Jesteś tutaj
Dom > Nowości > KARTING. Ścinanie zakrętów. Poczuj to!

KARTING. Ścinanie zakrętów. Poczuj to!

Wydaje się, że to pojazd dla dzieci… No, ale która zabawka osiąga 100 km/h w 3 sekundy. A poza tym, wyprzedzając na zakręcie blokującego Cię zamulacza, możesz mocno odreagować miejskie korki.

 

                   

 

KARTING. TO SIĘ STAJE POPULARNE!!!

Powstanie KARTINGU to zasługa pilotów amerykańskich. W czasie drugiej wojny światowej skracali sobie czas oczekiwania na loty bojowe, ścigając się po gładkich i betonowych nawierzchniach lotnisk i hangarów na własnoręcznie zbudowanych wózkach. W 1956 roku powstał pierwszy KART napędzany silnikiem od kosiarki do trawy West Bend o mocy 1,85 kW i zatrzymywany hamulcem ręcznym. Choć dziś nie jest to tak prosta konstrukcja, nadal obowiązuje zasada „mniej to więcej”. Dwa pedały: lewa noga – hamulec, prawa noga gaz i kierownica pośrodku. Nie trzeba pamiętać o zmianie biegów – jest tylko jeden, co znacznie upraszcza prowadzenie. Po kilku minutach oswajania się z pojazdem możesz wyjechać na tor. Kierowanie kartem to niespodziewanie duży wysiłek. Z każdym skrętem wykonujesz rękoma pracę równą podniesieniu KARTA, który waży około 60 kg. Nic dziwnego, że po 20 minutach jazdy po krętym torze mogą omdlewać Ci ręce. Oczywiście, cała zabawa sprowadza się do tego, by być pierwszym. Mimo, że możesz mieć talent Roberta Kubicy, zawsze warto podeprzeć instynkt wiedzą wypróbowaną już przez innych.

 

JAZDA

Kieruj się wprost. Tylna oś jest sztywna, więc największe przyśpieszenie osiągasz, kiedy przednie koła znajdują się w pozycji na wprost tak długo, jak to tylko możliwe. Jeśli nie chcesz osiągać specjalnych efektów, takich jak np. obrót dookoła własnej osi, staraj się nie hamować, kiedy wchodzisz w zakręt. Oprócz zamierzonej redukcji prędkości, pojazd straci stabilność. Po kilku rundach będziesz zaskoczony, jak rzadko musisz hamować.

1.Obrona własnego toru jazdy

Od razu trzeba zaznaczyć, że obrona własnej pozycji nie zawsze ma sens. Broniąc się, zawsze tracisz na czasie. Najlepszą obrona przed konkurentem jest jechać szybciej niż on. Jeśli już jednak decydujesz się na jazdę defensywną, nie zostawiaj po zewnętrznej wiecej miejsca niż szerokość KARTA. Po zewnętrznej jest dużo trudniej wyprzedzić. Mogą to zrobić tylko ci, którzy są dużo szybsi od Ciebie, czyli tacy, których i tak wypada przepuścić. Nie patrz za siebie, co robi przeciwnik – najlepszy tor jazdy jest przed Tobą.

2. Wyprzedzanie

Jak już wiesz, najlepiej atakować po wewnętrznej i późno hamować przed zakrętami. Najprawdopodobniej nie będzie to już idealny tor jazdy, ale zmusisz przeciwnika do zmiany także jego zamiarów. Pamiętaj jednak, że jest to zabawa i myśl o KARCIE, jak o swoim samochodzie, którego nie chcesz za bardzo zniszczyć. Nie blokuj więc przeciwnika w sposób grożący Tobie lub jemu wypadkiem. Jeśli chcesz wyprzedzać po zewnętrznej, nie trzymaj się za blisko prowadzącego KARTA, który jadąc linia defensywną ma mniejszą prędkość. Zostaw sobie odcinek na nabranie prędkości, która da Ci szanse na wyprzedzenie szerokim łukiem.

3. Korek na torze

Sprawy komplikują się, kiedy w jednej linii jedzie Was kilku. Tu nie ma zasad. Tu liczy się Twój instynkt kierowcy wyścigowego. Jedni go mają, inni nie. Czasami okazuje się, że nie mają go Ci przed Tobą i kończą obaj poza torem, załatwiając całą robotę za Ciebie.

4. Stłuczki

KARTING to sport bezkontaktowy. Teoretycznie. Boczne osłony wprowadzono właśnie dlatego, by KARTY nie wjeżdżały sobie na koła, co najczęściej kończyło się wywrotką. Jeśli ktoś z przeciwników agresywnie daje Ci znać, żebyś ustąpił mu drogi, zahamuj, kiedy się tego nie spodziewa. Lekki szlif szybko nauczy go zasad dżentelmeńskiej jazdy. Jeśli musisz ominąć KARTA stojącego w poprzek toru, zrób to za nim. Będziesz bezpieczniejszy, gdyż najprawdopodobniej ruszy do przodu. KARTY nie maja biegu wstecznego. Niezależnie od emocji, które Cię dopadną, zawsze pamiętaj o bezpieczeństwie. W KARCIE nie jesteś przypięty do siedzenia żadnymi pasami, ale koniecznie włóż kask. Jeśli jeździsz bez kasku, oznacza to, że Twoja głowa i tak do niczego się nie nadaje.

 

SPRZĘT

KART jest pojazdem o maksymalnie uproszczonej konstrukcji (rozstaw osi – około metra, waga – około 60 kg). Napędzany jest dwusuwowym silnikiem o pojemności skokowej od 60 do 125 cm sześciennych, co lokuje go pomiędzy motorowerem, a małym motocyklem. Największe osiągają do 200 km/h, a średnie prędkości uzyskane podczas Mistrzostw Europy wynosiły ponad 100 km/h.

Zanim jednak zechcesz wykorzystać możliwości pojazdu w jednej z hal kartingowych, zapoznaj się dokładnie z regulaminami toru. W szczególności ze znaczeniem flag sygnalizujących, co zdecydowanie ułatwi Ci porozumiewanie się z obsługą. Oznaczają one min.: nakaz przerwania jazdy, niebezpieczeństwo na trasie lub nakaz przepuszczenia wyprzedzających.

Dziś KARTY maja sprzęgło odśrodkowe lub są zesprzęglone na stałe. Odpalane są od zewnętrznego aparatu zapłonowego albo na pych. Niektóre odpala się jak łodzie motorowe lub kosiarki spalinowe – sznurkiem. Kierownica ma tylko pół obrotu, ale minimalny ruch daje duży skręt. Silnik w KARCIE to trzy ruchome części, brak zaworów i duża szybkość. Zasadnicza część podwozia to rama z rur wykonanych ze stali magnetycznej oraz zwrotnice przednich kół z możliwością ustawienia kątów. Elementy konstrukcji z magnezu lub innych super-lekkich materiałów są stosowane w KARTACH wyczynowych. Pojazd musi mieć zderzaki – przedni, tylny i boczne, a podłoga (2 cm nad ziemią) musi być wykonana ze sztywnego materiału i obramowana krawędzią zabezpieczającą przed ześlizgnięciem nóg kierowcy. Fotel skutecznie unieruchamia kierowcę, a osłona łańcucha wyklucza możliwość obrażeń. Karty są bardzo drogie w zakupie (12 000 – 30 000 zł), więc na początek, warto zasmakować tych emocji poprzez wyścigi z kolegami w hali kartingowej na wypożyczonym „wózku”. 

 

Konsrtukcja KARTA:

 

     

ŁAŃCUCH NAPĘDOWY – Przełożenia wynosza nawet 10/80

TŁUMIK – Kart nie może być głośniejszy niż 103 dB

HAMULCE – Tylko na tylną oś, 2-zaciskowe, hydrauliczne

OSŁONA BOCZNA – Uniemożliwia wjechanie na koła przeciwnika

RAMA PODWOZIA – Z rur o średnicy 25 do 35 cm

PEDAŁ HAMULCA – To „spowalniacz”, używaj go tylko jeśli musisz

 

   

OSŁONA PRZEDNIA – Często wymieniana po zawodach  

OPONY – Jeden komplet musi wytrzymac do mety

SILNIK – Dwusuwowy ze sprzęgłem odśrodkowym

KOLEKTOR – Kontroluje ciśnienie powietrza wlotowego

ZBIORNIK PALIWA – O pojemności około  8 litrów

KIEROWNICA – Na wyświetlaczu sa podane czasy okrążenia, prędkośc o obroty

PEDAŁ GAZU – Możesz osiągnąć nawet 200 km/h    

 

      

Obroty silnika w KARCIE sięgają 17 000 obrotów/minutę, a moc w przeliczeniu na jednostkę pojemności skokowej osiąga nawet 350 KM, co jest porównywalne z wartościami w Formule 1.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry