Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-10-29 20:21
A  A  A

Kolarstwo. Jak uniknąć kontuzji?

Kolarstwo. Jak uniknąć kontuzji?

Mięśnie łydek, ud i pośladków – to one wykonują największą pracę w trakcie jazdy na rowerze. Gdy wjeżdżamy pod górę, dodatkowo „uaktywniają się” mięśnie klatki piersiowej i brzucha. Nieustannie pracują także mięśnie pleców, podtrzymujące i wzmacniające lędźwiowy odcinek kręgosłupa. Niezależnie od tego, czy uprawiamy kolarstwo zawodowo, czy też jeździmy na rowerze amatorsko, jesteśmy narażeni na liczne kontuzje.

 

                                 

 

Jazda na rowerze angażuje całe ciało, a mięśnie i stawy narażone są w czasie intensywnego pedałowania na nieustanne przeciążenia, co sprawia, że bardzo łatwo doznać kontuzji. Lekarze wskazują, że najczęstszą dolegliwością dotykającą osoby zawodowo uprawiające kolarstwo są bóle tzw. pasma biodrowo-piszczelowego, czyli okolicy bocznej kolana, a także okolicy głowy strzałki. Bóle te związane są z ciężką pracą mięśnia pośladkowego wielkiego i mięśnia dwugłowego uda. Równie częste urazy to nadwerężenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, co z kolei związane jest z pozycją przyjmowaną podczas jazdy na rowerze i wystawieniem pleców na działanie warunków atmosferycznych.  Ponadto rowerzystom dokuczają często też nadgarstki, szczególnie na trasach wyboistych lub pokrytych kostką.

  1. Rehabilitanci radzą, by miejsca narażone na kontuzje chronić poprzez stosowanie odpowiednio dobranych stabilizatorów. Badania wskazują, że używanie stabilizatorów znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia urazów.
  2. Dużą rolę w sprawnym leczeniu kontuzji, a także – w miarę możliwości – w zapobieganiu im, odgrywa współpraca z zawodowym masażystą. Powinien się na nią zdecydować szczególnie ten sportowiec, który myśli o profesjonalnym uprawianiu kolarstwa. Masażyści wykonują nierzadko bardzo mocne masaże, które najczęściej są niezwykle skuteczne. Regularne powtarzanie takich zabiegów ogranicza ryzyko powstawania obciążeń.
  3. Osoby trenujące kolarstwo muszą także pamiętać o prawidłowej diecie, która również pomaga w zapobieganiu kontuzjom. Zjedzenie posiłku zbyt obciążającego żołądek może prowadzić do niestrawności i bólów brzucha w trakcie jazdy. Na ok. 2 h przed startem należy spożywać już tylko potrawy półpłynne lub płynne będące źródłem łatwostrawnego białka, węglowodanów złożonych oraz witamin i minerałów. Na trasie kolarz powinien spożywać płynne mieszanki węglowodanowe z dodatkiem witamin i soli mineralnych a także soki owocowe i warzywne. Również po przekroczeniu mety powinien mieć dostęp do takich produktów, aby uzupełnić straty wody oraz elektrolitów a także umożliwić prawidłowy i optymalny proces regeneracji organizmu, czyli przede wszystkim odbudowę glikogenu.
  4. Warto pamiętać o dobrej rozgrzewce zarówno przed startem, jak i przed każdym treningiem. Rozgrzewka powinna zaczynać się „na lądzie” od: rozruchu, rozciągania, stretchingu i podskoków. Następnie powinna obejmować spokojne i stopniowe „rozjeżdżenie się” na rowerze.  Po wyczerpującej jeździe na rowerze też warto wykonać kilka ćwiczeń stretchingowych by porozciągać zmęczone mięśnie.
  5. Nie należy lekceważyć dobrej suplementacji. Sportowcy regularnie pokonujący duże dystanse na rowerach powinni zażywać preparaty bogate w wapń, glukozaminę, kolagen i kwas hialuronowy. Pozwoli to utrzymać chrząstkę stawową w odpowiedniej kondycji, a także pomoże zachować elastyczne i sprawne stawy.
  6. Aby zapobiegać kontuzjom w okresie, gdy jest się na nie najbardziej narażonym, a więc wiosną i latem, gdy pokonuje się na rowerze nawet po kilkaset kilometrów tygodniowo, należy wykorzystać odpowiednio okres jesienno – zimowy. Czas od października do marca powinien być wykorzystany na ćwiczenia siłowe wzmacniające mięsnie ud i łydek, a także ogólnorozwojowe, wpływające korzystnie na rozwój wszystkich możliwych mięśni: od bicepsu i tricepsu począwszy, przez klatkę piersiową i brzuch, aż po mięśnie pleców i pośladków. Dobre zaprawienie się na siłowni zimą gwarantuje latem nie tylko dobrą formę, ale także odporność mięśni na urazy.

 

   MASAŻE I SUPLEMENTY  

Kolarstwo. Przygotuj się do sezonu!!!

Solidne przygotowanie sprzętu rowerowego i budowa dobrej formy fizycznej gwarantują Ci udany sezon kolarski. Przygotuj się dobrze do lata, a żadne utr ...czytaj dalej »
Kolarstwo. Przygotuj się do sezonu!!!
2015-06-20

Kolarstwo górskie. Naucz się techniki!

By stać się dobrym rowerzystą posiąść musisz kilka cennych umiejętności. Poniżej przybliżamy Ci je. ...czytaj dalej »
Kolarstwo górskie. Naucz się techniki!
2014-08-13

Ostra jazda na rowerze górskim. Porady jak nauczyć się extremy

Artykuł zaadresowany jest do wszystkich fanów ostrej jazdy, którzy nie są już nowicjuszami, ale wciąż potrzebują porad, sugestii i wskazówek, by stawa ...czytaj dalej »
Ostra jazda na rowerze górskim. Porady jak nauczyć się extremy
2014-08-12
Powiązane artykuły
Rowerowy trening kardio

Rowerowy trening kardio

Zrzuć zbędny tłuszcz, pokaż mięśnie brzucha i baw się przy tym dobrze!
2013-09-28 10:56
Kolarstwo. Trening na rowerze w górach!

Kolarstwo. Trening na rowerze w górach!

Niezależnie od tego czy uprawiasz kolarstwo szosowe, górskie, torowe, czy też jesteś triathlonistą. Jeśli chcesz poprawić siłę kolarską, pod
2013-08-31 10:36
Trening kolarski. Ćwiczenia na doskonalenie techniki i poprawę  szybkości.

Trening kolarski. Ćwiczenia na doskonalenie techniki i poprawę szybkości.

Poniższy tekst traktuje o treningu kolarskim. W pierwszej części artykułu mowa będzie o ćwiczeniach na doskonalenie techniki pedałowania. Cz
2013-08-11 20:35
Konserwacja i serwisowanie roweru, czyli jak dbać o swój sprzęt.

Konserwacja i serwisowanie roweru, czyli jak dbać o swój sprzęt.

Słowem wstępu przypominamy, że o rower trzeba dbać. Poniższy tekst traktuje o tym, jak przeglądać i jak serwisować swój rower.
2013-08-11 19:30
Kolarstwo. Trening interwałowy na rowerze

Kolarstwo. Trening interwałowy na rowerze

Trening metodą interwałową jest bardzo skutecznym sposobem rozwijania wydolności.
2013-07-11 23:33
Planowanie treningu kolarskiego

Planowanie treningu kolarskiego

W poniższym tekście doradzamy jak skonstruować plan treningowy dla kolarza górskiego oraz jak zaprojektować kolarski sezon. Udzielamy też ws
2013-03-30 17:58
 Jak wybrać dobry rower?

Jak wybrać dobry rower?

Niebawem zaczyna się sezon rowerowy. Miłośnicy jazdy na rowerze zaczynają zaopatrywać się w nowe modele rowerów. W poniższym tekście doradza
2013-03-07 21:27
Kolarstwo. Czynniki decydujące o wydajności jazdy

Kolarstwo. Czynniki decydujące o wydajności jazdy

Możesz być silny, mieć doskonałą kondycję i świetny sprzęt, ale jeździć na rowerze zaledwie przeciętnie. Dlaczego? Powoduje to słaba technik
2012-11-04 16:02
Kolarstwo. Trening siłowo – wytrzymałościowy kolarza!

Kolarstwo. Trening siłowo – wytrzymałościowy kolarza!

Zima to czas, kiedy warto zatroszczyć się o ogólny rozwój organizmu. Pomagają w tym, oprócz roweru, inne dyscypliny sportu. Zaliczyć do nich
2012-11-04 11:22
Jazda na rowerze a zdrowie

Jazda na rowerze a zdrowie

Rower to samo zdrowie. Pod takim sformułowaniem podpisałby się każdy lekarz. Po pierwsze, regularna jazda na rowerze intensywnie wpływa na w
2012-11-03 23:53
Kolarstwo a odżywianie. Dieta kolarza.

Kolarstwo a odżywianie. Dieta kolarza.

Kolarstwo to jedna z dyscyplin sportu, w której wydatek energetyczny jest największy. Osoby pokonujące wiele kilometrów na rowerze powinny p
2012-11-01 15:50
6 razy „nie” początkującego rowerzysty!

6 razy „nie” początkującego rowerzysty!

Błądzić jest rzeczą ludzką, szczególnie na początku przygody z kolarstwem, ale błędy trzeba korygować. Poniżej przedstawiamy listę sześciu n
2012-10-29 09:01
Jazda na rowerze, a odchudzanie!

Jazda na rowerze, a odchudzanie!

Jazda na rowerze to świetny sposób, by stracić wagę! Rower to fantastyczna zabawa, okazja do poznania nowych ludzi, wypoczynku i utraty wa
2012-09-13 18:47
Efektywność treningu na rowerze. Jak ją poprawić?

Efektywność treningu na rowerze. Jak ją poprawić?

Każdy trening można poprawić – można zwiększyć jego wydajność i tak go rozplanować, by przynosił lepsze efekty. O jakości ćwiczeń często dec
2012-08-24 09:20
Jazda na rowerze. Jak się za to zabrać?

Jazda na rowerze. Jak się za to zabrać?

Jazda na rowerze, tak modna ostatnio, to fantastyczny rodzaj rekreacji i prawdziwa przyjemność. Nie sprawia jednak radości i nie daje satysf
2012-08-18 19:50
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499