Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-09-09 12:53
A  A  A

Nauka pływania

Nauka pływania

 Naucz się pływać wszystkimi czterema stylami. Pływaj poprawnie technicznie, efektownie i efektywnie. Poniżej zamieszczamy porady i wskazówki jak nauczyć się pływać poszczególnymi stylami.

 

STYL DOWOLNY (Kraul) – Trzymaj sylwetkę jak najbardziej poziomo, blisko powierzchni wody. Poczuj, że swobodnie unosisz się na wodzie. Zacznij pracować rękoma i nogami.  Nogi są jak silnik w motorówce – musza bardzo mocno pracować by napędzać Cię w wodzie. Ręce wykonywać muszą ciężką robotę wiosłującą.

  1. Jedną ręką kończ ruch przy udzie, a drugą zacznij zagarniać wodę. Nogi pracują na przemian. Tułów jest skręcony.
  2. Przekręcając głowę w stronę ręki nad wodą, wdychaj powietrze. Ręka zagarniająca ma łokieć powyżej dłoni.
  3. Tor ręki zagarniającej tworzy literę S. Ręka zanurzona powinna bez chlapania rozcinać wodę – musi być starannie włożona do wody, nie może wpadać niechlujnie.
  4. Ruch wiosłujący musi być mocny i efektowny.
  5. Rękę wynurzaj z wody tuż przy udzie.
  6. Całą sekwencję powtórz drugą ręką, wydychając powietrze pod wodą. 

 

STYL GRZBIETOWY (Grzbiet) – Swobodnie leż na plecach na wodzie. Pływanie na grzbiecie wymaga wyczucia odległości – inaczej uderzysz głową albo ręką w ścianę. Nogi pracują podobnie jak przy kraulu, tyle, że ruchy są wykonane w pozycji leżącej na plecach, a nie na brzuchu.

  1. Leżysz na wznak z jedną ręka przy udzie, a drugą wyprostowaną nad głową. Nogi pracują na przemian.
  2. Rękę wyciągasz i wkładasz do wody, rozpoczynając od strony małego palca. Nie wynurzaj kolan. Głowa płasko.
  3. Rękę zagarniającą wodę zginaj w łokciu, spychając ją w dół, wyprostuj przy udzie. Dłoń trzymaj prostopadle do tułowia.
  4. Ruch wiosłujący musi być mocny i efektywny.
  5. Rękę obróć, by wynurzyć najpierw mały palec. Tułów skręcaj naturalnie. Rękę nad woda prowadź blisko ucha.
  6. Nie zapominaj o intensywnej pracy nóg, która nie może być przerywana. 

 

STYL KLASYCZNY (żabka) – Najważniejsza jest dobra koordynacja ruchowa.

  1. Przyjmij jak najbardziej pozioma pozycję. Ręce i nogi trzymaj wyprostowane, przygotowane do zagarnięcia wody.
  2. Zacznij uginać nogi trzymając kolana razem. Jednocześnie zrób ruch rąk do tyłu, ale tylko do linii barków.
  3. Zbliżaj stopy do pośladków i kieruj je na zewnątrz. Wychylając tułów, nabierz powietrza i ściągnij ramiona do środka.
  4. Mając maksymalnie zgięte nogi, skieruj stopy ku goleniom, a ręce wyprostuj. Zanurz głowę i zacznij wydech.
  5. Wyprostuj energicznie nogi, odpychając się od wody. Ręce wyprostuj i przygotuj do przyciągnięcia.
  6. 75% napędu w żabce daje praca nóg, które musza bardzo mocno „kopać” i „odpychać” się od wody być „sunął” do przodu. Praca rąk to jedynie 25%, ale musi przebiegać poprawnie by nie wyhamowywać napędu – muszą to być małe, szybkie, dynamiczne ruchy. 

 

STYL MOTYLKOWY (Delfin) – Najważniejsza jest praca bioder, która pozwoli Ci na swobodne wynurzenie rąk i sprawi, że tułów wykona ruch „delfinowy”.

  1. Nogi pracują razem (złączone), pracuj także biodrami. Ręce trzymaj przed sobą na wysokość barków. Głowa zanurzona.
  2. Pracuj nogami, obniżając biodra i zagarniając jednocześnie obie ręce w dół. Wykonuj wydech.
  3. Ręce kończą zagarnianie wody przy biodrach, a praca rąk i bioder umożliwia Ci wynurzenie się i wdech.
  4. Ręce przenoś w przód i zegnij je, kiedy mijają barki. Głowę wpuszczaj w dół, a nogi unoś w słabszym cyklu.
  5. Ręce są przenoszone wysoko ponad taflą wody.
  6. Kiedy ręce zanurzają się, zaczynasz wydech. Nogi pracują w rytmie dwóch uderzeń na jeden cykl pracy. 

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II

Poniższy tekst jest drugą częścią artykułu o przygotowaniach pływaków do sezonu sportowego. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II
2015-11-30

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I

Poniżej zamieszczamy pierwszą część artykułu o przygotowaniu pływaków do sezonu. W tej części mowa będzie o lądowym treningu. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I
2015-09-05

Trening pływacki. SZYBKOŚĆ

Jednym z najistotniejszych elementów treningu pływackiego jest trening szybkości. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element pływackie ...czytaj dalej »
Trening pływacki. SZYBKOŚĆ
2014-08-24
Powiązane artykuły
Trening pływacki.  WYTRZYMAŁOŚĆ

Trening pływacki. WYTRZYMAŁOŚĆ

Poniższy tekst traktować będzie o pływackim treningu wytrzymałościowym dla długodystansowców!
2014-06-22 13:41
PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

Poniższy tekst dogłębnie wyjaśnia na czym polega i jak wyglądać powinien profesjonalny i poprawny styl dowolny oraz podpowiada jak go wytren
2013-08-12 21:58
PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

Styl grzbietowy to prawdopodobnie technicznie najprostszy styl.
2013-07-14 15:47
PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

Styl klasyczny to profesjonalna nazwa potocznej "żabki”. Jest to najtrudniejszy technicznie styl pływacki
2013-07-11 21:21
Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

W poniższym tekście omówimy dogłębnie czynniki wpływające na wydajność i ekonomikę pływania. Udzielimy wiele rad jak nad nimi pracować i jak
2013-06-08 19:42
Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Łapki to sprzęt urozmaicający trening, ale dla osób o ukształtowanej technice. Pomagają wzmacniać i rozwinąć mięśnie kończyn górnych, zwięks
2013-03-19 16:14
PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

Najtrudniejszym technicznie stylem pływania, a jednocześnie wymagającym największej siły jest DELFIN, zwany fachowo STYLEM MOTYLKOWYM. W pon
2013-03-09 21:32
PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

Jesteś dobrym, zaawansowanym, „wypływanym” pływakiem ?! Uprawiasz pływanie wyczynowo lub pół zawodowo ?! Jeśli tak, poniższe plany treningow
2013-03-02 18:31
Jakie korzyści przynosi pływanie?

Jakie korzyści przynosi pływanie?

Korzyści z pływania są ogromne. Każda aktywność fizyczna ma swoje zalety, ale pływanie ma ich chyba najwięcej: zdrowe ciało, znakomita kondy
2013-01-27 11:23
PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

Na poprawę pływackiej techniki nigdy nie jest za późno. Choć bardzo trudno przekazać umiejętności za pomocą słowa pisanego, wymienione poniż
2013-01-27 10:22
Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Żeby pływać szybciej nie wystarczy spędzać w basenie kilku godzin tygodniowo - ważne jest to jak wykorzystujesz czas na pływalni. Wiele osób
2012-11-04 14:39
Pływanie z deską. Czemu służy?

Pływanie z deską. Czemu służy?

Nie ma lepszego treningu pływackiego, jak pływanie naprzemienne samymi rękoma i samymi nogami do danego stylu, przy użyciu deski treningowej
2012-10-01 17:26
Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Kochasz pływanie? Chodzisz regularnie na basen? Marzy Ci się wzięcie udziału w amatorskich mistrzostwach miasta w pływaniu? W październiku i
2012-09-22 12:04
Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Opanowałeś wszystkie cztery style pływackie. Chciałbyś podjąć półprofesjonalne treningi na basenie. Poniżej radzimy jak trenować by być w wy
2012-09-18 16:22
Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie jest dyscypliną, która chyba najdoskonalej i bardzo harmonijnie rozwija ludzki organizm. Świetnie wpływa na serce, które w wodzie p
2012-09-07 18:58
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499