Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > L-karnityna

L-karnityna

L-karnityna jest aminą, która syntezowana jest z aminokwasów (lizyny i metioniny) głównie w wątrobie, ale także w mniejszych ilościach w nerkach.

Stężenie karnityny (całkowitej) w surowicy wynosi odpowiednio:

  • u kobiet 42-75qmol/l
  • u mężczyzn 42-85qmol/l
  • poziom wolnej karnityny 35-70qmol/l

 

W syntezie endogennej karnity biorą udział:

  • metionina
  • lizyna
  • kwas askorbinowy
  • niacyna
  • pirodyksyna
  • żelazo

 Wchłanianie karnityny z przewodu pokarmowego odbywa się bardzo powoli, gdyż jej maksymalne stężenie w osoczu występuje po 2-4 godzinach od chwili spożycia.

 

Karnityny w pożywieniu

 Odpowiednio zbilansowana dieta, zabezpiecza wystarczający dowóz karnityny do ludzkiego organizmu, ponieważ wchłanianie wolnej l-karnityny z przewodu pokarmowego jest niemal całkowite.

 Pokarmy zwierzęcej (głównie ryby i mięso) uzupełnia pulę karnityny pochodzącą z syntezy endogennej, natomiast pokarmy roślinne zawierają jedynie śladowe ilości karnityny lub nie zawierają jej w ogóle. (wyjątkiem jest jedynie awokado)

 

Nadmiar l-karnityny

 Organizm dorosłego człowieka zawiera około 20g l-karnityny, która zgromadzona jest przede wszystkim w mięśniach szkieletowych (98%), wątrobie i w nerkach (1,5%) oraz w sercu.

 W przypadku przedawkowania karnityny, podlega ona degradacji przez florę bakteryjną jelit, aż do metabolitów, które są wydalane z kałem. Można zatem stwierdzić, iż nadmiar nie jest niebezpieczny.

 

Niedobór l-karnityny

 Niedobór l-karnityny w organizmie, prowadzi przede wszystkim do osłabienia mięśni oraz zmniejszenia ich wydolności. Również przy braku karnityny, narażona jest gospodarka tłuszczowa organizmu, która ulega rozregulowaniu i możliwe są problemy związane z nadwagą i otyłością.

Do niedoborów l-karnityny zalicza się:

  • obniżenie sprawności intelektualnej i fizycznej,
  • szybkie męczenie organizmu,
  • obniżona sprawność metabolizmu tłuszczów,
  • podwyższony poziom cholesterolu,
  • brak energii.

 

Funkcje l-karnityny

  •  jest niezbędna podczas spalania tłuszczów (transportuje kwasy tłuszczowe do mitochondriów)
  • zwiększa udział tłuszczów w procesach energetycznych organizmu
  • jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania serca i mięśni szkieletowych
  • poprawia ogólną kondycję organizmu
  • zwiększa poziom energii i utrzymuje wysoką sprawność fizyczną
  • ma właściwości detoksykacyjne,

 

 L-karnityna a spalanie tkanki tłuszczowej

 Wszyscy wiemy, iż l-karnityna jest bardzo dobrym transporterem tkanki tłuszczowej, natomiast chciałbym trochę przybliżyć dlaczego.

 L-karnityna bierze udział w oksydacji kwasów tłuszczowych o długich łańcuchach, poprzez transportowanie ich do wnętrza mitochondriów. Aktywne kwasy tłuszczowe (tzw. acylo-CoA) łączą się z l-karnityną i w formie acylo-karnityny transportowane są przez wewnętrzną błonę mitochobndrium do jego wnętrza. W tymże mitochondirum nasza l-karnityna odłącza się, a odbudowana acylowa forma kwasu tłuszczowego podlega procesowi beta-oksydaji, który poprzez powstanie acetylo-CoA zapoczątkowuje wytwarzanie energii w cyklu Krebsa.

  

Fakty vs Mity

 Opinie dotyczące wpływu l-karnityny na redukcję tkanki tłuszczowe oraz na poziom wytrzymałości są bardzo podzielone. Wiele badań nie wykazało efektu wspomagającego l-karnityny, ponieważ ograniczone jest jej wchłanianie z jelita, pod wpływem czynników regulujących transport kwasów tłuszczowych do mitochondiurum, zbyt dużą intensywnością zajęć treningowych i niedostateczną prężnością tlenu w pracujących mięśniach.

 Oczywiście zostały, również przeprowadzone badania, które wskazują istotne korzyści metaboliczne, związane z podawaniem l-karnityny. Autorzy tych badań wskazują, iż ograniczona skuteczność suplementacji l-kanrityną spowodowana jest niewłaściwym jej dawkowaniem oraz zbyt intensywnym treningiem.

 

Podsumowując:

By mieć pewność działania L-karnityna, należy ją przyjmować w dużych dawkach oraz przed treningiem o niskiej intensywności, zaś dłuższym czasie treningowym.

 

Dawkowanie

L-karnityna może być podawana doustnie lub pozajelitowo, zwykle w dawkach od 2000 do 5000mg dziennie. (dawkowanie l-karnityny jest bardzo indywidualne i zależy min. od wagi osoby ćwiczącej).

Jeżeli chodzi o czas przyjmowania l-karnityny to są tutaj 2 szkoły.

Pierwsza mówi by przyjmować l-karnitynę na 15-30min przed treningiem, druga zaś na 2H przed treningiem.

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

 

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry