Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Nordic Walking – Spacer Nordycki podbija świat!

Nordic Walking – Spacer Nordycki podbija świat!

W dzisiejszych czasach siedzący tryb życia przybrał już charakter prawdziwej epidemii. Współczesnemu człowiekowi brakuje odpowiedniej dawki ruchu, kontaktu z przyrodą oraz świeżego powietrza. Jesteśmy narażeni na nadmiar stresu i niewłaściwe, szybkie odżywianie. Dlatego cieszy fakt, że w parkach zwiększa się liczba osób uprawiających jogging, a na alejkach rowerowych można spotkać coraz więcej rowerzystów. Najciekawszy jest jednak bez wątpienia widok ludzi z kijkami narciarskimi maszerujących żwawym krokiem. To nic innego jak szerząca się moda na Nordic Walking! Ta dyscyplina sportu z każdym rokiem staje się coraz bardziej popularna. Dla wielu sceptyków jest to niezrozumiałe – nie widza różnicy między normalnym marszem na Nordic Walkingiem. W rzeczywistości jednak Nordic Walking stymuluje do pracy znacznie większą ilość mięśni, a tym samym marsz staje się bardziej efektywny. Podstawową zaletą tego sportu jest fakt, że może go uprawiać praktycznie każdy niezależnie od wieku oraz kondycji fizycznej. Regularne ćwiczenia spowoduję w krótkim czasie poprawę naszego samopoczucia oraz sprawności fizycznej. Jest to idealne forma rekreacji dla osób nie lubiących zanadto się przemęczać i nie mogących pozwolić sobie na zbyt duże wydatki związane ze sprzętem sportowym.

 

Nordyckie spacery

Kolebką tej aktywności fizycznej jest daleka i zimna Finlandia. To właśnie stamtąd wywodzi się ten jakże dziś popularny sport, który w dosłownym tłumaczeniu oznacza „Nordyckie Wędrówki”. Główną rolę w jego tworzeniu odegrali fińscy sportowcy trenujący biatlon. Kierowani potrzebą utrzymania kondycji poza sezonem opracowali w latach ’70 XX wieku, specyficzny rodzaj treningu, który nie wymagał od nich śniegu ani nart. Ów trening pozwalał „na sucho” ćwiczyć technikę chodzenia, biegania i skakania. Ta forma ruchu pozwoliła im zastąpić bieg narciarski, ale jednocześnie, tak jak on angażowała do wysiłku 90% mięśni. W taki właśnie sposób powstał Nordic Walking, który jest połączeniem marszu oraz techniki odpychania się od podłoża za pomocą specjalnie zaprojektowanych kijków. W latach’80 próbowano ten sport wypromować wśród sportowców oraz w szkołach, ale bez większego sukcesu. Dopiero w latach ’90 rozpoczęła się era Nordic Walkingu i ta forma rekreacji zaczęła stawać się coraz bardziej popularna. Na samym początku, do uprawiania Nordyckich Wędrówek wykorzystywano kijki do biegów narciarskich. Jednak z powodu ich znacznej długości i niekorzystnego wpływu na stawy (powodowanego przez wibracje przenoszone w trakcie uderzenia  ich o podłoże) zaczęto pracować nad stworzeniem innych kijków. Po wielu próbach stworzono specjalne kilki do Nordic Walkingu. Ostatecznie sport zarejestrowano i opisano dopiero w roku 1997 w Finlandii. Największe ośrodki treningowe tego sportu znajdują się w Skandynawii, USA, Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Od tego czasu popularność Nordic Walkingu wzrasta z roku na rok i rozprzestrzenia się na całym świecie. Dane z roku 2005 mówią o licznie 5 milionów entuzjastów tej formy aktywności ruchowej. Rosnące zainteresowanie Nordyckimi Spacerami pokazuje, że jest to nie tylko wspaniała forma rekreacji, ale także znajduje ona coraz większe uznanie i zainteresowanie rehabilitacji.

 

Wpływ Nordic Walkingu na nasz organizm

Nordic Walking jest uważany za najbezpieczniejszą formę aktywności fizycznej dla osób w każdym wieku bez względu na kondycję czy wagę. Nie ma praktycznie żadnych przeciwwskazań by uprawiać ten sport. Jego głównym atutem jest fakt zaangażowania 90% mięśni naszego ciała, podczas, gdy na przykład jazda na rowerze zmusza do pracy już tylko połowę z nich. Trenując marsz z użyciem kijków, obciążone są zarówno kończyny górne (ręce, barki, ramiona), jak i dolne (nogi i biodra) wraz z górnymi partiami mięsni tułowia oraz kręgosłup. Wszystko to pozwala na dotlenienie mięśni całego organizmu oraz zapobiega przeciążaniu stawów. Sport ten nie tylko wpływa na poprawę kondycji, ale również na walory odchudzające. Badania wskazują, że spalanie kalorii w trakcie treningu Nordic Walkingu jest bardziej intensywne niż podczas biegania. Natomiast obciążenie dla stawów i kręgosłupa jest mniejsze niż podczas biegania. Godzina marszu z kijkami pozwala spalić nawet 400 kcal i zmniejsza obciążenie o 13 ton przy jednoczesnym trenowaniu wytrzymałości. Każde stymulowane w ten sposób włókno mięśniowe pozwala naszemu organizmowi na zachowanie witalności, szczupłej sylwetki i zdrowia. Ponadto marsz usprawnia pracę serca i innych narządów oraz poprawia kondycję naczyń krwionośnych i redukuje nadciśnienie. W trakcie treningu nasze tętno wzrasta o około 5 do 17 uderzeń na minutę i jest o 13% wyższe niż przy tradycyjnym chodzie. Wszystko to odbywa się bez nadwyrężania naszych stawów i w otoczeniu przyrody, gdyż sport ten można uprawiać niezależnie od pory roku, pogody i nawierzchni. Trenowany w górach jest doskonałym rozwiązaniem dla osób pragnących poprawić swoją wydolność tlenową, spalając przy tym dużą liczbę kalorii.

 

Trzy poziomy Nordic Walkingu

W zależności od tego jaki jest nasz cel i z jaką intensywnością chcemy uprawiać sport, wyróżnić możemy trzy poziomy Nordic Walkingu. Pierwszy to poziom zdrowotny zalecany osobą chcącym poprawić swoją kondycję, walczyć z nadwagą lub poddającym się rehabilitacji po przebytych urazach. Jest to poziom, który w takim przypadku pozwoli nam w szybki i bezpieczny sposób uzyskać pożądaną sprawność. W trakcie spaceru z kijkami przede wszystkim obciążymy stawy i odczujemy uczucie ulgi i komfort w okolicach szyjno – barkowych często obciążanych przy siedzącym trybie pracy za biurkiem. Dodatkowo popracujemy nad kondycją, dotlenimy organizm, a ruch stanie się dla nas przyjemnością. Spacer po długim dniu pracy jest najlepszym lekarstwem na przeciążeniowe bóle głowy, kręgosłupa czy stawów kolanowych. Poziom ten jest coraz częściej zalecany pacjentom po zawałach, po operacjach aparatu ruchu, chorym na cukrzycę i przy chorobach układu krążenia jako wspaniała terapia przyśpieszająca proces dochodzenia do zdrowia. Drugi poziom to poziom fitness, który jest ćwiczeniem całego ciała i jest już przeznaczony dla osób nie mających większych problemów zdrowotnych. Szczególnie zalecany osobom pragnącym poprawić kondycje fizyczną  i szukającym urozmaicenia w treningach. Wytrzymałość trenujemy już od pierwszego treningu, ale to częstotliwość i regularność wysiłku jest najważniejszym elementem w poziomie fitness. Aby utrzymać, a następnie poprawić swoją kondycję, zaleca się trenowanie 3-4 razy w tygodniu po 1,5 godziny. Do treningu przygotowujemy się, wykonując zestaw ćwiczeń rozgrzewających, a na zakończenie ćwiczenia rozciągające. Ćwiczenia te wykonujemy również przy użyciu kijków, które stają się naszym przenośnym fitness klubem. Trzeci, ostatni poziom to poziom sportowy przeznaczony dla wytrenowanych sportowców, którzy pragną wyzwań w aktywności sportowej. Technika sportowa obejmuje bieganie, skakanie, wchodzenie i schodzenie ze stromych zboczy. Dołącza się wiele ćwiczeń wzmacniających mięśnie, zwłaszcza górnych partii tułowia. Istotną częścią tego poziomu są właśnie ćwiczenia wzmacniające wszystkie duże partie mięśniowe. Podczas sportowego treningu ćwiczymy do granic naszych fizycznych możliwości. Na poziomie sportowym wyróżnia się pięć odmian treningów: Nordic Jogging – trucht z kijkami, Nordic Striding – trucht o dłuższym kroku i odbiciu stopy od podłoża, Nordic Leaping – skoki z nogi na nogę, Nordic Running – bieg z kijkami i Nordic Jumping – różne skoki z kijkami.

 

W jaki sposób opanować Nordic Walking?

Na samym początku należy się uczyć chodzić bez używania kijków. Kroki wykonujemy naprzemiennie – prawa ręka w przedzie, a lewa noga w tym czasie się odpycha. Jeśli mamy z tym problem, to zaleca się odstawić kijki i przejść kilkanaście metrów z luźno opuszczonymi rękami. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż ręce w trakcie marszu automatycznie wychylają się do przodu i do tyłu – na zmianę – co jest ruchem naturalnym. Po przespacerowaniu się bez kijków należy powtórzyć spacer, ale już przy użyciu kijków. Opuszczamy ręce i luźno ciągniemy je za sobą, powtarzając spacer. Kiedy wychwyci się ten naturalny ruch, należy stopniowo zacząć sobie pomagać, podnosząc ręce do przodu, a potem wychylając je do tyłu razem z kijkami. Choć w opisie wydaje się to łatwe, to wiele osób ma kłopot z koordynacją ruchów i potrzebuje czasu, aby złapać prawidłową technikę spacerów nordyckich. W kolejnych etapach zaczynamy świadomie wbijać kijki z tyłu za linią nóg i wydłużamy krok. Uczymy się puszczać i łapać rekojeść kijka, dzięki czemu nasz krew krąży szybciej, tętno podnosi się, co powoduje dotlenienie całego organizmu. Chodząc, starajmy się wciągać brzuch – w ten sposób nadajemy naszemu ciału prawidłową pozycję. Biodra natomiast mogą swobodnie pracować i cała górna część ciała powinna wchodzić w lekką rotację. Jest to znakomity masaż dla kręgosłupa. Dalej, staramy się wprowadzić w ten ruch rotacyjny ramiona razem z biodrami. Wówczas kilki powinny być prowadzone blisko ciała. Maszerując, należy pamiętać o prawidłowej pracy naszych nóg. Najpierw stawiamy piętę, a potem przez śródstopie odpychamy się palcami. Ostatnim elementem jest harmonia naszego ruchu. Staramy się, żeby był on płynny, nasze ciało rozluźnione, a krok dynamiczny. Opisanego powyżej sposobu chodzenia nie należy traktować jako wymiernik nauki Nordic Walkingu. Najlepiej skorzystać z profesjonalnych szkoleń prowadzonych przez instruktorów, aby spacerować prawidłowo z jak największym korzystnym wpływem dla naszego organizmu.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry