Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Kreatyna – królowa suplementów \\ Cześć 1 – Wstęp

Kreatyna – królowa suplementów \\ Cześć 1 – Wstęp

Kreatyna, czyli kwas metyloguanidynooctowy jest aminą naturalnie występującą w organizmie człowieka. Nie jest zaliczana do niezbędnych składników pokarmowych, gdyż może być syntezowana z aminokwasów argininy, metioniny i glicyny.

Kreatyna to organiczny związek chemiczny, występuje w mięśniach, tworzy się w trakcie przemiany materii. Ponadto jest ona uważana, za najlepiej działający legalny środek anaboliczny, ze względu na udział kreatyny w metabolizmie wysiłku fizycznego, preparaty te również wydatnie poprawiają siłę i wytrzymałość sportowców.

 

Historia

Francuscy naukowcy odkryli kreatynę już w 1832 roku, ale dopiero w 1923 roku zauważono, iż kreatyna aż w 95 % magazynowana jest w tkance mięśniowej. Pierwsze badania na temat anabolicznego efektu kreatyny zostały opublikowane w ‚The Journal of Biological Chemistry’ w roku 1926. Mimo to, o kreatynie wiemy tak naprawdę od roku 1992, kiedy to w czasie letniej olimpiady w Barcelonie po raz pierwszy została użyta przez sportowców w celu zwiększenia osiągnięć.

Obecnie kreatyna należy do najbardziej popularnych i najskuteczniejszych dozwolonych środków anabolicznych stosowanych w sporcie. Jest stosowana przez szerokie grono sportowców wyczynowych, studentów, ludzi uprawiających sport rekreacyjnie a nawet wśród ludzi z określonymi schorzeniami układu nerwowo–mięśniowego.

 

Formy występowania kreatyny w organizmie

Kreatyna występuje w organizmie człowieka w postaci wolnej (FCr) oraz wiąże się z fosfoforanem, tworząc fosforan kreatyny (PCr). Fosforan kreatyny wraz z wolną kreatyną tworzą pulę całkowitej kreatyny w organizmie (TCr). Około 95% zasobów kreatyny znajduje się w mięśniach szkieletowych z czego 60-70% to PCr a pozostała część znajduje się w postaci wolnej (FCr).

 

Korzyści stosowania kreatyny

Suplementacja kreatyną wraz z odpowiednią procedurą treningową przynosi następujące korzyści (efekty ergogene):

  • Zwiększenie poziomu PCr,
  • Zwiększenie tempa resyntezy PCr,
  • Ograniczenie zakwaszenia mięśni,
  • Usprawnienie metabolizmu tlenowego,
  • Wzrost obciążeń treningowych,
  • Zmiana składu ciała (wzrost beztłuszczowej masy ciała)
  • Poprawa wydolności tlenowej i beztlenowej

 

Jak działa kreatyna

Już po kilku dniach stosowania kreatyny nasze mięśnie stają się większe i bardziej „napompowane” – jest to efekt zwiększenia ilości kreatyny w mięśniu o około 50%. Dochodzi wtedy do szeregu reakcji, które powodują, iż komórki mięśniowe wchłaniają więcej wody. Zwiększona objętość komórki wywołuje napięcie wewnątrzkomórkowe, a organizm odbiera to jako sygnał anaboliczny – tym samym pobudza mięśnie do przyrostu masy oraz siły. Efekt stosowania kreatyny to natychmiastowa poprawa wydolności organizmu, dzięki której dłuższe, intensywniejsze treningi przyśpieszają budowanie mięśni oraz przyczynią się do zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej. 

 

Seria ‘Kreatyna – królowa suplementów’:

  1. Wstęp
  2. Mity i fakty dotyczace kreatyny
  3. Monohydrat kreatyny  
  4. Jabłczan kreatyny 
  5. Orotonian kreatyny
  6. Chelat magnezowy kreatyny    
  7. Ester etylowy kreatyny HCL  
  8. Kreatyna alkaliczna  
  9. Pirogronian kreatyny
  10. Cytrynian kreatyny
  11. Jabłczany estru etylowego kreatyny
  12. Alfa-ketoglutaran kreatyny   

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry