Jesteś tutaj
Dom > Zdrowie > Korzyści ze sprawności fizycznej

Korzyści ze sprawności fizycznej

1. Więcej energii

Gimnastyka sprawi, że poczujesz w sobie więcej energii. Gdy naukowcy z uniwersytetu w Nowym Orleanie poprosili 42 ochotników, aby ocenili swój nastrój przed i po 50-minutowej lekcji aerobiku, większość badanych stwierdziła, że po dawce wysiłku czuli mniejsze napięcie i mniejsze zmęczenie. W 1997 r. badacze odkryli, że szybko 10-minutowy marsz daje więcej energii niż zjedzenie słodkiego batonika. Jak to możliwe? Gimnastyka pobudza wytwarzanie hormonów, które poprawiają samopoczucie. Wystarczy kilka treningów, aby wzrosła pojemność płuc, co z kolei zwiększa wytrzymałość organizmu.

2. Mniej stresów

Zaledwie jedno proste ćwiczenie może złagodzić stres i niepokój. Badacze z uniwersytetu Indiana za pomocą testów psychologicznych mierzyli poziom niepokoju u 15 ochotników przed i po 20-minutowej jeździe na rowerze treningowym. Wszyscy badani stwierdzali, że w ciągu godziny lub dwóch po treningu czują się znacznie spokojniejsi.

3. Bystrzejszy umysł

Gimnastyka może zwiększać kreatywność. Badacze z angielskiego uniwersytetu Middlesex sprawdzali twórcze myślenie 63 ochotników w dwóch sytuacjach: po treningu aerobiku i po oglądaniu filmów wideo. Uczestnicy eksperymentu myśleli pozytywniej i bardziej twórczo po treningu.

4. Zdrowsze tętnice

Aktywność fizyczna podnosi poziom lipoprotein wysokiej gęstości, czyli tak zwanego dobrego cholesterolu HDL, nawet o 20 %. HDL pomaga organizmowi w pozbywaniu się złego cholesterolu LDL, przyczyniającego się do zwężenia tętnic. Badania dowodzą, że HDL nie pozwala, aby LDL przenikał przez ściany naczyń i przenosi go tam gdzie jest nieszkodliwy. Kolejna korzyść dla tętnic- po intensywnym ćwiczeniu poziom cząsteczek tłuszczu we krwi, zwanych trójglicerydami, może spadać nawet o 40 %. Ruch pomaga przekształcać trójglicerydy w kwasy tłuszczowe, które są łatwo spalane i dostarczają energii. Ilekroć ćwiczysz tracisz nagromadzony tłuszcz.

5. Większa odporność

Gdy zaczynasz ćwiczyć, serce pracuje intensywniej, zwiększa się odporność organizmu co pozwala łatwiej zwalczać infekcje.

6. Zmniejszenie ryzyka chorób serca

Ludzie prowadzący aktywny tryb życia i regularnie uprawiający ćwiczenia fizyczne wykazują o połowę mniejsze ryzyko zachorowania na choroby serca. Również otyli, którzy są bardziej aktywni, znajdują się w grupie osób o mniejszym ryzyku zapadalności na choroby serca i cukrzycę w porównaniu do osób, które borykają się z otyłością i nie ćwiczą. 

 

Dodaj komentarz

Do góry