Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2013-11-10 12:33
A  A  A

Jazda na nartach. FREERIDE. Poczuj się naprawdę wolny!

Jazda na nartach. FREERIDE. Poczuj się naprawdę wolny!

W ostatnich latach zapanowała niesamowita moda na freeride, czyli ekstremalną jazdę na nartach bez ograniczeń. Na pierwszy rzut oka wyczyny freeriderów zdają się być lekkomyślne. Po co ktoś miałby zjeżdżać z dziewiczych stoków, ryzykując utratą zdrowia czy nawet życia? A jednak chętni się znajdują i jest ich coraz więcej. Adrenalina uzależnia! Freeride to wolność jak mawiają freeriderzy.

 

            FREERIDE     

 

 

Czym naprawdę jest narciarski FREERIDE?

FREERIDE to jazda poza szlakami, wcześniej wybraną trasą. Na górę niekoniecznie trzeba dostać  się wyciągiem. Największy odjazd to - jak największa góra, jak najdłuższy pionierski zjazd, jak największa stromizna, z jak najdłuższymi skokami.

Jazda nad przepaściami, trawersami, dolinami, w pięknym stylu w harmonii z otoczeniem. Wydostawanie się na góry samodzielnie lub za pomocą kolejki czy helikoptera. Zjeżdżanie bez zatrzymywania z podziwianiem dziewiczych stoków. Czucie się naprawdę wolnym. To wszystko to właśnie jest Freeride.

Lot trwa kilka sekund. Nie za bardzo widać, jak zbliża się ziemia, bo… ziemi nie widać w ogóle. Jest tylko wielka biała plama, nieograniczona żadnymi ramami. Jak ma się szczęście – lądowanie jest miękkie. Ugina się mocno kolana, czasami kuca i jedzie dalej. Za kilka metrów kolejny skok. Jeżeli szczęścia się nie ma – kończy się na złamanej nodze. Niektórzy w górach zostają na zawsze. 


Śnieg jest miękki tylko w teorii. Jest miękki, dopóki nie okazuje się, że pod jego kilkucentymetrową warstwą znajduje się lita skała. A skały nie widać, bo jest pokryta śniegiem. I koło się zamyka. Mimo to kolejni decydują się ryzykować i zjeżdżać na łeb, na szyję z kilkutysięczników. Bez ograniczeń, bez wyznaczonej trasy, bez gwarancji, że w ogóle ukończy się swój start. To freeride, czyli jazda bez ograniczeń. Szusowanie między skałami po dziewiczych stokach, skakanie z darni, często bez pojęcia, na czym się wyląduje. Adrenalina w najczystszej postaci. Sport ekstremalny, który zaczyna zdobywać coraz większą popularność. Na czym polega? To proste – aby zjechać po świeżym śniegu, ze stromego stoku i… zostać w jednym kawałku. 

 

     

Technika jazdy pozatrasowej

Aby uprawiać FREERIDE technika Twojej jazdy musi być nienaganna. Składać się na nią powinno wiele technik i skrętów, które możesz zastosować w odpowiednich warunkach terenowych i na konkretnym sprzęcie. Decyzję o zastosowaniu odpowiedniej techniki podejmować należy błyskawicznie. Prędkość jaką osiąga się przy freeridzie nie pozostawia czasu do namysłu, ani nie wybacza błędów. Weryfikacja następuje szybko, po wjechaniu na nierówny teren, w świeży śnieg lub po prostu poza trasę. Tam trzeba odciążyć albo dociążyć narty, pojechać skrętem rotacyjnym lub dopiero przy większych prędkościach „zbliżyć się” do techniki używanej w narciarstwie zjazdowym, czyli typowo sportowym (alpejskim). Można też pojechać skrętem funcarvingowym w świeżym śniegu pod warunkiem, że jest go na tyle dużo, że narty robią jakby bandę bobslejową (ale to jest efektowne głównie pod zdjęcia bo w praktyce mało skuteczne). Trwa ciągła ewolucja sprzętu, ale także techniki jazdy! Od kilku lat dostępne są narty z Rockerem, dzięki którym freeriderom udaje się zachowywać prawidłową sylwetkę w czasie jazdy.

 

Spójrz jak to robią zawodowcy:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-JCMSh82FZg 

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Isyj_nOIBAY 

 

                                                  

 

 

Jak trenować technikę jazdy FREERIDE?

Oto przykład na ćwiczenie eliminujące pewien detal, który ma niekorzystny wpływ na technikę jazdy. Stoisz na płaskich nartach, na twardym podłożu – sylwetka jest przygotowana do startu. Wykonujesz symulowany, gwałtowny ruch prostujący ramiona w przód. Jeśli obserwujesz swoje narty to widzisz, że tańczą po podłożu. Ręka po prostu waży i jeśli została gwałtownie przesunięta czy wyrzucona to spowodowała odciążenie całego układu i w efekcie nieplanowany ruch nart. Lepiej więc używać kończyny górnej w sposób oszczędny, kontrolowany i książkowy, chodź zdarzają się wyjątki, gdzie nadmierna praca tułowia czy kończyn górnych określają styl jazdy ridera. Ale co ważne: dobrzy narciarze potrafią to robić w taki sposób, że nie ma to negatywnego wpływu na ich jazdę. Narty z Rockerem pozwalają zachować w miarę konsekwentnie książkową sylwetkę, w szczególności podczas jazdy z dużą prędkością, czy na dużym nachyleniu, gdzie wręcz wymagane jest dociążenie przodów. Z tym też wiąże się temat doboru nart.

 

                                   

 

 

 

Jak dobrać sprzęt do jazdy FREERIDE?

Narty, które bedą maja szanse dobrze sprawdzać sie poza trasami mogą pochodzić z trzech grup – freeride, allmountain/skicross lub nart turystycznych, z założenia przeznaczonych do wycieczek narciarskich. Kluczowy parametr to szerokość narty pod butem – dla przeciętnego mężczyzny  okolica 70mm to minimum. Dodatkowo dla zwiększenia wyporności używamy nart dłuższych niż na przygotowanych stokach.

Narty turystyczne z reguły konstruowane są z troską o ich jak najniższą wagę, co często owocuje osłabieniem własności jezdnych. Dla osób nie myślących o udziale w zawodach ski alpinistycznych, a jedynie o radości z jazdy, bardziej oczywistym wyborem jest nabycie nart free lub all mountain. Podstawowe modele z tych grup, nie przekraczające szerokością pod butem 75 mm z reguły są dość wyraźnie taliowane (np. freeridowy Rossignol Bandit XX ma geometrie 110-74-100, a ski-crossowy Rossignol RPM - 17 107-70-97) i zupełnie przyzwoicie zachowują się podczas jazdy po przygotowanych trasach umożliwiając przy odpowiednich prędkościach jazdę skrętem ciętym.

Bardziej zaawansowane modele freeridowe, szersze pod butem niż 80 mm i słabiej taliowane budzą respekt samym wyglądem, a na przygotowanych trasach i w twardych, zlodzonych warunkach poza trasami nie spisują się najlepiej. Na pewno nie są dobrym pomysłem na jedyną parę nart, które posiadamy, ale jako druga naprawdę warte są swojej ceny, również dla narciarzy dopiero rozpoczynających swoje pozatrasowe przygody.

 

            NARTY do FREERIDE    

 

 

Jak zacząć przygodę z FREERIDEM?

Narciarstwo poza przygotowanymi trasami budzi duże zainteresowanie. Bardzo wiele osób pragnie spróbować jazdy w terenie, w różnych rodzajach śniegu i scenerii, która same wybierają. Niestety polskie potoczne utożsamianie każdego zjazdu pozatrasowego z wyczynowym freeridem odrzuca „normalnych” ludzi, którzy z oczywistych względów nie palą się do skoków z kilkudziesięciometrowych skal, wyścigów z lawinami i rozwijania prędkości przekraczających sto kilometrów na godzinę. Taki obraz jest wielkim i niepotrzebnym „przerysowaniem”, w rzeczywistości każdy, kto pewnie jeździ na nartach może na nich wyjechać poza przygotowane stoki. Trudne do osiągnięcia na trasach poczucie wolności i przygody zupełnie nie zależy od trudności terenu, w którym się poruszamy. Podczas pokonywania dziewiczych połaci śniegu i wynajdowania przesmyków miedzy skalami lub otwartych przestrzeni w lesie pojawia się ono naturalnie i mocno.

Korekty techniki potrzebne dla jazdy w różnych gatunkach śniegu nie stanowią wielkiej przeszkody i tak naprawdę, żeby jeździć poza trasami trzeba przede wszystkim mieć ochotę. Pewna wiedza i trochę inny sprzęt stanowią tylko uzupełnienie.

Aby jeździć poza trasami, w górę możemy dostawać się na trzy sposoby lub ewentualnie korzystać z kombinacji. Pierwszy i najbardziej oczywisty to wykorzystywanie infrastruktury ośrodków narciarskich i tak zwane zjazdy wariantowe czyli opuszczanie przygotowanych i oznaczonych tras. Podobnie jak przy korzystaniu ze śmigłowców lub skuterów śnieżnych ten sposób dostawania się w górę nie wymaga żadnych szczególnych umiejętności, a posiadany sprzęt musi tylko satysfakcjonująco  zachowywać się podczas zjazdu.

Druga pod względem oczywistości możliwość osiągania punktu rozpoczęcia zjazdu to użycie fok i podejście na nartach wyposażonych w wiązania do turystyki narciarskiej. Największa niedogodność takiego rozwiązania jest łatwo dostrzegalna, natomiast wielka zaleta jest całkowite uwolnienie od konieczności przebywania w pobliżu wyciągów i zupełna swoboda w doborze celów.

Trzeci sposób to wyniesienie nart na plecaku w miejsce z którego chcemy zjechać – postępowanie uzasadnione tylko w specyficznych wiosennych warunkach lub przy niezmiernie stromych zjazdach na granicy ekstremy. Sprzęt narciarski wygląda tak samo jak przy jeździe wariantowej, ale za to dodatkowo potrzebne są raki i czekan oraz umiejętność posługiwania się nimi.

 

    JAZDA POZA TRASĄ  

 

 

 

Więcej na temat sprzętu freeridowego pisaliśmy we wcześniejszych artykułach:

http://www.bodyinfo.pl/test-nart-freeride-czesc-iii-freeride-specjalne.a1611

http://www.bodyinfo.pl/test-nart-freeride-czesc-ii-freeride-small.a1610

http://www.bodyinfo.pl/test-nart-freeride-czesc-i-freeride-big.a1603

 

 

 

Mamy nadzieję, że powyższy tekst przybliżył Ci trochę świat FREERIDE i rozjaśnił drogę do rozpoczęcia z FREERIDEM przygody. Czytaj regularnie bodyinfo, a dowiesz się wszystkiego o jeździe na nartach, o narciarskim sprzęcie i o narciarskich umiejętnościach.

 

 

 

 

 

 

 

 

Powyższy artukuł powstał na podstawie

tekstów pochodzacych ze stron:

natemat.pl

skimagazyn.pl

freeride.com

Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część II

Zapraszamy na drugą część artykułu o treningu narciarza. Jakie ćwiczenia wykonywać powinni miłośnicy jazdy na nartach? ...czytaj dalej »
Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część II
2015-12-06

Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część I

Jak przygotowywać do sezonu powinni się narciarze? O treningu dla miłośników jazdy na nartach piszemy poniżej. ...czytaj dalej »
Jazda na nartach. Trening siłowo - wytrzymałościowy narciarza. Część I
2015-12-06

Podział konkurencji NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Poniżej prezentujemy wykaz konkurencji narciarswa zjazdowego. ...czytaj dalej »
Podział konkurencji NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO
2015-02-02
Powiązane artykuły
Różne rodzaje NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Różne rodzaje NARCIARSTWA ZJAZDOWEGO

Narciarstwo zjazdowe nazywane jest bardzo często narciarstwem alpejskim. Jest to najpopularniejsza forma narciarstwa uprawiana rekreacyjnie
2015-01-31 15:59
NARCIARSTWO. Podział NARCIARSKICH dyscyplin sportu!

NARCIARSTWO. Podział NARCIARSKICH dyscyplin sportu!

Narciarstwo to bardzo szeroko pojęta forma aktywności fizycznej. Składa się na nią wiele różnych zimowych dyscyplin sportu, które łączy jede
2014-12-31 20:09
Technika jazdy na nartach. SKRĘTY

Technika jazdy na nartach. SKRĘTY

Narciarstwo to dyscyplina sportu, która wymaga od nas dobrej techniki.
2013-12-08 14:19
Podstawy jazdy na nartach

Podstawy jazdy na nartach

Jazda na nartach należy do trudniejszej grupy umiejętności ruchowych, mimo to można samemu przy odrobinie chęci, czasu nauczyć się tego wcią
2013-11-10 14:39
Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Poniższy tekst ma za zadanie pomóc nam w opanowaniu trudnej, ale interesującej umiejętności jaką jest jazda na nartach.
2013-11-09 18:58
Test nart Freeride część III. FREERIDE SPECJALNE

Test nart Freeride część III. FREERIDE SPECJALNE

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE SPECJALNE. Każdy model nart jest szczegółowo przez
2013-01-11 07:44
Test nart Freeride część II. FREERIDE SMALL

Test nart Freeride część II. FREERIDE SMALL

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE SMALL. Każdy model nart jest szczegółowo przez nas
2013-01-10 17:01
Test nart Freeride część I. FREERIDE BIG

Test nart Freeride część I. FREERIDE BIG

W poniższym tekście przedstawiamy najnowszy test nart freeride’owych z kategorii FREERIDE BIG. Każdy model nart jest szczegółowo przez nas s
2013-01-10 10:21
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Narty.

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Narty.

Wybór nart nie jest prosty – dla nikogo. Każdorazowo, gdy kupujemy sobie narty, stajemy przed dylematem. Nieważne czy czekamy na „najnowszą
2012-12-21 19:14
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Lawinowe zestawy ABC

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. Lawinowe zestawy ABC

W skład lawinowych zestawów ABC wchodzą: transmiter radiowy do nadawania i odbierania sygnałów, łopata i sonda. Sprzęt ten kupić można w sta
2012-12-19 18:36
Przewodnik po sprzęcie narciarskim. BUTY.

Przewodnik po sprzęcie narciarskim. BUTY.

Jeszcze do niedawna nie istniał podział na buty dedykowane do jazdy poza trasami, buty do skakania w parku, czy buty do jazdy alpejskiej. Ni
2012-12-18 13:42
Jazda na nartach. Jak zacząć przygodę poza trasami?

Jazda na nartach. Jak zacząć przygodę poza trasami?

Jeśli jesteś już pewien tego, że chcesz spróbować ostrej jazdy poza trasami, poniższy tekst może okazać Ci się pomocny. Może jeszcze nigdy n
2012-12-12 17:50
Jazda na nartach. Jak nauczyć się TELEMARKU?

Jazda na nartach. Jak nauczyć się TELEMARKU?

Nauka jazdy TELEMARKIEM jest w gruncie rzeczy dość prosta. Tak naprawdę każdy wysportowany człowiek, który miał do czynienia z narciarstwem
2012-12-10 16:59
Różne rodzaje nart zjazdowych

Różne rodzaje nart zjazdowych

Narty zjazdowe można podzielić na kilka grup. W poniższym tekście prezentujemy 7 różnych grup nart wraz z krótkimi charakterystykami poszcze
2012-12-08 16:18
Jazda na nartach. TELEMARK. Co to takiego?

Jazda na nartach. TELEMARK. Co to takiego?

TELEMARK. Dźwięk tego słowa większości z nas kojarzy się ze skokami narciarskimi i Adamem Małyszem, który po długim, udanym skoku, lądował t
2012-12-07 15:55
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
biuro@redmonster.pl
NIP: 6462632499