Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Najlepsze źródła tłuszczów w pożywieniu

Najlepsze źródła tłuszczów w pożywieniu

Oliwa z oliwek

Jedno z najlepszych źródeł tłuszczu, dostarcza głównie kwasu oleinowego, należącego do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Oliwa z oliwek znakomicie nadaje się do spożywania na surowo jak i do obróbki termicznej, takiej jak smażenie. Zawiera wysoką zawartość związków fenolowych, pełniących rolę przeciwutleniaczy i korzystnie wpływających na nasz organizm. Należy docenić bogactwo, jakie zawiera oliwa z oliwek, szczególnie ta z pierwszego tłoczenia. Odbywa się ono na zimno, co pozwala zachować wszystkie cenne składniki. Oliwa z oliwek zawiera związki zapobiegające zakrzepom naczyniowym i zawałom serca.

Rybi tłuszcz

Ryby morskie są źródłem wielonienasyocnych kwasów tłuszczowych. Dietetycy i lekarze zalecają zwiększenie ich udziału w diecie. Znajdują się w nich cenne kwasy omega-3. Dieta bogata w rybie tłuszcze zmniejsza poziom złego cholesterolu LDL, korzystnie wpływa na serce i chroni przed zawałem. Powinniśmy spożywać ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Masło

Masło dostarcza sporej dawki tłuszczów nasyconych, ale pewna ich część to  kwasy tłuszczowe o średniej długości łańcucha, nie wykazujące aterogennego czy hiperlipemizującego potencjału. Masło jest źródłem witamin A i D. Warto wybierać masło pozyskane z mleka od krów wypasanych trawą, jest ono bowiem bogatsze w jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Według badań masło można zastąpić miękką margaryną. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami AHA (American Heart Association), w diecie dorosłych i dzieci tłuszcze pochodzenia zwierzęcego powinno się zastąpić roślinnymi.

Olej lniany

Olej lniany to produkt zawierający nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają niezwykle dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Szczególnie polecany osobom, które nie jadają ryb. Warto zapamiętać, że tłuszcz ten nie nadaje się do smażenia czy innego rodzaju obróbki termicznej. Dodatkowo warto zachować pewien umiar w spożyciu oleju lnianego, ponieważ jest on źródłem również innych związków aktywnych biologicznie w tym takich, które wykazują lekko estrogenne działanie. Kupując olej lniany należy zwrócić uwagę by był opisany jako wysokolinolenowy, niektóre produkty dostępne w sklepach posiadają obniżoną zawartość kwasu alfa-linolenowego, co przedłuża ich trwałość, ale diametralnie zmienia właściwości. W diecie sportowców: przekształca składniki pokarmowe na energię, wspomaga wzrost mięśni oraz redukcję tkanki tłuszczowej, bierze udział w transporcie tlenu, produkcji hemoglobiny przez co zwiększa wydolność oraz wytrzymałość.

Olej kokosowy

Jest głównie źródłem tłuszczy nasyconych, ale stanowić może cenny element zdrowej diety. Pewna część kwasów tłuszczowych wchodzących w jego skład charakteryzuje się specyficzną budową. Są to tzw. średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MCT). Tłuszcze te nie obciążają przewodu pokarmowego, nie wykazują działania hiperlipemizujacego i aterogennego, stanowią natomiast znakomite źródło energii dla pracujących mięśni, a dodatkowo działają termogennie, co może być szczególnie korzystne dla osób walczących z nadwagą.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry