Jesteś tutaj
Dom > Bieganie > Pierwszy w życiu start? Bądź gotów!

Pierwszy w życiu start? Bądź gotów!

 Jeśli jesteś na liście startowej swojego pierwszego w życiu biegu na 5, 6 lub 10 kilometrów i masz za sobą sumiennie wykonany dwumiesięczny plan treningowy, nie zapomnij o dobrym zagospodarowaniu ostatniego tygodnia przed startem. Może on okazać się kluczowy dla czasu jaki osiągniesz w wyścigu. W nogach i w płucach masz już ulokowane kilkaset kilometrów i tego nikt Ci nie odbierze. Nie zmarnuj jednak tego co udało Ci się wypracować w czasie lata! W ramach ferworu rywalizacji na zawodach, postaraj się o dobrą „życiówkę”. Poniżej radzimy co robić, a czego unikać przed swoim pierwszym w życiu startem w zawodach. 

 

 

  1. Przygotowując się do swoich pierwszych zawodów nie zapominaj o tym by po prostu być sobą. Przed startem trzymaj się swoich przyzwyczajeń i nie ryzykuj z eksperymentami. Nawet jeśli wiesz, że zawodowcy postępują trochę inaczej niż Ty, w tej chwili nie przejmuj się tym zanadto. Po prostu rób swoje tak jak umiesz najlepiej.
  2. Ile przebiec w ostatnim tygodniu przed startem? Zrób trzy spokojne, niezbyt intensywne treningi. Jeśli startować będziesz w wyścigu na 5 lub na 6 kilometrów niech trwają one po 20 minut, a jeśli szykujesz się do biegu na 10 kilometrów, niech trwają po 30 minut. Ostatnie dwa dni przed biegiem powinny być całkowicie wolne od treningów! Organizm musi wypocząć.
  3. Co jeść na dzień przed startem? Powinny być to posiłki wysokokaloryczne, które dostarczą organizmowi odpowiednią ilość energii. Nie mniej jednak dzień przed zawodami to nie jest odpowiedni moment na żywieniowe szaleństwa. Nie eksperymentuj więc z kolacją, nie objedz się za bardzo na noc. Najlepiej zjedz normalną porcję swojej kolacji, ale postaraj się, by na talerzu znalazł się makaron lub kanapka z dżemem.
  4. Czy koniecznie trzeba włożyć na start koszulkę od organizatora? Nie ma obowiązku wkładania na bieg T-shirtu, który dostaje się w pakiecie startowym. Oczywiście jeśli masz ochotę możesz w tym T-shircie pobiec, ale równie dobrze możesz na tą okazję ubrać swoją ulubioną koszulkę, w której czujesz się dobrze i która przynosi Ci szczęście. Natomiast już po przekroczeniu linii mety warto otrzymany T-shirt włożyć na siebie i ponosić go z dumą przez jakiś czas. Od teraz jesteś prawdziwym biegaczem. T-shirt przyda Ci się też potem do treningów.
  5. Czy powinno się robić przed startem sprinty na rozgrzewkę? Nie koniecznie. Nawet jeśli inni je robią, Ty trzymaj się swojego sposobu na rozruszanie mięśni i stawów. Zacznij rozgrzewkę na 40 minut przed startem. Porób kilka ćwiczeń rozciągającym, pamiętaj o krążeniu kolan i bioder, następnie potruchtaj przez 3 minuty i przejdź do normalnego biegu, który trwać powinien około 5 minut. Potem zacznij już rozluźniac mięśnie.
  6. Jak zacząć bieg? Po pierwsze niekoniecznie ustawiać się musisz w pierwszym rzędzie. Najczęściej tam jest najciaśniej i tam robi się po wystrzale z pistoletu największe zamieszanie. Czasem lepiej ustawić się w trzecim lub czwartym rzędzie i wystartować swobodnie, bez zbędnych emocji. Nie zaczynaj biegu bardzo szybko bo możesz nie wytrzymać tego tempa przez cały dystans. Zacznij swoim tempem i staraj się go trzymać. Oczywiście musi to być mocne tempo, w końcu biegniesz na czas. Ale staraj się realnie ocenić swoje możliwości i trzymaj się swojego planu biegu, bez względu na to, jak szybko biegną inni.
  7. Co jeśli warunki atmosferyczne są niesprzyjające? Bieg i tak się odbędzie. Jeśli pada deszcz włóż na głowę czapkę. Natomiast oczekując na bieg włóż na siebie palto przeciwdeszczowe lub kurtkę ortalionową, ewentualnie worek na śmieci z dziurą na głowę. Odzienie to zrzuć dopiero przed samym biegiem. Jeśli jest chłodno i wieje silny wiatr, zaraz po rozgrzewce ubierz się w dres by ten trzymał ciepło ciała. Zdejmij go tuż przed startem. Jeśli jest upał, koniecznie włóż czapkę z daszkiem na głowę, by ta chroniła Cię przed ostrym słońcem. Możesz też mieć na sobie okulary przeciwsłoneczne, ale pod warunkiem, że masz je  już sprawdzone na treningach i jesteś pewien, że nie będą Ci przeszkadzać w czasie biegu.
  8. Co jeśli będziesz ostatnią osobą na mecie? Kibice przywitają Cię najcieplej! I wciąż będziesz lepszy od tysięcy innych osób, które do tej pory nie zmobilizowały się do biegania. Poza tym strach o to, że tak się stanie często jest nieuzasadniony. Jeśli całą trasę przebiegniesz równym tempem, bez zatrzymywania się i bez przeplatania biegu marszem to istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że pokonasz swój dystans w niezłym czasie. Zdziwisz się, gdy zobaczysz ile osób przybiegnie na metę za Tobą!

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz
Do góry