Multisport Tychy Uczniowska 7 Uvex
2012-09-22 12:04
A  A  A

Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Pływanie. Jak przygotować się do wyścigu?

Kochasz pływanie? Chodzisz regularnie na basen? Marzy Ci się wzięcie udziału w amatorskich mistrzostwach miasta w pływaniu? W październiku i listopadzie w wielu miastach organizowane są na miejskich pływalniach amatorskie zawody pływackie. Wyścigi najczęściej odbywają się na dystansach 50 m – są to zatem wyścigi sprinterskie. Zapoznaj się z poniższym tekstem, zacznij wprowadzać polecane plany treningowe w życie, a szybko osiągniesz życiową formę i będziesz gotów do sprinterskiego wyścigu.

Amatorskie mistrzostwa miasta w pływaniu najczęściej odbywają się w dwóch konkurencjach: 50 m stylem dowolnym (kraulem) i 50 m stylem klasycznym (żabką). Poniżej przedstawiamy przykładowy program treningowy, który przygotuje Cię do tych dwóch wyścigów. Wystarczy, jeśli wykonasz trzy godzinne trening w ciągu tygodnia. Najlepiej jeśli poszczególne dni treningowe przeplatane będą dniem odpoczynku. W dni wolne od pływania możesz uprawiać inne formy ruchu, np.: jogging, ćwiczenia na siłowni, czy jazdę na rowerze.

 

 

TRENING I

Czas: 60 min.

400 m stylem zmiennym (100m delfinem, 100 m grzbietem, 100 m żabką, 100 m kraulem)

300 m kraulem (25 m sprintem+ 75 m równym, dynamicznym tempem, czyli 100 m x 3)

300 m żabką (25 m sprintem+ 75 m równym, dynamicznym tempem, czyli 100 m x 3)

300 m w następujący sposób: 25 m nogi do kraula (deska w ręce) sprintem + 25 m ręce do kraula (deska miedzy nogami) sprintem

300 m w następujący sposób: 25 m nogi do żabki (deska w ręce) sprintem + 25 m ręce do żabki (deska między nogami) sprintem.

200 m = 8 x 25 m kraulem sprintem (20 sekund przerwy między poszczególnymi długościami, każda długość przepłynięta musi być możliwie najszybciej). Takie zadanie treningowe nazywa się „tempówkami”.

200 m = 8 x 25 m żabką sprintem (20 sekund przerwy między poszczególnymi długościami, każda długość przepłynięta musi być możliwie najszybciej). A więc również 8 krótkich serii w ramach „tempówek”.

200 m = 4 x 50 m na przemiennie: jedna pięćdziesiątka kraulem, następna pięćdziesiątka żabką (w sumie 4 serie).

100 m grzbietem spokojnym tempem.

RAZEM: 2300 m

 

 

TRENING II

Czas: 60 min

200 m kraulem (spokojnym, równym tempem)

200 m żabką (spokojnym równym tempem)

200 m stylem zmiennym (50 m delfinem, 50 m grzbietem, 50 m żabką, 50 m kraulem)

600 m = 12 x 50 m kraul/żabka sprintem (tj. naprzemiennie: jedna pięćdziesiątka kraulem, następna pięćdziesiątka żabką, każda seria przepłynięta powinna być bardzo szybkim tempem - na 90% możliwości). Pomiędzy seriami 40 sekund przerwy. Jest to zadanie treningowe zwane „tempówkami”.

300 m = 12 x 25 m same nogi sprintem (deska w ręku) kraul/ żabka (na przemiennie: jedna długość nogi do kraula, kolejna długość nogi do żabki), 30 sekund przerwy pomiędzy dwudziestkami piątkami, każda długość w możliwie najszybszym tempie.

300 m = 12 x 25 m same ręce sprintem (deska między nogami)  kraul/ żabka (na przemiennie: jedna długość ręce do kraula, kolejna długość ręce do żabki), 30 sekund przerwy pomiędzy dwudziestkami piątkami, każda długość w możliwie najszybszym tempie.

100 m grzbietem spokojnym tempem

300 m = 12 x 25 m sprintem kraul/żabka (czyli „tempówki”: na przemiennie jedna długość kraulem, kolejna długość żabką), 20 sekund przerwy między seriami, każda seria maksymalnym tempem.

RAZEM: 2300 m

 

 

Można wybrać sobie jeden z dwóch powyższych treningów i regularnie go powtarzać lub stosować oba treningi na przemiennie. W tym drugim przypadku cykl treningowy będzie bardziej urozmaicony, mniej monotonny. Taki cykl stosowany przez 4 – 8 tygodni przyniesie świetne efekty i przygotuje Cię profesjonalnie do sprinterskich konkurencji na zawodach pływackich. Zachęcamy do wypróbowania powyższych treningów i życzymy wielu pływackich sukcesów.

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II

Poniższy tekst jest drugą częścią artykułu o przygotowaniach pływaków do sezonu sportowego. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część II
2015-11-30

PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I

Poniżej zamieszczamy pierwszą część artykułu o przygotowaniu pływaków do sezonu. W tej części mowa będzie o lądowym treningu. ...czytaj dalej »
PŁYWANIE. Przygotowanie do sezonu. Część I
2015-09-05

Trening pływacki. SZYBKOŚĆ

Jednym z najistotniejszych elementów treningu pływackiego jest trening szybkości. Jest to najtrudniejszy i najbardziej skomplikowany element pływackie ...czytaj dalej »
Trening pływacki. SZYBKOŚĆ
2014-08-24
Powiązane artykuły
Trening pływacki.  WYTRZYMAŁOŚĆ

Trening pływacki. WYTRZYMAŁOŚĆ

Poniższy tekst traktować będzie o pływackim treningu wytrzymałościowym dla długodystansowców!
2014-06-22 13:41
PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

PŁYWANIE. Nauka stylu dowolnego od podstaw. Poznajemy kraula krok po kroku.

Poniższy tekst dogłębnie wyjaśnia na czym polega i jak wyglądać powinien profesjonalny i poprawny styl dowolny oraz podpowiada jak go wytren
2013-08-12 21:58
PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl grzbietowy?

Styl grzbietowy to prawdopodobnie technicznie najprostszy styl.
2013-07-14 15:47
PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

PŁYWANIE. Jak opanować styl klasyczny?

Styl klasyczny to profesjonalna nazwa potocznej "żabki”. Jest to najtrudniejszy technicznie styl pływacki
2013-07-11 21:21
Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

Efektywność i ekonomia pływania. Jak to poprawić?

W poniższym tekście omówimy dogłębnie czynniki wpływające na wydajność i ekonomikę pływania. Udzielimy wiele rad jak nad nimi pracować i jak
2013-06-08 19:42
Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Pływanie w łapkach. Spróbuj tego!

Łapki to sprzęt urozmaicający trening, ale dla osób o ukształtowanej technice. Pomagają wzmacniać i rozwinąć mięśnie kończyn górnych, zwięks
2013-03-19 16:14
PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

PŁYWANIE. Jak opanować styl motylkowy?

Najtrudniejszym technicznie stylem pływania, a jednocześnie wymagającym największej siły jest DELFIN, zwany fachowo STYLEM MOTYLKOWYM. W pon
2013-03-09 21:32
PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

PŁYWANIE. Plany treningowe dla najtwardszych!

Jesteś dobrym, zaawansowanym, „wypływanym” pływakiem ?! Uprawiasz pływanie wyczynowo lub pół zawodowo ?! Jeśli tak, poniższe plany treningow
2013-03-02 18:31
Jakie korzyści przynosi pływanie?

Jakie korzyści przynosi pływanie?

Korzyści z pływania są ogromne. Każda aktywność fizyczna ma swoje zalety, ale pływanie ma ich chyba najwięcej: zdrowe ciało, znakomita kondy
2013-01-27 11:23
PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

PŁYWANIE. Dopracuj kraula do perfekcji!!!

Na poprawę pływackiej techniki nigdy nie jest za późno. Choć bardzo trudno przekazać umiejętności za pomocą słowa pisanego, wymienione poniż
2013-01-27 10:22
Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Pływaj szybciej. Jak podkręcić tempo pływania?

Żeby pływać szybciej nie wystarczy spędzać w basenie kilku godzin tygodniowo - ważne jest to jak wykorzystujesz czas na pływalni. Wiele osób
2012-11-04 14:39
Pływanie z deską. Czemu służy?

Pływanie z deską. Czemu służy?

Nie ma lepszego treningu pływackiego, jak pływanie naprzemienne samymi rękoma i samymi nogami do danego stylu, przy użyciu deski treningowej
2012-10-01 17:26
Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Pływanie. Jak odbyć efektywny trening

Opanowałeś wszystkie cztery style pływackie. Chciałbyś podjąć półprofesjonalne treningi na basenie. Poniżej radzimy jak trenować by być w wy
2012-09-18 16:22
Nauka pływania

Nauka pływania

Naucz się pływać wszystkimi czterema stylami. Pływaj poprawnie technicznie, efektownie i efektywnie. Poniżej zamieszczamy porady i wskazówki
2012-09-09 12:53
Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie. Doszlifuj technikę.

Pływanie jest dyscypliną, która chyba najdoskonalej i bardzo harmonijnie rozwija ludzki organizm. Świetnie wpływa na serce, które w wodzie p
2012-09-07 18:58
redmonster
Redakcja RedMonster
43-100 Tychy, Uczniowska 7
[email protected]
NIP: 6462632499