Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Kreatyna – królowa suplementów \\ Cześć 4 – Jabłczan

Kreatyna – królowa suplementów \\ Cześć 4 – Jabłczan

Jabłczan kreatyny

Opis i charakterystyka:

Jabłczan kreatyny występuje również pod nazwami:

  • tri-creatine malate
  • TCM
  • di-creatine malate

Jabłczan kreatyny jest to połączenie kreatyny i kwasu jabłkowego w stosunki 3 cząsteczki kreatyna na 1 cząsteczkę kwasu. Jest to forma kreatyny, która jest stabilniejsza od tradycyjnego monohydratu, gdyż nie ulega rozkładowi w żołądku i nie rozpada się do kreatyniny.

Jabłczan kratyny charakteryzuje się lepszą rozpuszczalnością w wodzie niż monohydrat, a także większą stabilnością chemiczną. Sam jabłczan (pod postacią zjonizowanego kwasu jabłkowego), bierze udział w przemianach energetycznych, które zachodzą w ustroju, dzięki czemu uzupełnia działanie samej kreatyny. 

Jabłczan kreatyny bardzo często uważany jest za swojego rodzaju „ulepszenie kreatyny” i jest on bardzo często wybierany przez sportowców wielu dyscyplin sportowych (nie tylko osób, których celem jest masa mięśniowa i treningi na siłowni)

W swoim składzie jabłczan posiada takie elementy jak pirogroniany, monohydraty czy cytryniany i to właśnie one są odpowiedzialne za szybszą rozpuszczalność niż w popularnym monohydracie. Jest to bardzo  istotne w budowaniu masy, gdyż organizm pobiera z przewodu pokarmowego wszystko to, co wcześniej było w stanie rozpuszczonym. Dlatego rozpuszczalność jest ważna przy wyborze kreatyny. 

 

Dla kogo:
Z racji, iż jabłczan kreatyny daje mniej spektakularny przyrost beztłuszczowej masy ciała, niż jego poprzednik monohydrat, to jego zaletą jest fakt, iż zdobyte kilogramy podczas cyklu na jabłczanie są optycznie lepszej jakości.

Spowodowane jest to faktem, iż pewne formy kreatyny posiadają tendencją do zatrzymywania wody w przestrzeniach międzykomórkowych – czego w jabłczanie kreatyny zauważyć w nadmiernym stopniu nie możemy.

Stąd jabłczan kreatyny polecić można nie tylko osobom budującym masę mięśniową, ale i również sportowcom różnych dyscyplin czy Panią, próbującym poprawić swoją sylwetkę na siłowni.

 

Występowanie:

Jabłczan kreatyny występuje zarówno w formie kapsułek jak i w formie proszku. Najczęściej spotkać go możemy w postaci monopreparatów (czyli „solo”), ale i również w postaci wieloskładnikowych stacków kreatynowych.

Dawkowanie: 

Dawkowanie zależne jest od formy preparatu, rodzaju wysiłku i masy ciała stosuje się zazwyczaj jeden z następujących modeli przyjmowania kreatyny:

• suplementacja cykliczna: 5 – 10g na dobę w 1 – 3 porcjach w ciągu dnia, po 2 – 5g na dawkę. Długość cyklu ok 4 – 12 tygodni

• suplementacja stała: 0,03 – 0,05g na kg masy ciała, przez dłuższy czas.

 

 

Seria ‘Kreatyna – królowa suplementów’:

  1. Wstęp
  2. Mity i fakty dotyczace kreatyny
  3. Monohydrat kreatyny  
  4. Jabłczan kreatyny 
  5. Orotonian kreatyny
  6. Chelat magnezowy kreatyny    
  7. Ester etylowy kreatyny HCL  
  8. Kreatyna alkaliczna  
  9. Pirogronian kreatyny
  10. Cytrynian kreatyny
  11. Jabłczany estru etylowego kreatyny
  12. Alfa-ketoglutaran kreatyny   

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry