Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-11-04 14:39
A  A  A

Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Żeby pływać szybciej nie wystarczy spędzać w basenie kilku godzin tygodniowo - ważne jest to jak wykorzystujesz czas na pływalni. Wiele osób z zadowoleniem przepływa coraz większe odległości - w coraz wolniejszym tempie. Takie treningi mają też swoje zalety, jednak nie wszystkim amatorom pływania to wystarcza. Jeśli takie rozwiązanie cię nie zadowala, to dobrze trafiłeś. W poniższym tekście prezentowany trening, który pozwoli Ci poprawić szybkość w wodzie. Na pierwszy rzut oka może on wydać się dość prosty - ale zapewniamy, że jest on hardcorowy!

 

Trening zacznij od rozgrzewki - przepłyń kilkanaście basenów różnymi stylami. Nie chodzi tylko o zasadę, że trzeba się rozgrzać, ale także o to, że jeśli zaczniesz interwały od razu po wskoczeniu do wody, twoja praca będzie mniej wydajna. Trening interwałowy jest znacznie efektywniejszy jeśli przed jego rozpoczęciem porządnie się rozpływasz.

 

Główny trening liczy zaledwie 400m - jest to jednak dystans, który musisz przepłynąć w jak najszybszym tempie, kraulem lub stylem w którym się specjalizujesz. Receptura jest następująca:

4 x 50 metrów - minuta odpoczynku pomiędzy powtórzeniami

2 x 50 metrów - 45 sekund odpoczynku pomiędzy powtórzeniami

2 x 50 metrów - 30 sekund odpoczynku pomiędzy powtórzeniami

Są to tak zwane „tempówki” (lub „”czasówki”), które pływa się seriami. Kluczowe jest rozwijanie maksymalnej prędkości przy każdej długości basenu. Postaraj się do tego mocno  zmotywować. Jak to z interwałami bywa - trening ten stanowi nie lada wyzwanie nie tylko dla ciała, ale również dla psychiki!

Po zakończeniu głównej części treningu na pewno będziesz czuł spore zmęczenie, nie wychodź jednak z wody - pływaj jeszcze co najmniej 15 minut – równym, spokojnym tempem  - aby zmobilizować organizm do usunięcia z mięśni nadmiaru kwasu mlekowego.

Jeśli uda ci się wykonać pierwsze 4 powtórzenia, ale nie podołasz kolejnym czterem seriom, jest to wskazówka, że musisz popracować nad wytrzymałością. Jeśli natomiast mimo regularnych treningów (co najmniej 2 razy w tygodniu) wykruszysz się wcześniej, może to być oznaka, że w twoim planie brakuje odpowiedniej regeneracji.

 

Jeśli zdecydujesz się na poprawę wytrzymałości, zanim podejmiesz pracę nad szybkością, przez miesiąc wykonuj treningi wielokilometrowe. Co to znaczy? Staraj się na treningu pływać zadania oparte na długich dystansach przepłyniętych równym, ale mocnym tempem. Np.:

-         400 m kraulem (75% maksymalnego tempa)

-         600 m swoim stylem (70% maksymalnego tempa)

-         Po 200 m kolejno każdym stylem, minuta przerwy między kolejnymi dwusetkami, razem 800 m (85% maksymalnego tempa)

Staraj się na każdym takim treningu przepłynąć możliwie najwięcej kilometrów.

 

 

Gdy poczujesz, że twoja kondycja i wytrzymałość wzrastają, wprowadź do treningu zadania oparte na „przyśpieszaniu” na co któreś długości basenu. Tego typu ćwiczenia są też formą interwału, ale jeszcze nie hardcorowego.  Np.:

-  800 m kraulem (75 m równym, spokojnym tempem + 25 m sprint)

-  1000 m swoim stylem (150 m równym, spokojnym tempem + 50 m bardzo szybkim tempem)

-  800 m stylem zmiennym (po 200 m każdym stylem), czyli 4x200 m (w każej dwusetce ostatnia pięćdziesiątka bardzo szybkim tempem).

Tu też ilość przepłyniętych kilometrów ma duże znaczenie. Staraj się wykonywać treningi o jak największej objętości kilometrażowej.

 

Po 4 – 6 tygodni regularnych treningów wytrzymałościowych, powinieneś poczuć, że Twoja kondycja i wydolność znacznie wzrastają. Wówczas możesz przejść spokojnie do szybkościowych treningów interwałowych i zacząć solidnie pracować nad szybkością. Po 6 tygodniach sumiennych treningów szybkościowych powinieneś poprawić wszystkie swoje „życiówki”. Jeśli tak się nie stanie, znaczy, że Twoje mięśnie są przemęczone i potrzebują regeneracji. Zafunduj im wówczas kilka masaży lub kilka sesji na saunie i pozwól im odpocząć od treningów przez kilka dni. Potem zregenerowany powróć na pływalnie i przystąp znów do ostrych treningów.

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część III

Poniżej zamieszczamy trzecią część artykułu o przygotowaniu do sezonu pływackiego. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część III
2015-12-01

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II

Poniższy tekst jest drugą częścią artykułu o przygotowaniach pływaków do sezonu sportowego. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II
2015-11-30

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I

Poniżej zamieszczamy pierwszą część artykułu o przygotowaniu pływaków do sezonu. W tej części mowa będzie o lądowym treningu. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I
2015-09-05
Powiązane artykuły
Trening pływacki. SZYBKOŚĆ

Trening pływacki. SZYBKOŚĆ

Jednym z najistotniejszych elementów treningu pływackiego jest trening szybkości. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element
2014-08-24 08:50
Trening pływacki.  WYTRZYMAŁOŚĆ

Trening pływacki. WYTRZYMAŁOŚĆ

Poniższy tekst traktować będzie o pływackim treningu wytrzymałościowym dla długodystansowców!
2014-06-22 13:41
PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

Poniższy tekst dogłębnie wyjaśnia na czym polega i jak wyglądać powinien profesjonalny i poprawny styl dowolny oraz podpowiada jak go wytren
2013-08-12 21:58
PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

Styl grzbietowy to prawdopodobnie technicznie najprostszy styl.
2013-07-14 15:47
PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

Styl klasyczny to profesjonalna nazwa potocznej "żabki”. Jest to najtrudniejszy technicznie styl pływacki
2013-07-11 21:21
Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

W poniższym tekście omówimy dogłębnie czynniki wpływające na wydajność i ekonomikę pływania. Udzielimy wiele rad jak nad nimi pracować i jak
2013-06-08 19:42
Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Łapki to sprzęt urozmaicający trening, ale dla osób o ukształtowanej technice. Pomagają wzmacniać i rozwinąć mięśnie kończyn górnych, zwięks
2013-03-19 16:14
PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

Najtrudniejszym technicznie stylem pływania, a jednocześnie wymagającym największej siły jest DELFIN, zwany fachowo STYLEM MOTYLKOWYM. W pon
2013-03-09 21:32
PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

Jesteś dobrym, zaawansowanym, „wypływanym” pływakiem ?! Uprawiasz pływanie wyczynowo lub pół zawodowo ?! Jeśli tak, poniższe plany treningow
2013-03-02 18:31
Jakie korzyści przynosi pływanie?

Jakie korzyści przynosi pływanie?

Korzyści z pływania są ogromne. Każda aktywność fizyczna ma swoje zalety, ale pływanie ma ich chyba najwięcej: zdrowe ciało, znakomita kondy
2013-01-27 11:23
PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

Na poprawę pływackiej techniki nigdy nie jest za późno. Choć bardzo trudno przekazać umiejętności za pomocą słowa pisanego, wymienione poniż
2013-01-27 10:22
Trening interwałowy dla rolkarzy sprinterów.

Trening interwałowy dla rolkarzy sprinterów.

Intensywny trening interwałowy jest prosty – metoda ta wymaga ogromnego wysiłku, ale jest zaskakująco skuteczna: zwiększa za równo wytrzymał
2012-10-22 14:35
Pływanie z deską. Czemu służy?

Pływanie z deską. Czemu służy?

Nie ma lepszego treningu pływackiego, jak pływanie naprzemienne samymi rękoma i samymi nogami do danego stylu, przy użyciu deski treningowej
2012-10-01 17:26
Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Kochasz pływanie? Chodzisz regularnie na basen? Marzy Ci się wzięcie udziału w amatorskich mistrzostwach miasta w pływaniu? W październiku i
2012-09-22 12:04
Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Opanowałeś wszystkie cztery style pływackie. Chciałbyś podjąć półprofesjonalne treningi na basenie. Poniżej radzimy jak trenować by być w wy
2012-09-18 16:22
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy Junaków 46
[email protected]
NIP: 6462632499