Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Mocne kości przez całe życie!

Mocne kości przez całe życie!

Niewiele czynników wpływających na niezależne i długie życie jest tak ważnych jak mocne kości. Nadają one ciału strukturę, chronią organy wewnętrzne, są zaczepieniem dla mięśni oraz magazynują wapń. Mądre kobiety budują swe kości, kiedy są młode. Mocne kości zmniejszają ryzyko bolesnych, zagrażających życiu złamań i stanowią solidną podstawę pozwalająca prowadzić energiczne, zdrowe życie.

Kobiety osiągają szczytową masę kostną w wieku 25-35 lat – buduj jej więc jak najwięcej dopóki jesteś młoda! Dwudziesto – i trzydziestolatki ze zdrowymi kośćmi cieszą się w późniejszym życiu ich większą gęstością. Nadrabianie straconego czasu, kiedy jesteś już starsza i masz słabe kości jest bezcelowe.

Naukowcy podkreślają ważność tworzenia „banku kości” – intensywnego ich budowania w wieku 8-30 lat. Taki bank stanowi bufor dla stopniowej utraty masy kostnej w ciągu reszty twojego życia. Jeśli masz 30-35 lat, nie zrobisz już wiele, jeśli chodzi o maksymalną gęstość kości. Możesz jednak zapobiegać dalszej utracie masy kostnej – przynajmniej do pewnego stopnia.

Kobiecie potrzeba więcej niż tylko dobre chęci, żeby zbudować mocne kości. Większość kobiet przestrzegających rozsądnej diety, ćwiczących i kontrolujących poziom hormonów może mieć zdrowe kości. Te, które nie ćwiczą, mają w diecie za mało wapnia, nie zażywają suplementów wapnia, czy ignorują wtórny brak miesiączki, pędzą w dół po śliskim zboczu – prosto w stronę kruchych kości.

Ważna rzeczą jest by przyjmować łatwo przyswajalne suplementy diety bogate w wapń. Pomagają one bowiem dostarczyć organizmowi wapń, którego często brakuje w codziennej diecie. Istnieją jednak jeszcze inne – poza przyjmowaniem wapnia – czynniki wpływające na gęstość kości. Są to:

–         Palenie papierosów

–         Nadmierne spożywanie alkoholu

–         Niedostateczne spożywanie białka serwatki

–         Podniesiony poziom hormonów tarczycy

–         Przyjmowanie Prednizonu (lek używany przy ciężkich postaciach astmy)

Nawet młode, wytrenowane biegaczki, cyklistki czy gimnastyczki mogą mieć obniżoną gęstość kości, jeśli ich program treningowy jest niewłaściwy, dostarczane składniki pokarmowe niewystarczające, spożycie wapnia niskie, a miesiączki nieregularne.

Ćwiczenia oporowe są krytyczne, jeśli chodzi o utrzymanie niewłaściwej masy kostnej, przez całe życie. Naukowcy odkryli, że obciążenie, jakiemu poddajemy nasze kości, jest tak samo ważne jak trening obciążeniowy całego ciała. Warto więc systematycznie ćwiczyć! Idealny program treningowy zawiera tradycyjne ćwiczenia siłowe ładujące mięśnie, stawy i kości oraz ćwiczenia plyometryczne (z maksymalnymi obciążeniami) te tkanki w sposób gwałtowny. Ćwiczenia są bardzo ważne, ale same one nie zapewnią ci zdrowych, mocnych kości. Musisz przestrzegać diety pełnej wapnia, białek i innych składników odżywczych. Pamiętaj także o właściwej gospodarce hormonalnej. Nawet pojedynczy epizod wtórnego braku miesiączki ma wpływ na masę kostną – udaj się zatem do lekarza, jeśli masz problemy hormonalne.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry