Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Katabolizm

Katabolizm

W naszym organizmie nieustannie przebiegają dwa procesy: Katabolizm oraz Anabolizm.

Są one procesami ciągłymi i trwającymi zawsze a nasz organizm nigdy nie jest w stanie równowagi. Zazwyczaj u normalnych ludzi, którzy nie ćwiczą te zmiany są minimalne i nie widać ich gołym okiem, natomiast u osób ćwiczących jest to już bardziej zauważalne czy robisz postępy czy też się cofasz. Oczywiście dla osób, którym zależy na ładnej i umięśnionej sylwetce najlepiej by było żeby organizm cały czas znajdował się w stanie anabolicznym, ale jest to nie możliwe.

W tym samym czasie w Twoim bicepsie zachodzić mogą (a nawet muszą) oba te procesy. Jedynie od ich wzajemnej proporcji zależy czy przykładowy biceps będzie malał, rósł czy też pozostanie bez zmian.

 

Anabolizm – to w skrócie proces budowy wszystkich tkanek (głównie mięśniowych), zaś katabolizm jest jego zupełną odwrotnością.


Katabolizm to degradacja i utlenianie składników pokarmów i ciała, mających na celu dostarczenie organizmowi energii niezbędnej do skurczu mięśni, utrzymania odpowiedniej temperatury ciała, usuwania substancji szkodliwych i niebezpiecznych z organizmu.

Mówiąc prostszym językiem katabolizm to nic innego jak proces niszczenia i rozpadu tkanek mięśniowych. Jest on naturalnym procesem służącym odnawianiu się tkanek w tym ciągłej regeneracji starych jak i zamianie nowych na stare.

 

Czy katabolizm jest do końca taki straszny?

 Drodzy czytelnicy musicie pamiętać, że aby nastąpił upragniony anabolizm wcześniej musi nastąpić katabolizm. Po to niszczymy mięśnie na treningu, aby potem je nadbudować odpowiednią regeneracją. W innym przypadku, najlepszym rozwiązaniem byłoby leżeć przed TV i zajadać się antykataboliki i mielibyśmy 100% pewność, że nasze mięśnie są idealnie chronione.

Najczęstsze momenty występowania katabolizmu:

  • w czasie treningu
  • po treningu
  • podczas snu
  • po przebudzeniu
  • po kilku godzinach bez posiłku
  • podczas „stosowania” napojów alkoholowych
  • podczas okresu z bardzo wysokim stresem
  • po 60 roku życia

 

Jak zapobiegać katabolizmowi:

  • szybko-wchłanialne białko zaraz po skończonym treningu
  • wolno-wchłanialne białko przed snem (30-60min przed snem)
  • aminokwasy rozgałęzione BCAA (w zależności od czasu i intensywności treningu: przed treningiem, w trakcie oraz po treningu)
  • glutamina
  • kreatyna
  • hmb
  • odpowiednia regeneracja
  • odpowiednio zbilansowana dieta (najważniejszy czynnik !!!)

 

Inne przykłady procesów katabolicznych:

  • hydroliza tłuszczów (prowadzi do ich rozpadu na glicerol i wolne kwasy tłuszczowe)
  • glikoliza (katabolizm cząsteczki, który zachodzi w cytoplazmie i polega na przekształceniu glukozy w kwas pirogronowy z jednoczesną syntezą ATP)
  • katabolizm białek (zachodzi pod wpływem enzymów proteolitycznych)
  • fermentacja
  • cykl Krebsa (cykl kwasu cytrynowego)
  • łańcuch oddechowy
  • fotooddychanie (charakterystyczne dla organizmów roślinnych)

 

Porównanie anabolizmu i katabolizmu:

 

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry