Jesteś tutaj
Dom > Fitness > Metoda budowania suchej masy mięśniowej (Mini Cut)

Metoda budowania suchej masy mięśniowej (Mini Cut)

Każdy bywalec siłowni który decyduje się rozpocząć  etap budowania masy mięśniowej ma na celu zwiększenie swojej wagi, rozmiarów i muskulatury. Jednak spora część osób spotyka się z problemem nadmiernego wzrostu poziomu tkanki tłuszczowej podczas etapu budowania masy, i właśnie w tym artykule skupimy się na tym jak zminimalizować wzrost niechcianego tłuszczu który będzie zasłaniał efekty naszej ciężkiej pracy i diety ”na masie ”.

Metoda która ma nam pomóc by za bardzo nie obrosnąć w tłuszcz to metoda:

tzw.MINI CUT(OKRESOWY DEFICYT KALORYCZNY)

Jest to metoda którą mało osób wprowadza do swojego planu w okresie budowania masy, nieustannie goniąc za rozmiarami i kilogramami na wadze i tu właśnie leży problem. Trzeba na chwile schować swoje ego do kieszeni i pomyśleć logicznie że podczas tego okresu nie liczy się tylko liczba na wadze ale przede wszystkim to co widzimy w lustrze i to właśnie powinien być główny wyznacznik naszego celu.

Na czym polega metoda Mini cut? Polega na obniżeniu swojej podaży kalorycznej na krótki okres 4 maksymalnie 6 tygodni.Po której ponownie wracamy do nadwyżki kalorycznej. Przykładowo mężczyzna ważący około 80 kg którego zapotrzebowanie do budowy masy mięśniowej wynosi 4000 kcal z czego rozkład makroskładników to 200g białka, 575g węglowodanów i 100 g tłuszczy, wdrażając te metodę obcinamy od 20 do 30% naszego dziennego zapotrzebowania. Po obniżce 30% nasze zapotrzebowanie będzie wynosić 2800 kcal z czego większość kalorii które obcinamy powinna pochodzić z węglowodanów przykładowo zostanie nam 180g białka, 375g węglowodanów i 65g tłuszczy. Do tego w tym okresie warto dołożyć do naszego planu treningowego 2 lub 3 sesje treningu cardio lub interwałowego. Najlepiej by sesje te odbywały się bezpośrednio po treningu siłowym bądź na czczo.

Kiedy ją stosować? Ten patent sprawdza się w momencie gdy długo pozostajemy w nadwyżce kalorycznej, nasze przyrosty są już znikome, brakuje nam apetytu żeby pochłonąć jeszcze większe ilości jedzenia, motywacja do treningu spadła a uważamy że nie zbudowaliśmy wystarczającej muskulatury bo rozpocząć redukcje wtedy warto ją zastosować by powrócić na właściwą ścieżkę.

Jak działa? Nasz organizm przyzwyczajony do kilkumiesięcznej nadwyżki kalorycznej, zmęczony trawieniem dużej ilości pokarmów, dostaje szoku po tak gwałtownym obcięciu dostarczanych  makroskładników, poprzez zmniejszoną ilość pożywienia oraz treningi cardio bądź interwały dostaje sygnał że powinien rozpocząć redukcje wagi a co za tym idzie tkanki tłuszczowej. Wprowadzenie tak krótkiego deficytu spowoduje że pozbędziemy się wody podskórnej, nadmiernej tkanki tłuszczowej, damy odpocząć naszemu organizmowi oraz my odpoczniemy psychicznie od tak dużej ilości jedzenia a nie spowoduje to utraty naszych ciężko zbudowanych mięśni. Glikogen którego wartość znacznie się zmniejszy podczas tego deficytu w momencie gdy wrócimy do nadwyżki kalorycznej powróci do nas ze zdwojoną siłą ponieważ ma on predyspozycje do nadkompensacji to oznacza że glikogen który pozostaje przez dłuższy okres na niskim poziomie odbudowuje się w nadmiarze co pozwoli nam z powrotem wrócić do budowania masy ze zdwojoną siłą i motywacji.

Maciej Chojnacki .

Dodaj komentarz

Do góry