie pływalnie organizują też amatorskie zawody pływackie, w czasie których pływacy – hobbyści mogą zmierzyć się z sobą na krótkich dystansach lub po prostu zmierzyć sobie swój własny czas w danej konkurencji i z ten sposób weryfikować swoje postępy.

Miłośnicy pływania lubią sobie ostro (i dużo) popływać i chętnie podejmują różnego rodzaju wyzwania sportowe. Jeśli Ty opanujesz technikę pływania, zbudujesz dobrą formę, będziesz mógł traktować pływanie na wpół profesjonalnie. Stanie się ono wtedy Twoją pasją i z przyjemnością będziesz szukał wyzwań, które zdopingują Cię do ciężkiej, ale przyjemnej i satysfakcjonującej pracy.

    PASJA   

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część III

Poniżej zamieszczamy trzecią część artykułu o przygotowaniu do sezonu pływackiego. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część III
2015-12-01

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II

Poniższy tekst jest drugą częścią artykułu o przygotowaniach pływaków do sezonu sportowego. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II
2015-11-30

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I

Poniżej zamieszczamy pierwszą część artykułu o przygotowaniu pływaków do sezonu. W tej części mowa będzie o lądowym treningu. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I
2015-09-05
Powiązane artykuły
Trening pływacki. SZYBKOŚĆ

Trening pływacki. SZYBKOŚĆ

Jednym z najistotniejszych elementów treningu pływackiego jest trening szybkości. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element
2014-08-24 08:50
Trening pływacki.  WYTRZYMAŁOŚĆ

Trening pływacki. WYTRZYMAŁOŚĆ

Poniższy tekst traktować będzie o pływackim treningu wytrzymałościowym dla długodystansowców!
2014-06-22 13:41
PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

Poniższy tekst dogłębnie wyjaśnia na czym polega i jak wyglądać powinien profesjonalny i poprawny styl dowolny oraz podpowiada jak go wytren
2013-08-12 21:58
PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

Styl grzbietowy to prawdopodobnie technicznie najprostszy styl.
2013-07-14 15:47
PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

Styl klasyczny to profesjonalna nazwa potocznej "żabki”. Jest to najtrudniejszy technicznie styl pływacki
2013-07-11 21:21
Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

W poniższym tekście omówimy dogłębnie czynniki wpływające na wydajność i ekonomikę pływania. Udzielimy wiele rad jak nad nimi pracować i jak
2013-06-08 19:42
Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Łapki to sprzęt urozmaicający trening, ale dla osób o ukształtowanej technice. Pomagają wzmacniać i rozwinąć mięśnie kończyn górnych, zwięks
2013-03-19 16:14
PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

Najtrudniejszym technicznie stylem pływania, a jednocześnie wymagającym największej siły jest DELFIN, zwany fachowo STYLEM MOTYLKOWYM. W pon
2013-03-09 21:32
PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

Jesteś dobrym, zaawansowanym, „wypływanym” pływakiem ?! Uprawiasz pływanie wyczynowo lub pół zawodowo ?! Jeśli tak, poniższe plany treningow
2013-03-02 18:31
PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

Na poprawę pływackiej techniki nigdy nie jest za późno. Choć bardzo trudno przekazać umiejętności za pomocą słowa pisanego, wymienione poniż
2013-01-27 10:22
Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Żeby pływać szybciej nie wystarczy spędzać w basenie kilku godzin tygodniowo - ważne jest to jak wykorzystujesz czas na pływalni. Wiele osób
2012-11-04 14:39
Pływanie z deską. Czemu służy?

Pływanie z deską. Czemu służy?

Nie ma lepszego treningu pływackiego, jak pływanie naprzemienne samymi rękoma i samymi nogami do danego stylu, przy użyciu deski treningowej
2012-10-01 17:26
Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Kochasz pływanie? Chodzisz regularnie na basen? Marzy Ci się wzięcie udziału w amatorskich mistrzostwach miasta w pływaniu? W październiku i
2012-09-22 12:04
Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Opanowałeś wszystkie cztery style pływackie. Chciałbyś podjąć półprofesjonalne treningi na basenie. Poniżej radzimy jak trenować by być w wy
2012-09-18 16:22
Nauka pływania

Nauka pływania

Naucz się pływać wszystkimi czterema stylami. Pływaj poprawnie technicznie, efektownie i efektywnie. Poniżej zamieszczamy porady i wskazówki
2012-09-09 12:53
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
biuro@redmonster.pl
NIP: 6462632499