Jesteś tutaj
Dom > Fitness > Joga. Co to takiego?

Joga. Co to takiego?

Joga to jeden z sześciu ortodoksyjnych systemów filozofii indyjskiej i zbiór dyscyplin duchowych. Ortodoksyjny to taki, który uznaje autorytet Wed. Joga uznaje prawo karmy i koła wcieleń (reinkarnacji) z których wyzwolenia dokonuje się przez odpowiedni trening ciała, przestrzeganie zasad etycznych, skupienie, medytację oraz ascezę. Joga zajmuje się związkami między ciałem, umysłem, świadomością i duchem. Została zaadaptowana przez niektóre nurty hinduizmu,buddyzmu, dźinizmu, jest istotna również w praktykach tantrycznych i innych, w celu zniesienia uciążliwości, rozwoju duchowego, rozpoznania natury rzeczywistości. W świecie zachodnim przyjmowana jest potocznie za zestaw ćwiczeń fizycznych i umysłowych, uprawianych głównie dla zdrowia.

 

ŚCIEŻKI JOGI:

W zależności od tradycji, temperamentu, predyspozycji, skłonności, jogin na drodze do wyzwolenia podąża indywidualną ścieżką. Przykłady ścieżek o wielkich tradycjach:

–         Bhaktijoga – dążenie do rozwinięcia miłosnego związku z bogiem w formie Bhagawana

–         Dźńanajoga – dążenie do mokszy (wyzwolenia się z reinkarnacji) poprzez zdobywanie wiedzy duchowej

–         Hathajoga – ćwiczenia fizyczne np. asany, oddechowe i inne

–         Karmajoga – dążenie do wyzwolenia poprzez bezinteresowne czyny

–         Kundalinijoga (Lajajoga) – dążenie do wyzwolenia przez rozbudzenie energii Kundalini

–         Mantrajoga – osiąganie mokszy poprzez recytowanie mantr

–         Radżajoga – joga królewska

–         Krijajoga – odmiana jogi znana od starożytności, rozpropagowana m.in. przez Paramahansa Joganandę.

–    Adźapajoga – odmiana jogi znana od czasów starożytnych, współcześnie rozpropagowana przez Guru Purnanandę Paramahansę.

 

 

OKRESY HISTORYCZNE ROZWOJU JOGI:

–         Joga przedklasyczna – okres przedklasyczny to czas towarzyszący powstawaniu wczesnych Upaniszad.

–         Joga klasyczna– jest jednym z najważniejszych systemów filozofii indyjskiej.

–         Joga epicka – okres epicki przypada na lata 500 p. n.e. – 200 n.e.

–     Joga postklasyczna – w okresie następującym po skodyfikowaniu jogadarśany miało miejsce utworzenie formacji swamich isadhu, którzy szeroko stosowali i popularyzowali techniki jogi. Na znaczeniu zyskały też alternatywne odmiany tradycji medytacyjnych, np. kundalinijoga i bhaktijoga.

  

 

JAGUASTRY

Joga klasyczna objaśniona w Jogasutrach Yogasūtra , ang. Yoga Sutras ), jest nauką o wyzwoleniu. Nie zajmuje się problemami filozoficznymi, lecz wskazuje drogę do doskonałości. Dlatego też podstawę filozoficzną dla jogi klasycznej daje sankhja. W praktyce jogi klasycznej przeplata się wiele wątków, ale wszystkie one prowadzą do jednego. W Jogasutrach dwa są szczególnie wyraźne: poznanie i powstrzymanie.

I. Joga ośmioraka

poznanie zewnętrzne:

1. pięciorakie przykazania moralne i etyczne (yama): 1. niekrzywdzenie (ahimsa), 2. prawda (satya),3. niekradzenie (asteya),4. powściągliwość (brahmacarya), 5. niepożądanie cudzego dobra (aparigraha).

2. pięciorakie zasady postępowania (niyama): 1. czystość (śauca), 2. zadowolenie (santoṣa), 3. gorliwy wysiłek (tapas), 4. studiowanie Wed svadhyaya), 5. skupienie na Bogu (iśvarapranidhana).

3. postawy ciała (asany). Niekoniecznie musi być to pozycja lotosu, chodzi o to, by ciało nie przeszkadzało.

poznanie wewnętrzne:

4. rytmiczna kontrola oddechu (pranajama). Oddech jest związany z Praną, ale Pranajama to nie ćwiczenie oddechowe, ale celem jest powściąganie umysłu – prany.

5. powściągnięcie zmysłów (pratyahara). Trzeba przeciąć kontakt ze światem zmysłowym.

6. koncentracja (dharana), Głębiej to przykucie uwagi, związanie zjawiska z np. sercem

poznanie duchowe:

7. medytacja (dhyana)

8. połączenie niższej i wyższej jaźni – skupienie (samadhi).

II. Joga z powściągnięciem

5 aktywności umysłu, które należy powściągnąć

1. właściwe poznanie (pramana), 2. błędne poznanie (viparyaya), 3. fantazjowanie (vikalpa), 4. sen głęboki (nidra), 5. przypomnienie (smryti).

sposoby powściągnięcia umusłu

1. stale i zdecydowane studia i praktykę (abhyasa), 2. brak ziemskich pragnień (vairagya), dzięki której umysł pozbawiony zostaje wszelkich podpór, na których mógłby się oprzeć.

praktuki które uspakajają umysł

1. skupienie na Bogu (isvarapranidhana), 2. kontrola oddechu (pranajama), 3. miłość (maitri), 4. współczucie (karuna), 5. zadowolenie (mudita), 6. niezważanie (upeksa).

Inne wątki mówią o przebiegu praktyki:

III. Kierunek praktyki

Początkiem jogi, zwanym ogólnie krijajogą (nie mylić ze ścieżką: krijajoga) jest: 1. gorliwy wysiłek (tapas), 2. studiowania Wed (svadhyaya), 3. skupieniu na Bogu (iśvarapranidhana).

IV. Stopniowanie zaawansowania

ćwiczenia ze świadomością (samprajnatasamadhi) – 4 stopnie zatopienia: 1. z przewagą rozmyślania (vitarka), 2. zanika rozmyślanie, a jego miejsce zajmuje rozważanie (vicara), 3. nie istnieje już rozmyślanie, a ćwiczącego opanowuje błogość (ananda), 4. istnieje jedynie czysta świadomość „jestem”

ćwiczenie bez świadomości (asamprajnatasamadhi)

przynosi wyzwolenie.

      

 

JOGA WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE ZACHODNIM

W czasach globalizacji, joga w swoich różnorodnych odmianach, przeniknęła do zachodniego świata. Od zabarwionych religijnie (np. wadżrajana), przez medytację transcendentalną, krijajogę Art of living, hathajogę (np. wg kursów B.K.S. Iyengara) do jogi w medycynie i fitness. W wielu klubach fitness joga wystepuje jako forma rekreacji, obok aerobiku, stepu, zumby i pilates. Mówiąc „joga”, często mamy na myśli zestaw ćwiczeń fizycznych polegających na rozciąganiu mięsni i wyciszeniu umysłu. Zapominamy jednak o tym, że joga jest przede wszystkim systemem filozofii i zbiorem dyscyplin duchowych, który przywędrował do Europy z dalekiego wschodu.

Dodaj komentarz

Do góry