Jesteś tutaj
Dom > Odżywianie > Odporność zimą

Odporność zimą

Okres zimowy pomimo wielu niezaprzeczalnych walorów i uroków niesie ze sobą niestety wiele zagrożeń dla naszego organizmu. W tym czasie jesteśmy bardziej niż zwykle narażeni na przeziębienia i infekcję, więc powinniśmy podwójnie zadbać o naszą odporność.

Układ odpornościowy naszego organizmu uzależniony jest przede wszystkim od dostarczanych mu pełnowartościowych składników odżywczych. Dlatego w naszym codziennym „menu” powinny znaleźć się składniki odżywce z wszystkich grup pokarmowych, a przede wszystkim warzywa i owoce.

Poniżej przedstawiam składniki, które w szczególny sposób wzmacniają naszą odporność:

 

Witamina C – jest jednym z najbardziej znanych składnik, który wzmacnia odporność. Oczywiście można ją przyjmować z suplementów, natomiast ich przyswajalność jest gorsza niż ta z pożywienia. 

Witaminę C znajdziemy min. w: kapuście kwaszonej, świeżej papryce, brokułach, natce pietruszki, brukselkach, cebuli, owocach dzikiej róży, kiwi, owocach cytrusowych oraz w czosnku, który dodatkowo działa bakteriobójczo.
Witamina C jest bardzo wrażliwa na ogrzewanie i jej straty mogą sięgać nawet 50%, stąd ważnym jest by przyjmować ją z produktów „na surowo” – bez obróbki cieplnej.

Miód – działa bardzo korzystnie na nasz układ immunologiczny oraz co bardzo ważne zawiera związki, które hamują rozwój drobnoustrojów wzmacniając odporność organizmu.
Kupując miód należy zwracać przede wszystkim uwagę na różnego rodzaju mieszanki miodów pochodzących spoza Unii Europejskiej, ponieważ w większości przypadków zawierają one miód chiński, w którym stwierdzono zawartość szkodliwych dla zdrowia antybiotyków.
Uwaga:

Miód tak samo jak Witamina C jest bardzo wrażliwy na obróbkę cieplną i podgrzewanie miodu w temperaturze powyżej 50°C niszczy jego właściwości zdrowotne.

 

Czosnek – usprawnia pracę naszego układu krążenia oraz zwiększa właściwości obronne organizmu wzmacniając tym układ odpornościowy.

 

Cynk – jest elementem, który w znaczący sposób wpływa na poprawę lub obniżenie naszej odporności. Jeśli organizm jest już osłabiony, wówczas znacząco wzrasta jego zapotrzebowanie.
Niedobory cynku powodują często uczucie zmęczenia, braku apetytu i często apatię.
Cynk znajdziemy min. w: kaszy gryczanej, chudym mięsie, owocach morza, rybach, nasionach roślin strączkowych oraz w orzechach.

 

Żelazo – pierwiastek ten jest odpowiedzialny za procesy krwiotwórcze, które „odżywiają” nasz organizm. Przy niedoborach, komórki organizmu często są nie dotlenione i przez to odczuwamy zmęczenie czy senność.
Żelazo znajdziemy min. w: mięsie (głównie czerwonym), podrobach, żółtkach jaj, szpinaku, papryce czy w burakach ćwikłowych.

 

Omega-3 oraz Omega-6 – niedobór tych produktów powoduje zwiększoną podatność naszego organizmu na różnego rodzaju infekcje. Wpływają również na elastyczność ścian naczyć krwionośnych, dzięki czemu usprawniają cały układ krążenia i stymulują naturalną odporność organizmu. Dodatkowo kwasy te są bardzo dobrym źródłem energii, które podczas zimy nasz organizm może zużyć na ogrzanie ciała. 

Omege-3 znajdziemy min. w: tłustych rybach morskich oraz w olejach: sojowym i rzepakowym. Omege-6 znajdziemy min. w: olejach: słonecznikowym, sojowym i z pestek winogron.

 

Przeciwutleniacze – są to substancje walczące z wolnymi rodnikami, które gromadzą toksyny w naszym organizmie.
Do najważniejszych przeciwutleniaczy należą: Witamina C, Witamina E, Selen oraz Beta-karoten, który przekształcany jest w naszym organizmie w Witaminę A.

Tutaj szczególnym składnikiem jest resweratrol czyli składnik czerwonego wina. Niestety jest to stosunkowo drogi produkt i znaleźć go możemy w nielicznych suplementach diety (np. Gold VITA-MIN anti-OX)

 

Ponadto musimy pamiętać o podstawowych sprawach, które również podniosą nasza odporność:

 

Sen – podczas snu nasze ciało regeneruje się po całym dniu oraz wypoczywa. Jest to jedna z najważniejszych czynności życiowych naszego organizmu – jeśli ograniczamy ilość snu, nasz organizm nie funkcjonuje tak jak powinien, przez co narażamy go na różne schorzenia – tym bardziej w okresie zimowym. Jeśli nie śpimy w ciągu doby, tyle ile powinniśmy, proponuję przeorganizować sobie dzień w ten sposób, by móc poświęcić na sen trochę więcej czasu (możemy również pomyśleć o kilkudziesięciu minutowej drzemce podczas dnia)

 

Higiena – to podstawa, nie tylko w okresie zagrożenia chorobą.

 

Odpowiedni ubiór – niestety, ale żadne opisane wyżej porady nie zadziałają, w przypadku gdy nie będziemy się prawidłowo ubierać i świadomie narażać nasz organizm na wychłodzenie, przeziębnięcie czy owianie, a w konsekwencji na chorobę. Są trzy miejsca o które musimy zadbać szczególnie  – głowa(uszy), nerki i stopy!  Nie pozwólmy im marznąc i przemakać

 

Dietetyk Sportowy

Tomasz Mrowiec

www.profi-dieta.pl

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry