Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Kolarstwo. Czynniki decydujące o wydajności jazdy

Kolarstwo. Czynniki decydujące o wydajności jazdy

Możesz być silny, mieć doskonałą kondycję i świetny sprzęt, ale jeździć na rowerze zaledwie przeciętnie. Dlaczego? Powoduje to słaba technika i kiepska wydajność jazdy.

To, czy dobrze używasz energii, jaką produkujesz na siodełku zadecyduje o tym, czy z intensywnej jazdy będziesz mieć satysfakcję, czy tylko spalisz kalorie. Jeśli jesteś kolarzem – zapalonym rowerzystą – a nie niewolnikiem kuracji dietetycznej, lepiej przyjrzyj się, jak wykorzystujesz własny wysiłek. Zapoznanie się z poniższym tekstem pozwoli Ci wyeliminować błędy, które wyhamowują Twój rozwój jako zaawansowanego rowerzysty. Pomoże też podnieść sportowe osiągi i wspiąć się na wyższy poziom kolarstwa.

                        

 

Efektywność jazdy zależy od wielu czynników:

  1. Pierwszym z nich jest dobrze dostosowany rower  – twój sprzęt musi odpowiadać twoim potrzebom (rower górski nie jest optymalny na gładkiej nawierzchni, a o tym, że kolarzówka nie sprawdza się na polnych ścieżkach nie trzeba nikogo przekonywać) i być odpowiednio wyregulowany – wysokość siodełka i ustawienie kierownicy z rogami wpłynie na rozkład sił. Sprzęt powinien być możliwie lekki.
  2. Prawdę mówiąc, podobna zasada dotyczy tez kolarza – kolarz również nie powinien za dużo ważyć. Mniej zbędnych kilogramów to większa efektywność jazdy. Warto więc pomyśleć, o dobrej kolarskiej diecie – nie takiej, która pozbawi cię źródła energii lub zmusi twój organizm do uwolnienia zapasów wody (tak działają błyskawiczne diety-cud), ale takiej, która będzie dopasowana do twoich potrzeb jako rowerzysty.
  3. W efektywnej jeździe na rowerze istotna jest oczywiście również odpowiednia pozycja – ciało powinno być pochylone możliwie nisko, a łokcie rozstawione nie szerzej niż na szerokość ramion. Niestety, taki układ rąk może okazać się dosyć niewygodny – dlatego stosuj go tylko przy przyśpieszeniach i zjazdach.
  4. Osobne zagadnienie stanowi sama technika jazdy. Dobrzy kolarze pedałują gładko, rozkładając siłę równomiernie w czasie prawie całego obrotu stopy, niedoświadczeni rowerzyści – po prostu cisną w dół. Tymczasem gdy stopa jest na górze należy popchnąć pedał do przodu, gdy stopa jest z przodu – do dołu, a gdy jest na dole – przesunąć stopę w tył. Kiedy stopa znajduje się z tyłu należy odciążyć pedał, tak, by nie utrudniać pracy drugiej nodze. Ważne jest też utrzymywanie równowagi – bez niej będziemy zataczać się na drodze (co zresztą wiele osób czyni), tym samym niepotrzebnie wydłużając sobie trasę. Stabilna powinna być również górna część ciała.
  5. W efektywnej jeździe należy w pełni wykorzystywać przerzutki – nie tylko te skrajne, ale również wszystkie „odcienie szarości” między dwoma końcami skali. Podjazdy pod górkę dobrze przećwiczyć z pulsometrem – sprawdzając przy jakiej pozycji (na stojąco czy na siedząco, w nachyleniu czy prosto, z gwałtownymi przyśpieszeniami czy równomiernie) wjeżdża się najszybciej, a męczy najmniej.
  6. Ważny jest też czynnik psychiczny – koncentracja. A także to by potrafić psychicznie poradzić sobie z dużym wysiłkiem i skrajnym (chwilami) zmęczeniem.

 

   WYDAJNOŚĆ JAZDY NA ROWERZE  

 

Podane powyżej wskazówki powinny pomóc Ci rozwinąć kolarskie skrzydła. Spróbuj się do nich zastosować a zobaczysz jak przyjemna i satysfakcjonująca może być jazda na rowerze.

Dodaj komentarz

Do góry