Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Konserwacja i czyszczenie rolek

Konserwacja i czyszczenie rolek

Dobrze jest mieć rolki i znakomicie jest regularnie na nich jeździć. Kwestia rolkarstwa jednak, do samego jeżdżenia na rolkach się nie sprowadza. Aby utrzymać w dobrym stanie rolki, w które inwestujemy jednak bądź co bądź wcale nie małe pieniądze, należy o swój sprzęt sumiennie dbać.

O rolki należy zadbać w odpowiedni sposób, ponieważ nieodpowiednie czyszczenie może stać się przyczyną uszkodzenia elementów ruchomych, kółek, łożysk itp. 

Czyszczenie płozy

Zabrudzenia z części zewnętrznej buta należy usuwać szmatką zwilżoną w wodzie i detergencie, ale należy uważać, by podczas czyszczenia woda nie dostała się do łożysk lub tulejek. Część wewnętrzną buta, tzw. „skarpetę” należy po każdym użyciu wietrzyć, a raz na jakiś czas delikatnie przeprać w wodzie z łagodnym detergentem, by nie dopuścić do rozwoju bakterii i grzybów. Tą część rolki suszymy z dala od grzejników i światła słonecznego, w suchym i przewiewnym miejscu. Po zakończonej jeździe należy wytrzeć koła i płozę szczotką, żeby usunąć zanieczyszczenia. 

Gdzie nie jeździć?

Miejsca do jazdy jest mnóstwo, ale warto czasem krytycznie na nie spojrzeć. Płozy i łożyska mają to do siebie, że w sprzyjających warunkach mogą zacząć rdzewieć, dlatego należy unikać jeżdżenia po kałużach i w deszczu. Aby uniknąć dostawania się piasku do wnętrza łożysk, unikajmy jeżdżenia po nim, podobnie rzecz ma się z błotem. Oczywiście zimą po śniegu jazda na rolkach też nie jest wskazana, ze względu na dużą wilgoć i ogólne negatywne warunki pogodowe. 

Przekładka kółek

Po pewnym czasie każde kółko zaczyna się ścierać. Jest to proces naturalny spowodowany ty, że na ogół na każdej nawierzchni występuje piasek, drobne kamyczki, pył. Dlatego kiedy zobaczymy, że kółka w rolkach są starte, możemy albo wymienić je na nowe, albo dokonać przekładki kółek w płozie, co znacząco przedłuży ich żywotność. Żeby wymienić kółka należy odwrócić je o 180°, a następnie zamienić miejscami pierwsze z trzecim, a drugie z czwartym. Oczywiście po pewnym czasie i tak trzeba będzie kupić nowe kółka. 

Jak dbac o łożyska?

Od rodzaju łożysk zależy płynność i szybkość jazdy. Jest kilka różnych symboli oznaczenia łożysk, poniżej omawiamy główne z nich, jak również przedstawiamy, w jaki sposób należy dbać o łożyska. 

Symbol ABEC

Niektóre rodzaje łożysk oznaczone są symbolem ABEC i parametrem 5, 7 lub 9. Jest to określenie normy i zależy od rodzaju kulek znajdujących się wewnątrz, parametrów tłoczenia oraz dokładności wykonania. 
Numer symbolu w łożyskach mówi nam, do jakiego rodzaju jazdy się ono nadaje. I tak łożysko ABEC 5 jest idealne do jazdy rekreacyjnej i fitnessowej. 
Im wyższy numer łożyska, tym szybsza jazda, dlatego modele o numerze ABEC 9 nadają się do jazdy szybkościowej. 
Najbardziej uniwersalne łożyska to ABEC 5 lub ABEC 7. Z kolei im niższy numer, tym łożysko bardziej odporne na uszkodzenia, trwalsze, bardziej żywotne, a co za tym idzie – bardziej ekonomiczne, jednak nie jeździ się z nimi zbyt szybko. 

Symbol SG

Firma Rollerblade wykorzystuje w swoich łożyskach smar nazywany „Silicon Gel”, od którego wzięła się nazwa się powyższego symbolu. Podobnie jak w łożyskach typu ABEC, tak i tu numer oznaczenia odpowiada danemu stylowi jazdy. Łożyska SG 3 dedykowane są dla rolek dziecięcych, SG 5 dla osób początkujących (te łożyska są bardzo wytrzymałe, jednak kosztem prędkości), SG 7 to najbardziej optymalny rodzaj, będący kompromisem między trwałością a maksymalną osiąganą z nimi prędkością. Do jazdy szybkościowej zostały stworzone z kolei łożyska o symbolu SG 9. W zasadzie numeracja łożysk SG nie odbiega od tej zastosowanej w modelach ABEC.

Wspólną cechą łożysk o różnych oznaczeniach jest średnica. Dzięki temu można modele ABEC i SG swobodnie zastępować jedne drugimi. Nie oznacza to również, że kupując rolki danej marki łożyska musimy mieć tej samej. Średnice zawsze są ustandaryzowane, więc nie ma problemu z wymianą łożysk. 

Cena łożysk

Ceny kształtują się na różnym poziomie, od ok. 15 pln za komplet do nawet 100 za profesjonalny zestaw łożysk wraz z tulejkami, kluczem i smarami. Warto zdać sobie sprawę z tego, że w tym wypadku cena idzie w parze z jakością – tańsze modele mogą wytrzymać maksymalnie jeden sezon intensywnej jazdy, a w dodatku szybko zaczną się nam przecierać. Dzieje się tak dlatego, że w łożyskach tanich są stosowane tanie, mało odporne komponenty. 

Konserwacja łożysk

Aby łożyska wytrzymały naprawdę długo i nie ścierały się, należy o nie odpowiednio dbać. Praktycznie do każdego modelu dołączona jest odpowiednia instrukcja użytkowania, ale mimo to poniżej przedstawimy, jak samodzielnie konserwować łożyska tak, by służyły nam przez kilka sezonów.

Oczywiście jest wiele opinii na temat tego, jak często należy czyścić łożyska. Niektóre osoby twierdzą, że należy to robić jak najczęściej, inne że wcale. My staramy się wypośrodkować.

Często na bokach łożysk osiadają drobinki piasku i pyłu. Po prostu przyklejają się do smaru. Ma to miejsce szczególnie podczas użytkowania nowych modeli rolek. Przyklejony był chłonie wilgoć, a to z kolei jest przyczyną rdzewienia łożysk i szyny (oczywiście zależy to też od tego, z jakiego materiału oba elementy są wykonane).

Czyszczenie łożysk zaczynamy od wyciągnięcia kółek z płozy, następnie bardzo delikatnie patyczkiem kosmetycznym usuwamy drobinki pyłu z łożyska. Robimy to ostrożnie, tak by nie wtłoczyć pyłu w łożysko. Patyczki wymieniamy tak często, jak tylko zachodzi potrzeba. Następnie przecieramy je szmatką.

Podczas czyszczenia łożysk warto pamiętać o przetarciu szyny szmatką, by usunąć kurz, pył i ewentualne ślady rdzy. Tak samo można zrobić, kiedy przekładamy bądź wymieniamy kółka. 

Śruby

Kółka przymocowane są do płozy za pomocą śrub, a te z czasem się poluzowują. Dlatego też warto raz na jakiś czas sprawdzić ich stan i w razie potrzeby dokręcić je. Oczywiście po powrocie do domu każdorazowo należy przetrzeć je najpierw wilgotną a potem suchą szmatka, podobnie jak ma się to z innymi elementami rolki. 

Ochraniacze

Naturalne jest to, że jeżdżąc na rolkach pocimy się, a ochraniacze wchłaniają nasz pot. Po jakimś czasie należy je więc delikatnie przeprać, najlepiej w ręcznie, w letniej wodzie z dodatkiem łagodnego detergentu. Nie suszymy ich w automatycznej suszarce ani na kaloryferze, tylko z dala od źródła ciepła. 

Jak uratować zamoczone rolki?

Czasem podczas jazdy zdarza się, że zmienia się pogoda i dopada nas deszcz. Wtedy nie do uniknięcia jest zamoczenie rolek. Niestety, niektóre rodzaje łożysk i płóz nie są odporne na rdzewienie, dlatego po przyjściu do domu jak najszybciej trzeba wytrzeć całe rolki suchą szmatką, a następnie wyciągnąć but wewnętrzny (skarpetę) i położyć go w ciepłym, suchym miejscu do wyschnięcia. Jeśli jednak położymy go na kaloryferze, może się lekko odkształcić lub zdeformować. Łożyska należy przede wszystkim wyczyścić z zewnątrz, delikatnie bawełnianym patyczkiem. Jeżeli podczas jazdy nie słychać niepokojących dźwięków dochodzących ze środka, to znaczy, że woda nie dostała się tam i nie trzeba rozkręcać łożysk i ich smarować.

Dodaj komentarz

Do góry