Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Jazda na rolkach. Jak się za to zabrać?

Jazda na rolkach. Jak się za to zabrać?

Nie musisz być szczególnie silny, bardzo wytrzymały ani niezwykle wygimnastykowany, żeby móc cieszyć się z jazdy na rolkach. Musisz jednak wziąć pod uwagę fakt, że nawet taka forma rekreacji jak rolkarstwo, może okazać się na początku kłopotliwa i że będziesz musiał się do jazdy na rolkach przyzwyczaić. Pamiętaj też, że jeśli masz artretyzm, kłopoty z kośćmi, kłopoty z oddychaniem,  kłopoty z sercem lub inne poważne schorzenia medyczne, koniecznie powinieneś skonsultować się ze swoim lekarzem, zanim zaczniesz ćwiczyć. Od czego jazdę na rolkach zacząć?

1. Przygotuj swoje ciało do jazdy na rolkach!

Jazda na rolkach wymaga wiele od  mięśni Twoich nóg. Rozgrzewka jest tu tak samo istotna jak przed każdym innym ćwiczeniem aerobowym. Rozgrzej i rozciągnij mięśnie ud i łydek, a także stawy skokowe i kolana. Przed każdą jazdą porób kilka ćwiczeń stretchingowych.

W dni, kiedy nie jeździsz na rolkach, możesz od czasu do czasu dodatkowo pobiegać albo poćwiczyć w domu, chociażby na stepperze, orbitreku lub rowerku treningowym. Warto też dwa razy w tygodniu porobić po kilka serii przysiadów i „brzuszków”.  Tego rodzaju treningi, systematycznie powtarzane, pomogą Ci wzmocnić odporność organizmu, wydolność i siłę mięśni oraz poprawić układ krążenia.

 2. Wybierz odpowiednią trasę do jazdy na rolkach!

Jazda na rolkach wymaga w miarę gładkiej i równej powierzchni. Nie możesz jeździć na piachu, ani na trawie. Najlepiej wybrać chodnik lub ścieżkę rowerową. Całe szczęście miejsc do jeżdżenia powstaje co roku coraz więcej i nie powinieneś mieć problemu ze znalezieniem trasy blisko miejsca, w którym mieszkasz. Do jazdy nadają się chodniki, trasy rowerowe a nawet lokalne place i puste parkingi samochodowe. Najlepiej jeździć po asfaltowych alejkach w parku lub po specjalnych betonowych placach skatingowych.

Początkujący powinni pamiętać, żeby:

  • Unikać tras nierównych, poniszczonych lub zaśmieconych.
  • Unikać tras mocno zaludnionych, na których nie trudno jest o wypadek.
  • Nie jeździć wieczorem, kiedy jest już ciemno, chyba, że trasa jest oświetlona.
  •  Nie nosić słuchawek w trakcie jazdy – muzyka dekoncentruje i nie pozwala na pełną świadomość otoczenia. Z muzyką w uszach będziesz jeździł później, gdy opanujesz już rolkarstwo.
  • Nie jeździć w deszczu i zaraz po deszczu, kiedy jest naprawdę ślisko.

3. Nie bój się jeździć na rolkach!

Jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z rolkami, to pewne jest, że wywrócisz się raz lub dwa, a może nawet dwadzieścia dwa razy. Istotne jest, abyś pamiętał, że nie ma czego się bać i nie ma czego się wstydzić. Jeśli nie chcesz, żeby inni oglądali Twoje pierwsze kroki, znajdź jakieś odosobnione miejsce z dobrą nawierzchnią i ćwicz w asyście zaufanego kolegi. Pilnuj swojego sprzętu, żeby nie przytrafiła Ci się żadna przykra niespodzianka – sprawdzaj czy żadna z części nie jest poluzowana, czy sprzączki są dobrze zapięte, itd. Kask i ochraniacze to podstawa – pomogą chronić Twoje ciało w razie upadku. Jeśli jednak nie dają Ci one pewności, zacznij pierwsze treningi nosząc ubrania z długimi rękawami i długie spodnie. Na początek warto nakładać ochraniacze na ubranie, żeby go nie zdzierać przy wywrotkach. Potem możesz spokojnie ukrywać je pod spodniami. Żeby odpowiednio chronić swoje ciało, należy zaopatrzyć się we wszystkie wymienione poniżej ochraniacze.

  • Dobry kask jest najważniejszy, powinien ciasno przylegać do głowy i posiadać zapięcia. Przód kasku powinien kończyć się bezpośrednio nad Twoimi brwiami a tył zachodzić mocno na potylicę. Kaski rowerowe nie zdaja tu często egzaminu właśnie dlatego, że odsłaniają tył głowy, który na rolkach jest poważnie zagrożony.
  • Ochraniacze na kolana –  muszą mieć odpowiedni, pasujący rozmiar. Mocno zawiązane złagodzą upadki i zapobiegną powstawaniu zadrapań, siniaków oraz poważnych kontuzji. Możesz je zakładać na lub pod ubranie.
  • Ochraniacze nadgarstków lub rękawiczki z wbudowanymi ochraniaczami są szczególnie istotne. Jeśli podczas upadku dłoń ma kontakt z podłożem, ochraniacz amortyzuje uderzenie ratując nasze nadgarstki przed nadwerężeniem bądź złamaniem a nasze dłonie przed otarciami i zranieniami.
  • Ochraniacze na łokcie są najmniej istotne, ale i tak warto się z nie zaopatrzyć. Złagodzą siłę uderzenia i wspomogą amortyzację podczas upadku na jedną ze stron.

Akcesoria ochronne możesz zakupić w formie gotowych kompletów.

Pamiętaj!

  • Jazda na rolkach jest w miarę bezpiecznym sportem, jeśli używa się odpowiedniego sprzętu ochronnego i przestrzega się podstaw manewrowania oraz zatrzymywania się.
  • Przed jazdą zawsze sprawdź, czy wszystkie ochraniacze są odpowiednio mocno zapięte i dopasowane. Nie chcesz żeby przy upadku kask spadał Ci z głowy.

 

Przyswojenie sobie powyższych wskazówek ułatwi Ci rozpoczęcie przygody z rolkami i wkroczenie do świata skatingu. Podstawą dobrego i bezpiecznego rolkarstwa są: solidnie przygotowane mięśnie i odpowiednio przygotowany sprzęt. Wprowadź te zasady w czyn a jazda na rolkach szybko stanie się Twoja pasją!

Dodaj komentarz

Do góry