Jesteś tutaj
Dom > Nowości > Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie jest dyscypliną, która chyba najdoskonalej i bardzo harmonijnie rozwija ludzki organizm. Świetnie wpływa na serce, które w wodzie pompuje przy jednym uderzeniu większe ilości krwi, oraz na układ oddechowy, który też pracuje intensywniej niż na lądzie. Równomiernie ćwiczone są wszystkie mięśnie, a ponieważ woda jest 1000 razy gęstsza od powietrza, muszą one wykonywać sporo pracy by móc płynąć. Ale o szybkości decyduje przede wszystkim technika pływania. Zanim zatem zabierzemy się do pokonywania kolejnych długości basenu, warto byśmy sprawdzili, czy aby nie musimy poprawić czegoś w sztuce pływania.

 Na początku warto wspomnieć o tym, że istnieją tylko cztery style pływackie: klasyczny (zwany potocznie żabką), dowolny (zwany potocznie kraulem), grzbietowy (tzw. grzbiet) i motylkowy (nazywany najczęściej delfinem). Innych stylów nie ma. Warto o tym pamietać. Piesek i strzałka to nie style pływackie!

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 Poniżej opisujemy na czym mniej więcej polegają poszczególne style pływackie:

  1. Styl KLASYCZNY (ŻABKA) – Wymaga najmniejszego nakładu sił, ale jego technika jest najtrudniejsza do nauczenia. Dobre opanowanie techniki wymaga dużej koordynacji i idealnej symetrii ruchów. Utrzymanie sylwetki jak najbardziej poziomo i blisko powierzchni pozwoli na zmniejszenie do minimum oporów wody. Najtrudniejsze jest nauczenie się symetrycznych kopnięć nogami. Przypominają one oczywiście ruchy żaby. Zarówno ręce jak i nogi pozostają cały czas pod wodą. Do najczęstszych błędów popełnianych w stylu klasycznym należą: niesymetryczna praca nóg, przeciąganie dłoni za linię barków oraz zaburzenia w oddychaniu (brak wydechu do wody).
  2. Styl DOWOLNY (KRAUL) – Zdecydowanie najszybszy styl. Niezwykle ważne przy pływaniu tym stylem jest poprawne wykonywanie wydechów pod wodą. To dzięki nim można z łatwością nabrać powietrza przy wdechu. Oddychać powinno się co dwa ruchy (na jedną stronę) lub co trzy ruchy (na dwie strony). Do wykonania wdechu głowę należy przekręcać w bok (a nie wyciągać przodem). Nogi muszą pracować bardzo mocno by możliwe było nabranie prędkości. Do najczęstszych błędów popełnianych w kraulu należą: nadmierne uginanie nóg w kolanach (praca tylko podudziami, zamiast całą nogą), wkładanie ramienia do wody skośnie, bez prostowania po włożeniu oraz opuszczanie łokcia poniżej dłoni w czasie zagarniania wody.
  3. Styl GRZBIETOWY – Styl wykonywany na plecach. Głowa utrzymywana powinna być płasko, a wzrok skierowany delikatnie w kierunku ściany od której odpływamy. Ręce pracują naprzemiennie, wdech powinien być wykonywany, gdy jedna ręka znajduje się w wodzie. Ręce nie powinny być wyprostowane przez pełen cykl ruchu rękami – przy zagarnianiu wody łokcie powinny być uginane. Nogi powinny pracować obok siebie, kolana i duże palce powinny prawie się stykać. Najczęstsze błędy popełniane przy pływaniu grzbietem to: zbyt duże ugięcie w biodrach, nadmierne uginanie i wyrzucanie kolan oraz wykonywanie ruchów „wiosłujących” pod wodą  prostymi w łokciach rękoma.
  4. Styl motylkowy (DELFIN) – Najcięższy ze stylów – wymaga największej siły i wytrzymałości oraz bezbłędnej techniki. Głowa powinna być trzymana w wodzie przez cały czas, z wyjątkiem tych krótkim momentów, gdy nabiera się powietrza. Usta wynurzane są na powierzchnię poprzez wyciągnięcie podbródka do przodu. Należy to zrobić w momencie, kiedy ręce będą się znajdowały w końcowej fazie pracy pod wodą,( przy udach). Głowa musi być z powrotem zanurzona w wodzie zanim zanurzone zostaną ręce. Ramiona, przemieszczając się nad wodą, nie powinny jej dotykać. Pracują wzdłuż linii tworzącej kształt dziurki od klucza: szerokie koło u góry, w pierwszej fazie ruchu i wąsko przy udach w końcówce. W ten sposób woda będzie przez cały czas stawiała rękom opór, a to oznacza, że ich praca przełoży się na prędkość. Stopy musza być blisko siebie, ale nie mogą być złączone. Najlepiej jeśli stopy są lekko skręcone do środka. Praca nóg musi przypominać ruchy delfina. Najczęstsze błędy popełniane przy pływaniu delfinem to: zbyt mocne uginanie nóg w kolanach – wynurzanie podudzi, zbyt mała praca biodrami – brak ugięcia w stawie biodrowym oraz za wysokie wyjście tułowia z wody podczas wdechu.

         

Znalezione obrazy dla zapytania styl klasyczny pływanie

  

 

 

 

 

 

 

 

Opanowanie techniki pływania poszczególnymi stylami sprawi, że będziemy trenować efektywniej, bezpieczniej, a jednocześnie zrobimy dobre wrażenie na obserwatorach. 

Dodaj komentarz

Do góry