Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Jazda na nartach – pierwsze kroki na stoku.

Jazda na nartach to jedna z najbardziej fascynujących form rekreacji. Jeśli potrafi się ją umiejętnie uprawiać to czerpać z niej można masę satysfakcji, frajdy i energii. Nie tak łatwo jednak jest się jej nauczyć, szczególnie gdy zmuszonym się jest robić to od podstaw. Poniższy tekst ma za zadanie pomóc nam w opanowaniu trudnej, ale interesującej umiejętności jaką jest jazda na nartach. Prezentujemy w nim najistotniejsze porady dotyczące narciarstwa i tłumaczymy jak krok po kroku przyswoić sobie podstawowe  narciarskie umiejętności.

Zapraszamy do lektury!

 

                                  

 

 

 

1. Podstawy jazdy na nartach.

O czym trzeba pamiętać?

  • Miejsce – nie porywaj się z motyką na słońce i nie wjeżdżaj razem z przyjaciółmi na stromą górę. Wybierz łagodną górkę, na której zanadto się nie rozpędzisz i tym samym od razu nie przestraszysz.
  • Rozgrzewka – poświęć wcześniej trochę czasu na poprawę kondycji fizycznej. Narty powiozą same, ale potrzebna jest siła nóg i rąk, która pozwoli wdrapać się na górkę, podnosić się po upadku i co istotne, zmniejszy ryzyko poważnych kontuzji. Pisaliśmy już o tym na łamach bodyinfo: http://www.bodyinfo.pl/sporty-zimowe-przygotuj-nogi-do-sezonu.a1008
  • Towarzystwo – nie podejmuj nauki jazdy na nartach samotnie. Poproś doświadczonego kolegę lub instruktora jazdy, którzy pokażą pozycje narciarskie i sposoby jazdy, wskażą błędy w przyjmowanej postawie i będą asekurować w przypadku utraty równowagi.
  • Kijki – jedną z zasad nauki jazdy na nartach jest to, że nie należy jej rozpocząć z użyciem kijków. Dlaczego? Kijki mogą stanowić poważne niebezpieczeństwo dla osoby początkującej, ponieważ odruch psychofizyczny podczas upadku nakazuje podpierać się rękoma. Grozi to wbiciem pod brodę kijków zawieszonych na nadgarstkach, co jest bardzo niebezpieczne. Aby uniknąć bolesnych upadków, warto poćwiczyć przewracanie się. Zasada jest prosta: zawsze uginać kolana, aby ciężar ciała uderzał o podłoże z możliwie najniższej wysokości.

 

                                                    

 

 

 

2. Technika jazdy na nartach

Podstawy jazdy na nartach w pigułce:

Pozycja zjazdowa powinna być swobodna i nieskrępowana, unikająca usztywnień kręgosłupa oraz wymuszonej sylwetki. Narty należy trzymać rozstawione na szerokość bioder (na początku nauki trochę szerzej), kolana ugięte i skierowane do przodu, dzioby nart zostają obciążone. W takiej pozycji zaczyna się zjazd. Podczas jazdy na nartach ręce należy trzymać blisko ciała po jego bokach, można nimi manewrować dla utrzymania równowagi, jednak nie wolno trzymać ich przed sobą.

 

  • Jazda pługiem na nartach

Jazda na nartach zaczyna się od opanowania techniki zjazdu pługiem, przydatnej także podczas hamowania. Jazda pługiem oznacza, że narty ustawione są pod kątem w stosunku do siebie: tyły rozstawione szeroko, dzioby zbliżone do siebie. Obie narty są równomiernie obciążone. Kolana ugięte i skierowane ku sobie, postawa luźna, kijki skierowane na boki. Prędkości nabieramy przy prostowaniu nart, regulując ją przez zbliżanie do siebie dziobów nart. Zatrzymanie następuje przy najbliższym zbliżeniu dziobów i możliwie najszerszym rozstawieniu tyłów.

 

  • Skręcanie na nartach – łuki płużne

Po opanowaniu umiejętności jazdy pługiem, należy spróbować skręcać na nartach. Najprostszy sposób: dotknąć obiema rękami jednego z kolan i naciskać mocniej, presja nacisku spowoduje skręt nart. Ucisk prawej narty – skręt w lewo, ucisk lewej – w prawo.

 

  • Jazda w skos stoku – skręt dostokowy

Sterowanie prędkością i zmiana kierunku jazdy – zaliczone. Nadszedł czas, aby zrezygnować z pługu i przyjąć równoległe ułożenie nart i jeździć na krawędziach w skos stoku. Najpierw pozycja: nogi od kolan w dół ustawione równolegle do siebie, dłonie naciskające lekko w górę stoku kolana. Cel: narta górna ustawiona na zewnętrznej krawędzi, dolna na wewnętrznej. Jeśli powiedzie się jazda na krawędziach, wyraźnie można poczuć skręty. Opanowanie skrętu dostokowego umożliwia jazdę bez zatrzymania przy płynnych skrętach pługiem.

 

  • Jazda równoległa – skręt odstokowy

Największe wyzwanie przed nami – przejechać linię spadku stoku na krawędziach nart ustawionych równolegle. Jadąc w skos stoku, odstaw nieco górną nartę, oprzyj dłonie na kolanie górnej nogi i naciśnij je w dół stoku. Narta górna zmieni krawędź z zewnętrznej na wewnętrzną. Poddaj się spokojnie temu ruchowi. Skieruj się do linii spadku stoku. Aby opanować płynnie skręty, potrzeba czasu i cierpliwości. Należy ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć.

Jak można zauważyć, jazda na nartach jest dość trudną czynnością, której trzeba się nauczyć metodą prób i błędów. Na pocieszenie – aby sprawnie jeździć na nartach, wystarczy około jednego tygodnia praktyki. Aby dobrze jeździć na nartach wystarczy jeden pełen sezon – kilka wypadów w góry.

Technika jazdy na nartach szerzej omówiona będzie w trzeciej części artykułu, gdzie zobrazowana będzie ilustracjami.

 

                              

 

 

 

3. Porady dla początkujących:

Jak wygląda jazda na nartach?

Rada pierwsza

Wybierz bardzo łagodną górkę, taką, z której zanadto nie rozpędzisz się, a jeszcze lepiej z przeciwstokiem, który okazać się może najlepszym hamulcem. Stawianie pierwszych kroków na czerwonych trasach to jak skok do głębokiej wody bez umiejętności pływania. Dobrze, jeśli kolejka wioząca Cię na górę jest krzesełkowa, choć na oślej łączce i na orczyku też powinieneś sobie poradzić, jeśli tylko spędzisz kilka minut na oswojeniu się z deskami. Lepiej jednak, jeśli pierwszy zjazd poprzedzony zostanie wdrapaniem się na górkę z przypiętymi do nóg nartami o własnych siłach. Dzięki samodzielnej wspinaczce – deski przestaną Cię więzić (oswoisz się z nimi) i zaliczysz rozgrzewkę.

 

 

Rada druga

Na stoku pojawiasz się wyekwipowany w odpowiedni dla Ciebie sprzęt:

– narty typu allround (uniwersalne) o długości 15 – 20 cm krótszej od wzrostu (chyba, że masz lekką nadwagę, wtedy dodajesz 5 cm).  Nie muszą to być najdroższe narty – te zwykle przeznaczone dla zaawansowanych narciarzy. Dzięki tańszym i trochę słabszym nartom zachowasz kilka złotych w kieszeni a deski nie skierują Cię w krzaki.

– wiązania o sile wypięcia (sprężyna) dostosowanej do Twojej wagi i ustawione przez serwis narciarski.

– miękkie, wygodne buty (znów kilka złotych w kieszeni i brak obtarć spowodowanych twardą konstrukcją buta sportowego).

 

Rada trzecia 

Rozpoczynasz naukę będąc przygotowanym do niej fizycznie.

1. Hantle, drążek, pompki i brzuszki – przygotowujesz całe ciało do wielogodzinnej jazdy. Przy jeździe na nartach pracują wszystkie mięśnie, więc czym są one silniejsze tym efektywniej i efektowniej się jeździ. Po za tym, czym mocniejsze mięśnie tym mniejsze ryzyko kontuzji.

2. Rower, orbitrek lub jogging – na stoku szybko docenisz rolę kondycji – pojeździsz więcej, więcej zobaczysz, a w razie awarii wyciągu nie zmarnujesz dnia urlopu na czekaniu, aż go naprawią.

Po rozgrzewce (nawet po kilkuminutowym, intensywnym marszu z nartami na ramieniu) znacznie maleje ryzyko kontuzji.

Będąc na stoku musimy wiedzieć jak się uczyć, dlatego poniżej przedstawiamy podstawowe techniki początkowej nauki jazdy na nartach:

 

Pozycja:

 Dołączona grafika

 

Narty rozstawione na szerokość bioder (na początku nauki nawet nieco szerzej), kolana i biodra lekko ugięte tak by rzut Twojego środka ciężkości wylądował między butami, tym samym narty zostaną obciążone ciężarem Twojego ciała równomiernie. Przeciążanie przodów lub tyłów nart jest błędem. Ręce ugięte w stawie łokciowym, nieco przed sobą. Czy zdecydujesz się na kije zależy tylko od Ciebie. Zrób tak byś czuł się komfortowo (choć czy z kijami czy bez, będziesz nie swój). Zalecamy jednak spróbować najpierw bez kijków. Twoja pozycja w jeździe powinna być zawsze frontalna, korpus ustawiony prostopadle do nart, nie skręcaj ciała.

 

Pług:

 Dołączona grafika

 

Ustaw się w linii spadku stoku, zbliż dzioby nart do siebie rozstawiając ich tyły daleko, kolana skierowane ku sobie. Zaczynasz zsuwać się w dół. Prędkość zsuwania regulujesz rozsunięciem tyłów nart i stopniem zbliżenia kolan.

 

Łuki płużne:

 Dołączona grafika

 

Jazda wzdłuż linii spadku stoku to mała frajda, czas skręcić tu i tam. Dotknij obiema rękoma jednego z kolan naciskając je mocniej do wewnątrz, wywarta zostaje presja na nartę, która, co wyraźnie odczujesz, rozpoczyna skręt. Naciskając prawą nartę skręcisz w lewo i odwrotnie, naciskając lewą skręcisz w prawo.

To właśnie teraz zaczyna się zabawa. Ćwicz długo, próbując wyczuć narty. Najpierw będziesz pewne ruchy wykonywał sztucznie, ale po kilkunastu godzinach zaczniesz to robić automatycznie i naturalnie.

 

Jazda w skos stoku:

 Dołączona grafika

 

 

Nauczyłeś się zmieniać kierunek jazdy i sterować prędkością. Spróbuj teraz, jadąc w skos stoku, zrezygnować na chwilkę z pługu i przyjąć równoległe ułożenie nart. Zrób to, jeśli uznasz, że Twoja prędkość jazdy jest pod kontrolą.

Zwróć uwagę by narty nie ześlizgiwały się a poruszały płynnie na krawędziach. W tym celu zachowaj pozycję lekko poszerzoną (nogi od kolan w dół ustawione równolegle do siebie), dłonie oprzyj o kolana naciskając je lekko w górę stoku. W tej pozycji narta górna ustawiona jest na zewnętrznej krawędzi, a dolna na wewnętrznej. Jeśli uda Ci się jazda na krawędziach wyraźnie poczujesz, że skręcasz. Kontynuuj jazdę aż do zatrzymania pod stok. Teraz korzystając z nabytej umiejętności (łuki płużne) zmień kierunek ustawienia i rozpocznij ćwiczenie jazdy w skos stoku w stronę przeciwną.

Jeśli już wycinasz śliczne łuki a pozostawiony za Tobą ślad to perfekcyjne „szyny” pogratuluj sobie, oto nauczyłeś się skrętu dostokowego. Teraz możesz zrezygnować z zatrzymywania się i płynnie, pługiem, zmieniać kierunek jazdy w trakcie dalszego doskonalenia tego skrętu.

 

Skręt równoległy, odstokowy:

  Dołączona grafika  Dołączona grafika  Dołączona grafika

Oddalać się od linii spadku stoku oznacza zmniejszać prędkość. To już potrafisz znakomicie, czas więc podjąć największe wyzwanie, jakie jest przed Tobą, to znaczy odważyć się przejechać linię spadku stoku nie pługiem a na krawędziach nart ustawionych równolegle.

Zrób to tak: Jedź w skos stoku. Gdy Twoja kontrola prędkości będzie pełna odstaw nieco górną nartę, oprzyj dłonie na kolanie, pod którym jedzie ta właśnie narta i naciśnij je w dół stoku. Narta górna w tej sytuacji zmieni krawędź swojej jazdy z zewnętrznej na wewnętrzną. Ty ze stoickim spokojem zdaj się na pracę tej narty, którą ona niechybnie sama wykona. Skieruje Cię mianowicie do linii spadku stoku. Druga narta niech na razie stanowi dla Ciebie wyłącznie podparcie. Pilnuj tej, która zainicjowała skręt aż do momentu, gdy przejedziesz linię spadku stoku i przestaniesz nabierać prędkości.

To oznacza, że dokonałeś skrętu odstokowego i teraz możesz znów pewnie stanąć na obu nartach (wewnętrzna krawędź dolnej narty i zewnętrzna górnej). Udało się? Jest dobrze, ale czeka Cię wiele takich ćwiczeń zanim zainicjujesz ten skręt obiema nartami równocześnie, a o to właśnie chodzi.

 

 

Kilka uwag końcowych:

W 1992 roku pojawiły się w sprzedaży narty taliowane (karvingowe). Od tego momentu do dziś trwa rozwój techniki pozwalającej na wyciągnięcie z tych nart maksimum możliwości. Ideał jest znany: ciągła, płynna jazda na krawędziach, bez ześlizgu z jednakowym dociśnięciem obu nart do śniegu na całej długości jazdy.

(Polecamy nasze artykuły:

http://www.bodyinfo.pl/test-nart-freeride-czesc-i-freeride-big.a1603

http://www.bodyinfo.pl/test-nart-freeride-czesc-ii-freeride-small.a1610

http://www.bodyinfo.pl/test-nart-freeride-czesc-iii-freeride-specjalne.a1611).

 

 

Nowa konstrukcja nart nie spowodowała oczywiście odejścia do lamusa tzw. klasycznej techniki jazdy ze względu na fakt, że technika w pełni „cięta”, karvingowa nie w każdych warunkach jest możliwa do zastosowania i nie wyczerpuje całej palety możliwych narciarskich zabaw na stoku.

 

 

Powyższy tekst ma na celu przybliżyć Cię o krok do jazdy na nartach. Żadna teoria nie zastąpi praktyki, ale od teorii warto zacząć i na teorii warto bazować. Przestudiuj powyższy tekst solidnie, poćwicz trochę „Na sucho”, a potem zacznij wcielać tę wiedzę w czyn. Oczywiście, ostatecznie to trening czyni mistrza! 

 

 

 

 

 

 

Artykuł napisany został na podstawie wpisów pochodzących ze stron:

SKIforum.pl oraz

ABCzdrowie.pl

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry