Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Konserwacja i serwisowanie roweru, czyli jak dbać o swój sprzęt.

Konserwacja i serwisowanie roweru, czyli jak dbać o swój sprzęt.

Słowem wstępu przypominamy, że o rower trzeba dbać. Systematyczność i sumienność w konserwowaniu i kontrolowaniu swojego rowerowego sprzętu ustrzeże Cię przed niepotrzebnymi i drogimi naprawami. Poniższy tekst traktuje o tym, jak przeglądać i jak serwisować swój rower.

 

                                                                  

 

 

REGULACJA I KONTROLA

  1. Przeglądaj rower od góry do dołu: rurę podsiodłową, kierownicę, potem hamulce, korby, suport i przerzutki.
  2. By mieć dobre zmiany przełożeń, zmieniaj linki i ich osłony co najmniej raz w roku.
  3. Kiedy rozkładasz rower, poszczególne części kładź na suche powierzchni w kolejności w jakiej je demontujesz.
  4. Linki powinny zawsze mieć trochę zapasu długości. W przypadku zmiany ustawień przerzutek nie musisz ich wymieniać.

 

 

PISKI I STUKI

  1. Łatwo zlokalizujesz wszystkie stuki, podnosząc rower za górną ramę i potrząsając nim.
  2. Skrzypienie siodełka wynika czasami z jego minimalnych ruchów w rurze podsiodłowej. Wyjmij siodełko z ramy, oczyść ją rozpuszczalnikiem, posmaruj lekko i zamocuj ponownie.
  3. Skrzypienie hamulców wyeliminujesz poprzez oczyszczenie klocków i rafek oraz wyrównanie położenia klocków względem obręczy.

 

CZYSZCZENIE

  1. Nie myj roweru wodą pod ciśnieniem, np. w samoobsługowych myjniach samochodowych. Wypłukujesz oleje i smary. Czyść rower szczotką i szmatką, a myj korzystając z wiadra i z gąbki.
  2. Używaj tylko zimnej wody. Ciepła może roztopić smar w łożyskach.
  3. Do konserwacji łańcucha nie używaj WD-40, gdyż wchłania wodę. Korzystaj z rozpuszczalnika i smaru. WD-40 jest dobry do smarowania pancerzy.
  4. Nie pryskaj rozpuszczalnikiem na części, która mają smar w środku (piasty, mocowanie kierownicy oraz suport).
  5. Jeśli zdemontujesz koła, czyszczenie będzie szybsze i dokładniejsze.

 

 

NIE WRACAJ DO DOMU NA PIECHOTĘ

  1. W dłuższe wyprawy zabierają z sobą urządzenie do naprawy łańcucha. Te w zestawach „multicool” często zawodzą. To wprawdzie dodatkowy ciężar, ale może uratować całą wyprawę.
  2. Nie wyrzucaj opakowań po batonach. Złożona na pół folia może być prowizoryczną łatką.
  3. Jeśli nie masz już łatek ani zapasowej dętki, wypełnij oponę liśćmi, papierami – czymkolwiek się da. Umożliwi to krótka jazdę bez niszczenia rafki.
  4. Zerwana linkę hamulca możesz zastąpić rajstopami (swoimi lub koleżanki).

 

 

RAMA

  1. Zardzewiałe fragmenty wyczyść papierem ściernym i nałóż kilka warstw bezbarwnego lakieru do paznokci. Farbę nałóż dopiero kiedy lakier będzie wystawał ponad oryginalną powłokę.
  2. Wywierć mały otwór w ramie pod suportem. Tamtędy będzie wypływała z ramy woda.
  3. Wytnij 30-centymetrowy pasek z plastikowej butelki i zrób otwory na obu jego końcach. Jeśli zasznurujesz go na dolnej części ramy, będzie chronił ją od uderzeń kamieni.

 

KOŁA

  1. Po zdjęciu opony sprawdź taśmę wewnątrz rafki. Poszarpana i dziurawa na nyplach szprych może powodować przebicia opony.
  2. Montuj koła na rowerze stojącym na ziemi. Zapewni to prawidłowe ich ułożenie w widelcach.

 

UKŁAD NAPĘDOWY

  1. Konserwuj i smaruj łańcuch po jeździe, a nie przed. W ten sposób smar zdąży wyschnąć do następnej jazdy i nie będzie osiadał na nim kurz. Jeśli łańcuch skrzypi, nasmaruj go bez zwłoki.
  2. Długość łańcucha sprawdzaj na najmniejszej zębatce z tyłu i największej z przodu. W takim ustawieniu nie powinien on mieć luzu.
  3. Jeśli łańcuch jest za długi, niszczą się również zębatki.
  4. Nie dotykaj śrubek regulujących na przerzutkach, jeśli nie jesteś całkowicie pewny, do czego służą.
  5. Pancerze linek powinny być stosunkowo krótkie. Jeśli są za długie, mają więcej załamań, na których są większe opory przesuwanej linki.

 

PUNKTY KONTAKTOWE

  1. Do zakładania nowej taśmy na kierownicę umyj ręce. Klej będzie mocniej trzymał, ponadto taśma nie będzie brudna od samego początku.
  2. Wypróbuj różne ustawienia siodełka. Nie ma jednej recepty dla każdego.

 

KIEROWNICA

  1. Aby stwierdzić luzy w kierownicy, poruszaj nią, oparłszy przednie koło na ziemi, i słuchaj, czy nie ma stuków na widelcu. Jeśli czujesz lekkie przeskoki, kiedy wolno skręcasz kierownicą, śruby są za mocno dokręcone.

 

 

HAMULCE

  1. Szczęki powinny być całkowicie na rafce, zanim klamka hamulca sięgnie końca.
  2. Nie ustawiaj hamulców tak, by się prawie nie ruszały. W razie wywrotki lepiej, żeby miały luz niż miały się połamać.

 

 

                                

 

 

Zastosowanie się do powyższych wskazówek powinno ustrzec Twój rower przez zniszczeniem, awarią, popsuciem się, czy tzw. „zajechaniem”. Lepiej dbać o rower niż wydawać pieniądze na naprawę sprzętu lub na kupno nowego. Jak dbasz, tak masz – głosi stare porzekadło. I dokładnie tak jest z rowerami.

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry